Vi har testet Ford Puma i Spania (feb 2020)

I disse dager ruller nye Ford Puma inn til forhandlerne i Norge, og vi har vært en tur i Marbella-området i Spania for å få testet den på svingete fjellveier og motorveier.

Dato 05.02.2020 @ 14:40

Det er over 20 år siden sist Ford hadde en Puma, men nå som de skulle lage en crossover så var det en designer som nevnte at den kunne ligne litt på en puma, og da ble navnevalget enkelt.

Pumaen synes også når du starter denne bilen, og man kan få den som lyslogo når man åpner framdørene på kvelden.

Ford Puma er en crossover, eller kompakt SUV om du vil, på 4,186 meters lengde, og 1,805 meter bredde (uten sidespeil).

Størrelsesmessig plasserer den seg mellom VW T-Cross (større) og VW T-Roc (noe mindre).

Bagasjeromsplass er noe Puma slår alle konkurrenter i B-segmentet på, her snakker vi hele 456 liter opp til toppen av seteryggen.

Det er et fleksibelt gulv, som her på bildet over er felt opp så man skal se Ford MegaBox som de kaller «trauet» i bagasjerommet sitt.

Dette trauet kan man jo bruke til det man selv ønsker, men det gir en høyde i bagasjerommet på opptil 115cm.

Her kan du antagelig sette golfbagen stående, og du får plass til 2 av dem. Høye planter kan også plasseres her.

Ettersom MegaBox er utstyrt med bunnplugg kan du også bruke den til skitne støvler, eller våtdrakt eller andre skitne ting.

Så kan du spyle MegaBox ren med hageslangen når du har åpnet bunnpluggen.

Da vil vannet og skitten renne rett ut – praktisk og kjekt.

Det var noen på denne turen som spøkte med at man kunne fylle opp med isbiter og drikke, og det kan man jo forsåvidt også gjøre her.

Innstegsmodellen til Ford Puma er Titanium, den har en 1,0 liters EcoBoost bensinmotor med mildhybridsystem.

Startprisen er på 287 700.

Mildhybrid vil si at man har et eget 48V batteri som man lader opp dersom man kjører i nedoverbakke, eller man bremser.

I det digitale intrumentpanelet (ekstrautstyr) kan man få opp denne visningen der man ser når man lader – grønt til venstre, og man kan se når man bruker den lagrede energien – blått til høyre.

Poenget med mildhybrid er todelt, og for de som liker å kjøre litt aktivt viser plansjen over her at man får ekstra dreiemoment fra mildhybridsystemet.

Rett og slett ekstra futt ved behov. Dette gjør at bilen er helt grei å kjøre, den oppleves ikke som «for daff», men vi snakker likevel ikke sportsbil her med 125hk.

Så er det jo et miljøaspekt her, og det er at man kan spare inntil 9% drivstoff på samme motor uten mildhybrid.

På denne korte testen fikk vi ikke testet forbruk, til det kjørte vi nok litt for aktivt i fjellene, men vi skal få testet det når vi får muligheten i Norge.

I videoen over her kan du se litt bevegelige bilder av bilen. På denne test-turen var Titanium med 125hk rød (Lucid Red), og ST-Line med 155hk var blå (Desert Island Blue).

Jeg kjørte Innstegsmodellen Titanium med 125hk mildhybrid den første dagen, og ST-Line som er et hakk opp utstyrsmessig, med 155hk mildhybrid andre dagen.

Her har vi ST-Line til venstre i blått og Titanium til høyre i rødt, og de som er mest glad i et mer sportslig utseende vil nok trekkes mer mot ST-Line.

Selv om 155hk var mer moro og inspirerende å kjøre på svingete fjellveier, så tror jeg nok ikke det er så veldig mange som bare MÅ ha 155hk i hverdagen egentlig.
Man velger heller ST-Line på grunn av designdetaljer man kanskje setter pris på for den modellen.

Det kommer flere bilder av ST-Line litt senere i denne testrapporten.

For meg er det noe finurlig at innstegsmodellen har «luksusutstyr» som svært avansert justerbar korsryggstøtte i 3 nivåer og mange hakk på skalaen.

