Som i modellen med bakhjulsdrift så er også den bakre motoren nyutviklet på Twin Motor modellen. I tillegg så er det også her en helt ny motor som driver forhjulene. Utgaven med firehjulsdrift fås kun med det største batteriet som er på 82 kWt brutto eller 79 kWt netto om du vil, noe som skal gi bilen en WLTP rekkevidde på 531 km.
Bilen har 408 hestekrefter og hele 670 Nm noe som skal gjøre at sprinten opp til 100 km/t kun tar 4,9 sekunder. Motoren foran er asynkron noe som vil si at denne kobles ut under normal drift for forbedret effektivitet. Firehjulstrekkeren kan trekke 1800 kg på kroken, mens lillebror kun kan trekke 1500 kg.
Prisen starter på 569 900 kroner, mens testbilen koster 668 150 kroner per 16.10.2023. Da har man skiftet farge, lagt på vinterdekk, valgt høyeste utstyrsnivå, valgt oppgradert interiør, sotede ruter , hengerfeste, 20″ felger for sommerdekk samt huket av for avanserte pixel-lys. Med andre ord fullspekket bil. Kjøper du XC40 før 31.12.23 får du med vinterdekk så her er det ca 30 000 å spare for de som ønsker seg en bil som dette.
Som nevnt så har man her valgt å bruke 18 600 kroner på disse utrolig lekre setene trukket i ull. Seteformen er lik uansett hva du går for, så er er det kun trekket som er annerledes samt at man får en girspak i krystall som også ser svært lekker ut. Disse setene både ser og føles fantastiske ut, og bidrar til en luftig og fin atmosfære i bilen fremfor sort trekk som de andre stofftypene du kan velge i er. Volvo XC40 Recharge er har helt like dimensjoner og ser helt lik ut uavhengig av bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, så vil du se mer av hvordan plassen er så finner du en egen sak om det her.
I videoen over ser vi på rekkevidden og kjørekomforten på Volvo XC40 Recharge Twin Motor.
Landeveistesten vår ble kjørt i kaldt og fint høstvær, tørre veier med temperaturer mellom 0 og 8 grader. Vindstille og således en nydelig dag på veien. Vinterdekkene i dimensjon 235/50-19 foran og 255/45-19 bak er på noe vi vet at øker friksjonen og dermed også korter litt ned på rekkevidden. Beregnet rekkevidde havnet på hele 494 km, som er et veldig hyggelig tall, temperaturene tatt i betraktning.
Da vi kjørte bakhjulstrekkeren på samme test fikk vi en beregnet rekkevidde på 482 km, riktignok med fryktelig våte veier.
Temperaturene steg noe før vi la ut på 50/50 testen vår og lå stort sett mellom 10 og 12 grader. Fremdeles tørt og tilnærmet vindstille. Estimert rekkevidde for turen havnet på 444 km. At det er noe under rekkevidden på landeveistesten er normalt da man her har 50 % med motorvei og 100 km/t, men avviket er ikke større enn man finner hos konkurrentene.
Volvo XC40 Recharge Twin Motor er stort sett bakhjulsdrevet da motoren på forakselen kobles ut dersom det ikke er behov for den. Det gjør at bilene oppleves veldig like i det daglige, spesielt med cruisekontrollen aktivert på landeveien. Du merker først forskjellene ved harde akselerasjoner, da de ekstra kreftene i Twin Motor utgaven merkes godt.
Følte ikke på noen måte at Single Motor utgaven manglet kraft, og således så føler jeg ikke at man behøver den ekstra kraften her. Ladehastigheten er lik uavhengig av modell og ladetesten vår fra 10-80% ble unnagjort på 29 minutter.
Takk til Volvo Norge for utlån av XC40 Recharge Twin Motor, en bil det er veldig lett å bli glad i. Vi nordmenn elsker SUV-er som tilbyr god bakkeklaring, firehjulstrekk og mulighet for tilhengerfeste. Bilen byr på god plass innvendig og du har et hyggelig bagasjerom, samt en frunk for oppbevaring av skitne ladekabler.
Kvalitetsinntrykket er meget solid både på interiøret og understellet og kjørekomforten er god. I dette segmentet er markedet knalltøft og pris er noe vi ser mer og mer på når det gjelder nybil. Påslaget for å få firehjulsdrift er 50 000 kroner, så her er det noen kroner å spare om du ikke må ha firehjulstrekk, men tradisjonelt sett så vet vi at dette er noe nordmenn vil ha, selv om de bor midt i byen.