Batteriet er nå på 82 kWt brutto, og 79 kWt netto. Sammen med en nyutviklet elmotor på bakakselen så skal dette gi denne bilen en WLTP rekkevidde på 570 km. Elmotoren er forøvrig egenutviklet av Volvo og yter maks 252 hestekrefter noe som gjør at bilen skal gjøre unna 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Farten du kan lade med har også blitt forhøyet til 200 kW.
Ingen ytre endringer på bilen som fremdeles er 4,44 meter lang og 1,873m bred. Tillat totalvekt er 2520kg, og med bilens egenvekt på 2093kg så har du 427kg til folk og bagasje. Testbilen har høyeste utstyrsnivå som fremdeles heter Ultimate – og koster kr. 597 192, da med vinterdekk og noe tilleggsutstyr på topp samt at testbilen er i en «Cloud Blue»-lakk som koster kr. 7920 ekstra.
Alle elbiler skal ha en frunk, det er i hvertfall min helt klare mening. Dette har XC40 Recharge og den er stor nok til det den skal brukes til. Her har du 31 liter tilgjengelig og under gulvet så er det plass til oppbevaring av nødvendig sikkerhetsutstyr. Frunken har en pakning som gjør at vann og skitt holdes ute herifra.
Pressebilen står på orginale 19″ felger med dekk i dimensjon 235/55-19 foran og 255/45-19 bak. Dette er standardoppsettet, du kan gå opp til 20″ om ønskelig.
Volvo kan lage gode seter, og her er intet unntak. Sitter svært så godt her og har gode justeringsmuligheter. Her kan man justere sitteputens lengde noe de lengste av oss setter stor pris på. Setene er selvsagt elektrisk justerbare med minne på førersiden. Gode sidestøtte slik at man ikke sklir i setet ved aktiv kjøring. Begge setene er oppvarmbare i 3 nivåer, men ventilering får du ikke.
Førermiljøet er særdeles hyggelig. God ergonomi, gode materialer og høy følelse av kvalitet. Ikke fullt så glad i høyglans-finishen rundt skjermen og i midtkonsollen, her kunne Volvo ha funnet på noe annet. ISOFIX er tilgjengelig på passasjersetet.
Rattet er tykt og godt, og oppvarmet i 3 nivåer. Heldigvis ikke noen trykkfølsomme knapper her og heller ingen blanke paneler. Pilot Assist – som er navnet Volvo bruker på hjelpesystemene sine – styrer du enkelt via rattets venstre side, mens du kontrollerer media og annet på høyre side.
Lekker interiørbelysning bidrar til en hyggelig atmosfære i mørket. Her har du ikke et hav av farger å velge mellom, da det kun er lysstyrke eller av/på du kan velge.
Førerinfodisplayet er på 12″ og er en meget god skjerm som gir deg den informasjonen du trenger. Nå har man også estimert rekkevidde i kilometer tilgjengelig noe som er svært bra. Dette estimatet endrer seg avhengig av kjørestil, slik at har du kjørt mye på motorvei vil du se at bilen estimerer lavere rekkevidde enn hvis du har kjørt mye på landevei. Veldig kjekt at man får navigasjonen i midten her, det gjør at savnet av et head-up display blir mindre.
Hovedskjermen er på 9″ og ser kanskje litt liten ut. Til gjengjeld så er den utrolig lett å bruke, og oppleves veldig responsiv. Volvo XC40 Recharge kommer med Google innebygget noe som gjør at denne bilen vil oppleves utrolig enkel i bruk for veldig mange. Her har man Google Maps som standard, samt Google Assistant noe som gjør at bilen forstår nesten alt du spør den om. Lekkert, og ikke minst utrolig brukervennlig. Volvos egne menyer er også lette å forstå for de aller fleste uten alt for mange justeringsmuligheter.
Dersom du navigerer et sted så vil bilen vise deg estimert rekkevidde ved ankomst. Dette estimatet tar nok en del hensyn til omgivelsene da jeg opplever at denne er ganske presis, noe som er til stor hjelp for føreren. Google Maps er jo superenkelt å bruke, i tillegg til å gi en lekker presentasjon av ruten. Bilen vil i følge importøren varme batteriene dersom du navigerer til en kjent ladestasjon, men det finnes ingen manuell forvarmingsmulighet.
Veldig enkel klimamany som de fleste forstår. Ved å klikke på de tre prikkene til høyre på toppen av skjermen så vil man kunne stille inn automatisk sete og ratt-oppvarming dersom man ønsker det. Her kan du også programmere forvarming av kupeen.
36o-kamera er en del av Ultimate-pakken og er et veldig bra hjelpemiddel. Skulle dog ønske at det var bedre beskyttelse rundt kameralinsene da disse fort blir skitne og da blir også bildet i fugleperspektiv relativt ødelagt.
Midtkonsollen omgis av pianolakk, som dessverre ikke er positivt. Denne vil så og si aldri se ren ut, da du ser det minste lille støvkornet her. Volvo burde virkelig ha funnet noe annet her. Lekker girspak, og 2 koppholdere, som dessverre ikke holder mål. De er for store og altfor grunne, så en vanlig halvliters flaske vil aldri stå i ro her. Foran girspaken har du en trådløs ladeplate, et 12V uttak og 2x USB-C.
I videklippet over kan du se mer av vår uke med bilen, her ser vi også på hvordan større batteri og mer effektiv elmotor spiller inn på rekkevidden.
Baksetene oppleves behagelige med god plass for 2 voksne. Dessverre en ganske så stor hump i midten som gjør det noe trangt for flere enn to her. ISOFIX finner du på yttersetene og disse er også elektrisk oppvarmede.