Massasje var det også i forsetene, og dette er standardutstyr i Titanium, men du får det ikke lenger opp i utstyrsnivåene. Pussig valg.
Også ganske uvanlig å finne noe som dette i en bil til under 300 tusen!

Førermiljøet er oversiktlig og moderne, og det digitale instrumentpanelet du kan skimte bakom rattet har jeg før bare sett i Ford Explorer, som også er på vei til det norske markedet.
Digitalt instrumentpanel er ekstrautstyr, men det gjør såpass mye med følelsen i interiøret at jeg ville tatt det med. Det kombineres også med LED-lys som jeg helt klart ville tatt med, så akkurat den er en «no-brainer» for min smak. Teknologipakke kaller Ford dette tillegget for, og det koster 13 000.

Alt etter hvilket kjøremodus man velger så vil det digitale instrumentpanelet vises i ulike fargenyanser og design.

En annen pakke jeg ville tatt med er Førerassistentpakken. Da får du med adaptiv cruisekontroll som lar deg gire uten å slå av cruisekontrollen, sensorer foran og bak bilen og ryggekamera er også i denne pakken og en del systemer som skal forhindre at du kommer borti biler du ikke ser, og kryssende trafikk bak bilen. Også denne koster kr 13 000.

Her er knapper for å justere på klimaanlegget, og her har de også lagt på en vinterpakke til kr 3 500 som gjør at man får varme i rattet i tillegg til alt det andre du ser over her.

Under klimaanlegg-knappene finner man en ladeplate til mobilen, og det er standardutstyr.
Ettersom bilen har nyeste SYNC3 kan du bruke Apple CarPlay eller Android Auto i infotainmentsystemet dersom du ønsker dette.

Navigasjon og SYNC3 er med som standardutstyr, og navigasjonen fortjener skryt for å være tydelig.
Når man nærmer seg en spesiell trafikksituasjon deler skjermen seg som på bildet over, og man ser hva det skal stå på skiltet der man skal ta av, nummer på exit, og en blå søyle som «krymper» når du nærmer det selve handlingen som skal utføres.
Det er lett å bli glad i navigasjon som dette når man kjører på ukjente veier i Spania!

Disse knappene mellom setene synes jeg nok kanskje ikke var helt optimalt plassert, ihvertfall ikke når man «hiver seg inn i en bil» og kjører på helt ukjente veier.

Knappen øverst til venstre er for å skifte kjøremodus, og akkurat den kunne jeg gjerne hatt en noe mer sentral plassering på.

Det er jo en vanesak det her, men men, tenkte nå ihvertfall at jeg gjerne ville omplassert et par av de knappene der dersom jeg hadde bestemt.

Et vanlig spørsmål som kommer ganske raskt når vi tester biler er: «Hva med tilhenger?»

Joda, denne kan trekke inntil 1100kg bakpå bilen, og med tanke på at bilen veier rett over 1200kg er ikke det så galt.
Kr 7 500 for hengerfeste om man vil ha det med.

Baksetene var ikke optimale for meg som er 185cm høy, og er litt bred over baken. Hodet går oppi taket, og jeg vil anslå at man nok bør være lavere enn 180cm for å trives i baksetet på Puma.
Eventuelt 182 cm med tynn kropp, mulig det fungerer greit også.

Når det er jeg som sitter i forsetet er det også ganske begrenset med kneplass for den som skal plassere seg bakom meg.

Med en kortere/mindre sjåfør ville jo denne situasjonen vært mye bedre.

De som sitter i baksetet har ikke egne luft-dyser, og dermed ingen egen klimasone. De kan ikke lade med mindre de rigger noe til 12V som er i bagasjerommet.

Så min konklusjon er vel at baksetet ikke er så veldig spennende i Pumaen. Det er liksom ikke her man finner de mest sentrale kjøpsargumenter.

Det er 2x ISOFIX her da, så småfolk som ikke trenger å lade eller å fikle med klimaanlegg kan fint sitte sikkert og trygt baki her i barnestolen sin.

På kvelden dag 1 fikk vi høre mer om designet av Thomas Morel, og vi fikk se Puma ST-Line X Vignale.

