Volvo V90 T6 AWD Recharge (nov 2020)

Vi har testet en populær stor stasjonsvogn blant den norske befolkningen, nå med en ny hybridmotorisering T6.

Dato 09.11.2020 @ 14:47

Du har sannsynligvis sett, enten på veien, eller hos en forhandler, en Volvo med en hybrid løsning. Fram til nå er det den ladbare «T8»-utgaven den flest kjøpere har gått for. Da får du en systemeffekt på 390 hk.

Prisene for V90 T8 starter på 719 900 kr, men med den nye «T6»-varianten som har 340hk, starter prisene på kr 689 900.

Så dersom du ønsker alt den fine med en Volvo, men du ikke trenger alle hestekreftene fra T8, så er T6 et godt valg for deg.

Man kan med andre ord spare kr 30 000 på å velge en hybridløsning med 50 hk mindre.

Men spørsmålet er om du mister noe ved å velge en annen hybridløsning?

Om du velger T6 eller T8 så finner du samme 8-trinns automat girkasse, og Volvo mener de begge skal ha samme kjørelengde på strøm.

Litt lenger ned her får du se hvor langt vi kom elektrisk med V90 T6.

Den nye motorkonfigurasjonen T6 ble introdusert av Volvo på 2021-modellene, noe som også gir deg en mer oppdatert front og bakdel på V90.

Det er små endringer, som du kanskje ikke legger merke til ved første øyekast, men den har altså en lett redesignet nedre del av støtfangeren foran og bak.

Det bør vel nevnes at det ikke er så lett å se forandringene på en litt mørk dag og med en sort bil.

Foto: Hans Vidar Levinsen

Fordelen med en ladbar hybrid er muligheten for å kjøre elektrisk på korte turer, for eksempel til og fra jobb.
Den kan lades over natten slik at den står klar til deg morgenen etter.

Foto: Hans Vidar Levinsen

Hvordan er V90 T6 å kjøre?

Kjørekomforten står i stil med enhver Volvo. Her finner du en stabil og meget komfortabel bil.

Hybridløsningen kommer sømløst inn på småkjøring, men om man velger «power»-moduset så kan du gasse på og bilen kvikner til med sine 340hk.

Som enhver Volvo så er også dette en premiumbil uten at du nødvendigvis flasher luksus utad.

Volvo har blitt et synonym med komfort og luksus, alt samlet i en sikker innpakning. og V90 T6 er intet unntak.

Foto: Hans Vidar Levinsen

Setene i en Volvo er noen av det mer komfortable du får av seter innen kategorien stasjonsvogn.

Du kan få bilen med ulike seter, testbilen fra Frydenbø var utstyrt med R-design setene som er litt ekstra sportslige i sidestøtten, men setene kan også være enda mer komfort-orienterte i Inscription for eksempel.

Volvo sine seter har en flott blanding mellom fasthet, mykhet og støtte. Det er med andre ord lett å se for seg at du skal kunne kjøre langt uten å bli sliten i denne bilen.

Førermiljøet i en ny Volvo er ganske særegent for Volvo. Her er det moderne og elegant.

Selv om det ser pent ut og gir deg en god følelse inni deg når du setter deg inn i den, så er det også noe som ikke faller helt i smak.

For meg så er det den store skjermen i midten. Personlig syntes jeg det er litt krøkkete menysystem og litt mange trykk for å for eksempel bytte mellom radio og til musikk via Bluetooth.

Man er også avhengig av å trykke mye på skjermen ettersom det ikke er andre løsninger for å foreta ulike valg, dermed bør man ha en skjermklut i bilen.

Foto: Hans Vidar Levinsen

En fin detalj i midtkonsollen er girspaken. Denne krystall girspaken kommer i Inscription utgaven, som er den mer luksuriøse utgaven. I R-design utgaven, som er den mer sportslige, får du girspaken trukket i skinn.

Kan være noe tilvenning for enkelte å måtte dra to ganger i girspaken for å få bilen i Drive.

Foto: Hans Vidar Levinsen

Videre i interiøret får føreren opp et digitalt display. Her er all informasjon enkel og tydelig for føreren.

Foto: Hans Vidar Levinsen

Som for alle store stasjonsvogner så er bakseteplass og bagasjerommet noe man lett setter pris på.

