Siden forrige gang vi testet Ford Mustang Mach-E Premium RWD har den fått mer utstyr som standard, samt at WLTP rekkevidden har sunket fra 610 kilometer til 600 kilometer. Batteristørrelsen er uforandret, noe som vil si at den har 91 kWt tilgjengelig for bruk.
Mustang Mach-E er en populær bil blant oss nordmenn. Knappe 14 tusen eksemplarer ruller rundt på norske veier, og Ford selger fremdeles relativt bra med utgaver av denne bilen. Prisen for Mach-E Premium Long Range RWD som vi denne uken tester starter på 554 299 kroner. Du kan få Mach-E med en mindre batteripakke som blir en hel del billigere, eller du kan velge den barskeste utgaven – Mach-E GT AWD.(November 2023)
Som nevnt så har vi sett på Mach-E mange ganger tidligere, og da det ikke er endringer på interiøret så kan du se mer om plassen og hvordan brukeropplevelsen er i denne saken som Hans Vidar tidligere har laget; https://nybiltester.no/biltest/en-uke-med-ford-mustang-mach-e/
Noe som derimot er relativt nytt er at du nå kan trekke 1500 kilo på kroken, kontra 750 kilo tidligere.
Uansett modell så har du en veldig romslig frunk som rommer 100 liter. Frunken har et lite dreneringshull som gjør at du kan spyle ut av den dersom du har med deg noe veldig skittent.
Førermiljøet er særdeles hyggelig med god materialkvalitet. Begge stolene er elektrisk justerbare, med minne på førerstolen. Både seter og ratt har elektrisk oppvarming. Godt ratt med fysiske knapper, 2 gode skjermer som er intuitive i bruk og gode oppbevaringsmuligheter. En trådløs ladeplate for telefon, en USB og en USB-C er tilgjengelig.
Hovedskjermen har en fin inndeling av informasjon og er enkel i bruk. I bunnen av skjermen er innstillinger for klimaanlegget alltid tilgjengelig, og det store hjulet i midten kan brukes til å styre volum, temperatur og setevarme. Under underholdning vil du finne en hel del spill, som er kjekke for å slå ihjel litt dødtid ved en lader.
Bilens navigasjon vil vise deg ladere, legge inn ladestopp for deg og også vise deg estimert batteriprosent ved ankomst destinasjon – riktignok kun dersom du klikker deg inn via turoversikt, skulle gjerne sett at Ford kunne vise dette tallet hele tiden.
God plass i baksetene, selv for voksne. Flatt gulv gjør at man også kan sitte i midten, selvom puten her er noe stiv. Armlene med to koppholdere i midten, men dessverre ikke noe bakseteoppvarming. Veldig stort og flott panoramatak bidrar til en luftig atmosfære bak. ISOFIX på yttersetene.
Bagasjerommet rommer 402 liter, noe som er i det nedre sjiktet i denne klassen. Noe plass under gulvet. Gode ankerpunkter for sikring av last er positivt samt at man her har festepunkter for å sette opp bagasjeromsnett for å sikre at last over bakseteryggen holder seg der den skal. Baksetene legges ned 60/40, og da får du tilnærmet flatt gulv og 1420 liter tilgjengelig. En aldri så liten skiluke er også tilgjengelig. Du kan ha 65 kilo på taket, eller 75 kilo dersom du velger en bil uten panoramatak.
Bagasjeromsluken har elektrisk åpning med mulighet for håndfri åpning ved hjelp av et lite spark under bakfangeren.
I videoen over kan du se hvordan rekkevidde vi får på regntunge dager her på sørlandet, og hvordan ladehastigheten er nå som det er blitt kaldt i luften.
Det regner i strie strømmer på sørlandet denne høsten og derfor er ikke forholdene optimale under rekkeviddetestene våre. På landeveistesten vår lå temperaturene mellom 3 og 6 grader og det regnet stort sett hele veien.
Beregnet rekkevidde havnet på 460 kilometer, altså et godt stykke under WLTP rekkevidden på 600 kilometer. Våte veier og lave temperaturer må nok ta skylden for mesteparten av rekkeviddetapet, men 46 mil på en tung regnværsdag er fremdeles et hyggelig tall.
Samme værforhold på vår noe kortere 50/50 test og her havnet den beregnede rekkevidden på 430 kilometer. At man oppnår lavere rekkevidde på denne testen kontra landeveistesten er helt normalt da man her også har kjøring på motorvei, men avviket mellom testene er ikke større enn det vi pleier å få.
