Vi tester oppgraderte VW ID.4 GTX 4MOTION (juni 2024)

Forbedret batteri, bedre effektivitet, kraftigere, mulighet for forvarming av batteriene, økt ladehastighet, ny programvare og større infotainmentskjerm. Mye ligger tilrette for at norgesbilen Volkswagen ID.4 skal fortsette sin suksess.

Dato 05.06.2024 @ 08:23

GTX utgaven som vi tester har nå 340 hk, opp fra 299 tidligere. Batteriet er fremdeles på 82 kWt brutto, hvor du som før kan bruke 77 av disse. Til hundre kommer du nå på 5,4 sekunder og nåla stopper når du kommer opp i 180 km/t. Tidligere måtte man kjøpe GTX-versjonen for å få 4MOTION, men nå er ID.4 også tilgjengelig med firehjulstrekk i lavere utstyrsnivå, mer om den kan du se i videoklippet du finner lenger ned i saken.

 

Eksteriørmålene har ikke endret seg, så bilen er fremdeles 4,58 meter lang og 1,85 meter bred. Egenvekten på testbilen er på 2315 kilo, og du har en nyttelast på 380 kilo. Til sammenligning så veier en Tesla Model Y Long Range 336 kilo mindre, så her hadde det nok vært mulig å spare inn litt vekt dersom man hadde fokusert mer på det.

 

ID.4 kan du få i mange forskjellige varianter og utstyrsnivåer, og startprisen varierer helt fra 413 520 kroner for rimeligste utgave med mindre batteri,  til 549 901 kroner for GTX utgaven. Testbilen har i tillegg fått en del utstyr som driver prisen opp til 661 000 mai-2024 kroner.

 

 

Top-sport+ pakken koster noen kroner, men gir deg deilige sportssoler Artvelour – en etterligning av alcantara. Begge stoler er elektrisk justerbare med minne på begge sider, samt at man har pneumatisk korsryggstøtte med massasje. Manuell justering av sitteputens lengde. Individuelle armlener er standard og gir i hvertfall for undertegnede en ekstra følelse av komfort.

 

 

Skjermen i midten er nå større, og måler 12,9″ og har fått ID. software 4.0, som er det nyeste per idag. Prosessoren er oppgradert og det hele fremstår mer intuitivt og responsivt enn tidligere, og i tillegg så er touch-platen for kontrollering av temperatur og lyd endelig bakgrunnsbelyst.

 

Testbilen har Head-up display med AR-teknologi, som nå er videreutviklet og enda bedre. Et fantastisk hjelpemiddel som fungerer særdeles godt sammen med lysstripen under frontruten som sveiper i den retningen du skal svinge. Gode assistansesystemer, men betjeningen via rattet er ingen favoritt, da løsningen fra tidligere er videreført – her burde man fått på plass en ny løsning når bilen ble oppgradert.

 

Vi har tidligere sett på ID.4 flere ganger, og går derfor ikke igjennom alt av interiøret på nytt. Tidligere saker finner du under.

 

ID.4 GTX Kort helgetest – https://nybiltester.no/biltest/vw-id-4-gtx-kort-helgetest/

 

Ukestest av VW ID.4 1st Max – https://nybiltester.no/biltest/uketest-av-vw-id-4-1st-max/

 

Vippebryteren for giring som tidligere hang på siden av instrumenteringen er nå flyttet ned på rattstammen. Det gjør at du på motsatt side har en spak som kombinerer både lys og vindusviskere.

 

 

Meget god plass i baksetene, både i lengde og høyde for meg og mine 178 cm. Isofix på yttersetene og testbilen har også egen klimasone bak. Stort glasstak sørger for nok av lys og bidrar til en ekstra romslig følelse. Koppholdere i midtarmlenet og noe oppbevaringsplass i dørene.

 

 

Bagasjerommet rommer solide 543 liter. Testbilen har variabelt bagasjeromsgulv, slik at man her også har en del plass under gulvet – platen kan tas vekk ved behov. Gode, solide sikringsmuligheter og egen knapp for å felle ut tilhengerfestet dersom valgt – maks 1200 kg.