Stort og godt midtarmlene med to gode koppholdere. Du finner også koppholdere i dørene, og noe opbevaring her.
Hodeplassen bak er for meg god, med mine 178cm.
Bak meg selv har jeg fremdeles nok av kneplass, så her har Volvo klart å utnytte plassen godt. Får føttene godt under stolen foran, slik at jeg egentlig sitter ganske behagelig bak her.
Sittebenken er relativt kort bak slik at lårstøtten er noe sparsommelig. Heldigvis så er benken relativt flat slik at vinkelen på knærne er god.
Baksetepassasjerene kan styre luftstrømmen, men ikke velge temperatur. Her finner du også to USB-C uttak.
Stort panoramasoltak er med dersom du går for utstyrsnivå ultimate. Dette kan åpnes for ekstra lufting og man har også en elektrisk rullegardin som trekkes for dersom man ønsker.
I bagasjerommet får du plass til 419 liter med bagasje. Noe plass i lommene på sidene. Gode festepunkter for sikring av last.
Under gulvet er det også en hel del plass, og her ser du også Volvos geniale løsning med å brette gulvet i to, slik at man kan henge bæreposene fra handleturen her, fremfor at de skal slenges rundt i bagasjerommet. Enkelt og genialt.
Baksetene legges ned i en 40/60 løsning, men du har en skiluke i midten heldigvis. Med baksetene felt ned så har du 1328 liter med stuplass, og du har helt flatt gulv slik at det skal være relativt enkelt å få med seg flatpakkene hjem. Du vil også finne festepunkter for sikkerhetsnett i taket både ved baksetene og ved forsetene – veldig bra.
Hengerfeste er ekstrautstyr og koster kr. 9520. Det felles ut/inn semi-elektrisk og du kan trekke 1500kg. Har du behov for å trekke mer på kroken må du velge firehjulstrekkeren, da kan du trekke inntil 1800kg. Du kan i tillegg ha 75kg på taket.
Høsten har virkelig kommet til Sørlandet og dagen vi tok med oss bilen på vår landeveistest skulle egentlig være relativt fin. Så feil kan man ta, for tidvis så regnet det voldsomt. Veiene var til tider som små bekker, og temperaturen lå mellom 8-11 grader. Med andre ord ikke optimale forhold, og estimert rekkevidde havnet denne dagen på 482 km noe som er godt under WLTP-tallene på 570 km. Været er vanskelig å gjøre noe med, og vi antar at man kommer mye nærmere oppgitte tall dersom både vær og temperatur er hyggeligere.
Forholdene var noe bedre på vår 50/50 test, våte veier, men ingen nedbør. Denne testen er noe hardere ved at vi kjører halvparten på motorvei med maks 100 km/t. Beregnet rekkevidde havnet her på 458 km, et tall som gitt forholdene er relativt godt. Alle rekkeviddetestene våre blir kjørt i kjøremodus normal og med klimaanlegget stilt inn på komfortable temperaturer for å best angi mest mulig realistisk rekkevidde.
Ladetesten vår går på å lade fra 10 – 80 %. Da vi tidligere gjorde denne testen med forrige generasjon ac XC40 Recharge fikk vi en tid på 28 minutter. Nå brukte vi 29 minutter på samme øvelse noe som er veldig hyggelig. Her har man altså stort sett samme ladetid på en bil med større batteri. Bilen skal i følge oppgitte tall kunne ta imot 200kW, men vi fikk hyggelige 209kW som maks.
Hyggelig at bilen har en svært god ladeskjerm som gir deg all den informasjonen du trenger uten å måtte følge med på laderen. Her ser du ladehastighet, nåværende batteriprosent og også når bilen estimerer at den skal være ferdigladet.
Du merker godt at bilen nå er bahjulstrukket. Den opptrer mye mer komfortabelt under akselerasjon og du får en bedre følelse av kontroll. Styringen er i velkjent Volvo-stil direkte og presis og fjæringsoppsettet er fast og fint. Bilen er relativt sportslig satt opp uten at det går på bekostning av komforten. Støyisoleringen er ikke blant de beste, spesielt på motorveien er det en del støy her.
Volvos Pilot Assist er et godt hjelpemiddel og bidrar til at lengre kjøreturer blir ekstra behagelige. Styreassistenten gjør en god jobb og fungerer svært godt, spesielt på motorveien. Den adaptive cruisekontrollen bremser ikke ned i svinger, og oppleves trygg og stabil selv på trange veier med motgående trafikk. Dessverre så har den en lei tendens til å ikke lese veibanen god nok, så i nedoverbakker så økes hastigheten fort 4-5 km/t i forhold til satt fart, og motsatt i oppoverbakker hvor farten reduseres. Unødvendig, og neppe særlig energieffektivt.
Testbilen er utstyrt med LED-Pixel teknologi som koster kr. 10 000 ekstra. Verdt hver eneste krone, da disse lyser svært godt og er et å betrakte som et sikkerhetssystem. Her har du 84 elementer som sørger for at du i mørket kan ha fullt-lys hele tiden uten å blende trafikken rundt deg. Lyktespylere er på plass, Volvo vet å beholde ting som er viktige for brukere i nordiske klima.
Vi takker Volvo Norge for utlån av bilen, en bil som oppleves mye mer riktig med bakhjulstrekk. Du har fremdeles de sportslige egenskapene kombinert med god plass for familien. Veldig hyggelig at ladetiden er beholdt relativt kort selv med større batteri. Konkurransen er tøff i dette segmentet og i en tid med stadig stigende utgifter for de fleste så er vi spente på hvordan bilene blir mottatt av markedet.