En annen ting man bør vite om er at Mach-E ikke har en lineær batterikurve, det vil si at man har mer tilgjengelig kapasitet i topp kontra bunn, noe som kan ha innvirking på rekkeviddetallene våre. Da vi ladet til 100 % kunne vi kjøre 14 kilometer før prosenten datt til 99, noe som tilsier 1400 kilometer rekkevidde, men slik er det jo i realiteten ikke.
På vår tur til og fra Follo Autoco i Ski har vi fått testet rekkevidde på motorvei. Beregnet rekkevidde med ren motorveikjøring har ligget mellom 330 – 380 kilometer, da med veldig våte forhold. Altså, hyggelig rekkevidde selvom man her ikke tenker noe særlig på effektivitet, men heller flyter med trafikken i motorveihastighet.
Ford Mustang Mach-E kan ta imot 150 kW maks, men bilen mangler dessverre forvarmingsmuligheter. Dette gjør at man spesielt vinterstid kan oppleve noe treg lading, noe vi fikk erfare da vi tidligere lånte bilen til et elbilrace fra Kristiansand til Trondheim – noe du kan lese mer om her; https://nybiltester.no/biltest/ford-mustang-mach-e-rwd-premium-elbilrace-i-fartsgrensen/
(Se under for oppdatering rundt forvarming)
Ladetesten vår går som kjent fra 10 – 80 %, en økt som Ford selv hevder skal gjøres unna på 45 minutter. Testen vår endte på akkurat 45 minutter, så her holdes lovnaden. Vi hadde kjørt i over 5 timer før vi ladet så batteritemperaturen var nok relativt optimal. Trekk for at man ikke kan se ladehastigheten i bilen, men siden vi stod ved en lader som viser oss det, så fikk vi med oss at ladehastigheten aldri var over 131 kW.
Før publisering av den opprinnelige saken ble vi gjort oppmerksom på at Ford nå endelig tilbyr forvarming av batteriene via bilens navigasjonssystem. Dette måtte selvfølgelig testes før vi publisterte saken, og derfor lånte vi bilen på nytt i januar 2024.
Ved å å navigere til en kjent hurtiglader vil bilens batterier altså forvarmes automatisk, men du får ingen bekreftelse på at dette faktisk er aktivert i bilen – noe vi absolutt også skulle ønske var på plass. Etter å ha kjørt i 2 timer på motorvei, med aktiv navigering til en hurtiglader plugget vi i en MER lader på Brokelandsheia og ladehastigheten spratt rett opp i 153 kW. Denne gangen brukte vi 43 minutter fra 10 % til 80 %, altså nesten identisk med tiden i november 23. Ladehastigheten ramler under 100 kW allerede på 37 %. Veldig bra at forvarming er på plass, det gjør jo at du lader like «hurtig» om vinteren som på sommeren, men Ford kunne absolutt også ha gjort noe med ladekurven slik at totaltiden ble noe redusert.
Ford Mustang Mach-E er en veldig behagelig bil. Støynivået er meget lavt, selvom bilen nå kommer med 19″ felger og dekk som standard kontra 18″ tidligere – bilen står således på orginal dekkdimensjon som er 225/55-19. Sittekomforten er god, og assistansesystemene fungerer utmerket. Lydanlegget i premium-modellene er levert av Bang&Olufsen og spiller veldig bra.
Modellen vi tester har 294 hester og 430 Nm noe som skal gi bilen en akselerasjon til 100 km/t på 6,2 sekunder, riktignok med rullende start i følge Ford. Du har med andre ord mer enn nok krefter her, men kanskje ikke nok til å forsvare at dette er en Mustang. Går du derimot for GT-utgaven får du 487 hester, 860 Nm og en akselerasjon til 100 km/t unnagjort på 3,8 sekunder.
Vi takker Ford Norge for utlån av Ford Mustang Mach-E Premium Long Range RWD. En bil det er lett å bli glad i og som oppfyller de fleste krav vi har til elbiler. Her har du plass nok til hele familien, du kan ta med deg tilhengeren og du kan velge firehjulstrekk dersom du ønsker det. Selvom bilen har vært tilstede noen år så holder den fremdeles nivået til nyere biler, og med forvarming langs ruten nå på plass så fjerner man et punkt bilen sårt har manglet, selvom vi også hadde ønsket oss at Ford leverte en ladekurve som gjorde ladestoppene noe kortere enn det man her har.