Den har da enda mer ustyr inkludert enn ST-Line, blant annet skinninteriør, LED-lys. stor spoiler bak, nøkkelfri adgang og start med mer. Denne kommer ut på markedet til våren.

Foto: Ford

 

Denne mistenker jeg de som er glade i skinnseter vil velge seg, for startprisen her er på 334 800 med 155hk mildhybrid.

Foto: Ford

 

Til våren kommer det også en 125hk EcoBoost med automat, som da ikke er mildhybid, for de som er mest glad i automatgir.
Automatgir vil du kunne få til alle 3 utstyrsnivåer av Puma.

Dag 2 var det klart for å kjøre ST-Line med 155hk mildhybrid, og en startpris på kr 310 300.

Kule pedaler i ST-Line.

ST-Line har 18» alufelger, mørktonede ruter, lakkert også over hjulbuer en annen front med mindre kromdetaljer og mer sort, B&O Play anlegg med 10 høyttalere (standardanlegget i Titanium har 7), regnsensor, digitalt instrumentpanel og sportsunderstell for å nevne noe av alt som er standard utover det Titanium har. Men den fancy ryggstøtta og massasje er altså forbeholdt Titanium.

Setene i ST-Line er delskinn, og ser ganske mye tøffere ut enn i Titanium. De røde sømmene er heller ikke akkurat feil.

Ikke veldig feil for mange å sette seg mer inn i en bil enn ned i den heller.

Motoren her er det mer futt i enn 125hk versjonen, men det sier seg nesten litt selv når du får 155hk her.

Likevel tok jeg meg selv i å tenke at dette understellet hadde nesten fortjent enda mer «pulver under panseret», for den er så god å kjøre på svingete veier!

De tre motorene vi vet om så langt er alle 1,0 liter med 3 sylindre. 125hk mildhybrid i Titanium og 155hk mildhybrid i ST-Line er tilgjengelige fra start, så kommer ST-Line X Vignale med 155hk mildhybrid til våren, samt muligheten for automatgir med den sammen 125hk uten noe form for mildhybridsystem. Litt spent på om den blir litt daff eller ikke når den ikke har mildhybrid, men velger man automatgir er man kanskje ikke så gira på sportslige prestasjoner?

Ettersom Puma er en ny modell fra Ford er det jo ikke umulig at det kan dukke opp flere motorer med tiden, men det vet man jo ikke enda.

Ettersom det er vesentlig forskjell på utseendet på Titanium og ST-Line mistenker jeg at dette blir den avgjørende faktoren for hva man velger.

For meg er det massasjen og prisen som trekker retning Titanium, mens det ytre utseendet, samt delskinn og røde sømmer inni, litt sprekere 155hk motor og sportsunderstell som drar meg mot ST-Line.

Skinnsetene og det høye utstyrsnivået drar meg mot ST-Line X Vignale, som også har sportsunderstellet og 155hk mildhybridmotoren.

Produktsjef for Ford Puma i Norge, Tom Aylward, er jeg ganske sikker på liker alle tre versjoner av Puma minst like godt.

Ganske flotte omgivelser å få oppleve nye Ford Puma i, men jeg gleder meg til å få bli enda bedre kjent med denne trivelige kompakte bilen i Norge!

Det kan du også bli om du svinger innom din nærmeste Ford forhandler, de er på vei ut dit nå så du kan få sett på og testet den der.

Ford Puma oppsummert:

Mye bil/utstyr for pengene. Genialt bagasjerom. Sportslig og artig kjøreopplevelse med tanke på understellet. Takk være mildhybridløsningen er motorene helt ok, men man har jo kjørt sprekere biler rent motormessig. Kult utseende (er jo en subjektiv sak).
Ikke verdens største baksete, og lite spennende baki der. Trivelig bil der du setter deg mer inn enn ned i bilen.

Takk til Ford Motor Norge for at vi fikk teste nye Ford Puma i disse flotte omgivelsene!

 

Disclaimer:

Ford Motor Norge har spandert reise på oss, så vi var deres gjester på denne turen her.

Vi kunne ikke vært med på slike test-reiser rundt omkring uten at det ble påspandert, det hadde vi ikke hatt råd til.

Vi kan skrive akkurat hva vi selv vil om bilene vi tester.