Når du setter deg inn i baksetene til en V90 så blir du møtt av mye plass til hodet og til knær! Her er det god plass til både høye og lave mennesker.

På min lille kjøretur med V90 T6 så hadde jeg med en passasjer, og vedkommende ble satt i baksetet. I løpet av hele kjøreturen kom det ingen klager på verken komfort eller plass.

Har man med seg 3 bak vil nok den som sitter i midten ikke elske klumpen i gulvet.

Foto: Hans Vidar Levinsen

Bagasjerommet er på 560 liter, og plassen er meget lett å utnytte. Du har mer enn nok plass til bagasjen, hunden eller andre store gjenstander, og gulvet er helt flatt baki her.

Selv om jeg ikke testet hengerfestet på testbilen så er det ekstrautstyr som du kan velge til V90 T6. Det koster kr 11 900.

For den prisen får du et utfellbart hengerfeste med mulighet til å trekke 2 200 kg.

Foto: Hans Vidar Levinsen.

Fordelen med en ladbar hybrid er muligheten for å kjøre på strøm på korte turer.

Volvo har vist seg ved tidligere anledninger at de ikke nødvendigvis kommer like langt som de påstår.

I vår faste testløype så kom vi nå med T6 motoren derimot hele 59,9 km. Det er 9,9 km lenger enn tallene Volvo gir.

Det skal også sies at vi testet bilen i +15 til +17 grader og med sommerdekk. På vinteren og med mykere vinterdekk vil rekkevidden minke.

Foto: Hans Vidar Levinsen

Hva blir forbruket når du går tom for strøm?

Når batteriet er tomt så starter bensinmotoren, så kan man kjøre videre til bensintanken er tom.

Fra IKEA i Sørlandsparken og tilbake til Grimstad er fartsgrensen på 100km/t, og her brukte den i snitt 0,63 pr/mil med tomt batteri.

Det er en god del mer enn Mercedes-Benz E-Klasse ladbar dieselhybrid som brukte 0,41 liter på mila, men likevel kanskje ikke avskrekkende høyt forbruk?

Foto: Hans Vidar Levinsen

 

Hvem er Volvo V90 T6 for?

Volvo V90 med T6 motor er for deg som vil ha en sterk stasjonsvogn med god plass, en ladbar hybrid, god kjørekomfort, og ikke minst firehjulstrekk, men du ønsker å spare 30 tusen på å få 50 hester mindre enn i T8.

Her får du en skikkelig premiumbil som du koser deg med uansett om det skal kjøres på motorveien eller opp til hytta.

Er det noen negative sider med bilen?

Nja, selve bilen er det ikke så mye å klage på, kanskje bortsett fra at man må trykke på skjerm for alt mullig.

Prisen lander aldri på startprisen når du skal ha en Volvo, det er ikke komplisert å bikke 800 000 når du har valgt litt «nødvendigheter» fra ekstrautstyrslista, og det kan jo bli noe dyrt for en del.

Firehjulsdriftsystemet er laget slik at bensinmotoren driver framhjulene, også har man elektrisk drift på bakhjulene.
Personlig foretrekker jeg et tradisjonelt 4×4-system. På vinterføre jobber de to motorene sammen, men en del kan oppleve noe forsinkelser, som kan gjøre at bilen kan oppleves som litt ustabil dersom du gir litt gass på snøfylte veier.
Nå har vi ikke testet 2021-modellen på snøføre logisk nok, ettersom det ikke har vært noe snø på Sørlandet, så dette kommer vi sterkere tilbake til.

Volvo V90 er en fenomenalt vakker stasjonsvogn. Etter å ha kjørt båte T8 og T6 så er dommen klar, ingen av hybrid-utgavene er noen trege maskiner. For den daglige kjøringen så vil det holde i massevis med kreftene du får i en T6.

Jeg var overbevist om at det var en motor som gjelder for V90, og at det var T8, men etter å ha testet den nye T6 så har jeg endret mening.

Personlig ville jeg gått for T6 motoren og brukt de 30 tusen kronene du sparer på motor til ekstrautsyr som du ønsker.

Takk til Autostrada Arendal og Frydenbø Kristiansand for lån av bil!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: