De ytre dimensjonene på C40 er like XC40, noe som vil si at bilen er 4,44 meter lang og 1,873 meter bred. Batteristørrelsen er på 82 kWt brutto, og den brukbare størrelsen er på 79 kWt. WLTP rekkevidden er oppgitt til 547 kilometer noe som er 17 kilometer lenger enn XC40, dette er det forbedret aerodynamikk som sørger for.
Sprinten til 100 km/t skal gå unna på 4,7 sekunder, noe som er 0,2 sekunder raskere enn XC40. Motorene yter tilsammen 300 kW, som tilsvarer 408 hestekrefter.
Den oppgraderte versjonen av C40 er som XC40 nå bakhjulstrukken dersom du velger èn motor, men selv i Twin Motor utgaven er motoren bak den foretrukne, den foran kobles kun inn ved hard akselerasjon eller dersom systemene merker at du trenger den.
Volvo C40 Recharge er 16 000 kroner dyrere enn XC40 Recharge. Testbilen har høyeste utstyrsnivå som heter Ultimate, og med vinterdekk, hengerfeste, LED-pixel lys og sotede bakruter ender sluttsummen på 657 250.
Til sammenligning så koster Tesla Model Y Long Range med tilsvarende utstyr ca 88 000 kroner mindre, og er dermed ett av denne bilens aller største problem, noe også salgsstatistikken viser.
Forsetene er i velkjent Volvo-stil meget behagelige. Begge stoler er elektrisk justerbare med minne på førersiden. Her kan du også justere sitteputens lengde, noe mange vil sette pris på.
Deilig alcantara stoff i midten, god sidestøtte og fantastiske justeringsmuligheter gjør at det er lett å finne en god sittestilling her. Rattet justeres manuelt, både i høyde og dybde.
Da det ikke er forskjell på interiøret på C40 kontra XC40 så går vi ikke i dybden på det i denne saken, vil du se mer av interiøret så kan du ta en titt på saken vår om XC40 Recharge fra tidligere i høst. https://nybiltester.no/biltest/vi-har-testet-oppgraderte-volvo-xc40-recharge-single-motor-extended-range-na-med-bakhjulstrekk/
Førermiljøet er svært hyggelig, med god ergonomi og et kvalitetsinntrykk du blir glad av.
En ting du fort merker er at sikten bakover er vesentlig redusert på C40.
Bakseteplassen ser jo også helt lik ut som i XC40, men Coupè formen gjør jo sitt med hodeplassen som du vil se under. Yttersetene er oppvarmede i 3 nivåer og er finner du også ISOFIX, samt at man her også har ISOFOX på passasjersetet foran.
Ingen egen klimasone bak, kun dyser som styrer luftstrømmen. Et armlene i midten med to koppholdere.
I XC40 fikk jeg fint 2-3 fingre over hodet, mens her er plassen redusert til maks 2 fingre. Altså noe mindre, men håret mitt går fremdeles ikke oppi her, selvom følelsen av at det her er trangere gjør seg gjeldende. Er du over 180 cm kan det fort bli i trangeste laget bak her.
Akselavstanden er lik som på XC40, så benplassen er fremdeles god, her sitter jeg bak meg selv.
Sittebenken bak er relativt kort slik at lårstøtten ikke er helt optimal, men på grunn av den ellers gode benplassen så blir ikke vinkelen på knærne så aller verst. Da XC40/C40 er bygget på en fossil platform så har man her ikke noe flatt gulv, så med tre bak kan det fort bli noe trangt.
Bagasjerommet rommer 413 liter, noe som er 6 liter mindre enn XC40 uten at vi helt vet hvor disse literne har blitt av da målene er de samme. En del plass under gulvet og ute i sidene og her kan man også brette gulvet i to og bruke det som bæreposeholder.
Sikkerheten er selvsagt ivaretatt hos Volvo, så her er det gode ankepunkter, samt fester for sikkerhetsnett.
Baksetene legges ned i en 40/60 løsning, men her har du en skikkelig skiluke som sørger for god praktikalitet. Med baksetene nede har du 1205 liter tilgjengelig ned fra 1328 liter hos XC40.
Har du valgt tilhengerfeste kan du trekke 1800 kilo på firehjulstrekkeren mens vekten synker til 1500 kilo dersom du går får versjonen med trekk på bakhjulene. Tilhengerfestet felles ut semi-elektrisk gjennom en knapp i bagasjerommet.
I videoklippet over ser vi på rekkevidde og ladehastighet under vinterlige forhold på sørlandet.
Vi tok med Volvo C40 Recharge Twin Motor på vår landeveistest i skikkelig vinterkulde. Temperaturene lå mellom -8 og -11, med ingen nedbør eller vind.
Riktignok så saltes det uten sidestykke på sørlandet, så selv i sterk kulde så var veiene klissbløte hele veien. Beregnet rekkevidde havnet på 398 kilometer med et forbruk på 20,7 kWt / 100 km. Den beregnede rekkevidden er 10 mil kortere enn rekkevidden vi fikk på Volvo XC40 Recharge tidligere i høst, så rekkevidden krymper godt i kulden, uten at noen blir særlig overrasket over nettopp det.
Den beregnede rekkevidden på 50/50 testen vår havnet på 394 kilometer, altså relativt likt med landeveistesten.
Her var det litt mildere, med temperaturer mellom -6 og -8, men stort sett tørt hele veien. Forbruket endte her på 21,6 kWt / 100 km, som igjen indikerer at hverken Volvo XC40 eller C40 er elbiler hvor forbruket er det som imponerer mest.
Oppgraderte XC40/C40 Recharge kan ta imot 200 kW, og da vi tidligere i høst testet XC40 ladet vi hos IONITY under ladetesten vår og endte da med en tid på 29 minutter. Denne gangen testet vi ladetiden ved en 150 kW lader, med den tanke at man ikke alltid finner en lader som leverer maks av det bilen kan ta imot.
Vi brukte 36 minutter denne gangen, og lever godt med det, vel vitende at du sparer knappe 10 minutter dersom du finner en lader som gir deg mer strøm.
Volvo C40 Recharge er en veldig komfortabel bil, med god kjørekomfort og gode assistansesystemer. Bilen oppleves meget kvikk, og vinteregenskapene er særdeles gode.
Støynivået er midt på treet, selvom undertegnede kanskje føler at det er litt mindre støy her enn i en tilsvarende XC40. Lysene er særdeles gode, her er også lyktespylere tilgjengelig, slik at sikten alltid er god.
Vi takker Volvo Norge for utlån av C40 Recharge, en bil vi liker veldig godt. Designmessig så treffer Volvo blink med denne. Effektiviteten kunne kanskje vørt bedre, men du kommer uansett langt nok selv i relativt kaldt vær. Plassen er god nok for en familie så lenge det stort sett er barn som skal sitte bak.
Ladehastigheten er god nok, og bilen holder det den lover. Prisen er kanskje den største utfordringen, da konkurransen i dette segmentet er tøffere enn noen gang.