 

Bakseteryggen er todelt, men en solid gjennomlastingsluke er på plass. Volumet økes til 1575 liter dersom setene legges ned. Frunk har man dessverre ikke – det er rett og slett for dårlig.

 

 

 

 

I videoklippet over går vi mer grundig igjennom oppgraderingene, og ser hva disse gjør med kjøredynamikken, rekkevidden og ladetiden.

 

 

Testbilen vi kjører har de største felgene/dekkene som er tilgjengelig på ID.4 GTX og er i dimensjon 235/45-21 foran og 255/40-21 bak. Det gjør at den sertifiserte rekkevidden på modellen vi kjører er 503 kilometer.

 

På vår 206 kilometer lange landeveistest så hadde vi stort sett tørre veier, med korte avbrudd og kraftig regn. 17-19 varmegrader, og tilnærmet ingen vind. Den beregnede rekkevidden her havnet på solide 567 kilometer –  altså godt over hva som er lovet. Imponerende, rett og slett. Forbruket endte på 16,1 kWt / 100 kilometer som er godt under det oppgitte forbruket på 17,2 kWt / 100 km.

 

ID.4 GTX imponerer med meget godt understell som takler dårlig vei med masse ujevnheter særdeles bra. Testbilen har sportspakke+ som gir deg DCC adaptivt understell og progressiv servostyring som sammen gir bilen et løft vi mener den fortjener. Understellet er ofte en favoritt hos undertegnede da det stort sett alltid virker veldig solid og godt tunet til bilen det sitter i. Kjøreprogrammene utgjør en merkbar forskjell hver for seg.

 

På vår noe tøffere 50/50 test som også inneholder kjøring på motorvei fikk vi en beregnet rekkevidde på 463 kilometer med et forbruk på 16,9 kWt / 100 km. Samme temperatur som på landeveistesten, men tørre veier hele veien. På kjøring utelukkende på motorvei så har den beregnede rekkevidden lugget mellom 362 og 392 kilometer.

 

Endelig kan du nå forvarme batteriene i ID.4 – både manuelt eller ved å bruke navigasjonen. 175 kW er maks, og du skal kunne lade fra 10 % til 80 % på 28 minutter. Som vi også har sett på VW ID.7 så har man også her den geniale visningen på skjermen hvor man ser hvor lenge man må forvarme for å oppnå maks ladehastighet, samt at du hele tiden ser hva du kan forvente av hastighet dersom du plugger i uten forvarming – genialt.

 

Vi brukte 27 minutter på øvelsen Volkswagen lover 28 minutter på, så bilen leverer det som loves, gitt at du forvarmer før du plugger i. Det er ikke klasseledende raskt, men det er veldig bra at man nå får samme hastighet sommer som vinter.

 

 

I videoen over ser vi på VW ID.4 Pro 4MOTION Highline – en utstyrsvariant som fort blir svært populær i Norge.

 

 

ID.4 er solgt i knappe 30 000 eksemplarer i Norge, og er den største utfordreren til Tesla Model Y. GTX-utgaven er drøye 66 000 kroner dyrere enn Model Y – da før man begynner å legge på utstyr. Og det er utstyret som gjør at spesielt denne utgaven fort blir for dyr for mange. Testbilen har nærmest alt, og da har du en veldig behagelig bil som fremstår mye mer raffinert bil enn Model Y, men prismessig så havner den da langt over.

 

En veldig god bil har nå bare blitt enda bedre, og det er lett å forstå hvorfor mange velger ID.4 når de skal ha ny bil. Alt henger bra sammen, og leverer på akkurat det det skal gjøre. Lysene er knallgode, musikkanlegget bra, interiøret ser moderne og bra ut og nå er også programvaren mer brukervennlig enn tidligere. Søsknene Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron har også blitt oppgradert, og foreløpig er det Enyaq som viser seg å være den største konkurrenten her.

 

ID.4 er bilen for deg som ikke liker å skille deg ut i mengden, men som vil ha en bil som tilbyr det de fleste ser etter og tryggheten ved å kjøpe fra et stort konsern som Volkswagen betyr nok en del dersom man også har vurdert konkurrenter fra det foreløpig litt mer ukjente i øst.

 

Takk til Volkswagen Norge for lån av bil!

 

 

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: