Vi har sett på Renault Megane E-Tech electric (des 2021)

Fredag 10/12 var det mange fra motorpressen tilstede på Hellerudsletta for å hilse på Renault sin nyhet for 2022 – Renault Megane E-Tech electric.

Dato 15.12.2021 @ 18:01

Renault Megane E-Tech electric er ikke et usedvanlig kort navn, så vi refererer til den som Megane heretter. Bilen er 4,21 meter lang, så den plasserer seg i C-segmentet, eller det man kan definere som kompakt familiebil. Vi tør å påstå at det er i baksetet man merker begrenset plass i denne bilen, for i forsetet og i bagasjerommet er plassen god og på kanten til klasselendende i denne størrelsen.

Renault har ikke bare fått seg en ny logo, men de har virkelig også klinket til med et særdeles lekkert design på nye Megane. Joda, vi vet at design er en smakssak, og at ikke alle har lik smak, men vi har i det minste en sterk mistanke om at mange synes denne er lekker.

Vi har sansen for baklykter med dybdeeffekt, og lys-signaturen foran. Vi liker også det skjulte håndtaket til bakdøra, selv om selve løsningen ikke er revolusjonerende i seg selv.

Vi håper løsningen som dytter ut håndtakene foran er solid laget, slik at de ikke får skade av underkjølt regn som har frosset til is, eller andre rare hendelser som en norsk vinter kan servere. Med tanke på norsk vinter er det jo kjekt å vite at varmepumpe er på plass for å sikre så lavt tap av rekkevidde som mulig vinterstid.

I filmklippet over her kan du få se litt utenpå og inni den nye Megane, som vi ikke vet prisen på før 1/2-22, som er samme dag det skal bli mulig å bestille denne bilen hos Renaultforhandlerne. Leveringer vil skje fra våren 2022, og vi i pressen skal få teste bilen like etter påsken, tror vi på det nåværende tidspunkt i en ny Omikron-tid der alt på nytt har blitt usikkert med tanke på datoer igjen.

Som regel når vi legger ut bilder av en ny bil på Instagram dukker det opp noen spørsmål, og dette med hengerfeste kommer som regel kjapt. Ja, du kan ha hengerfeste på nye Megane, og den kan dra med seg inntil 900kg.

Neste spørsmål er ofte om man kan få den med firehjulstrekk? Nei, her er det kun framhjulstrekk som leveres, men man kan velge mellom 2 motorer, en på 130hk og en på 220hk.

Hvordan er rekkevidden? Godt spørsmål, for forbruket er svært langt fra å være en konstant for en elbil, men i følge WLTP-målinger vil den minste motoren kunne dra Megane inntil 470km og den store motoren 450km – dette er jo da noe som skal testes av eksterne aktører, og kan dermed justeres noe.

Ladehastighet inntil 130kW, som skal kunne få ladet opp den 60 kWt store batteripakken fra 10% til 80% på en halvtime.

Hva med taklast? Kan man ha det på en Megane? Jada, her kan man ha inntil 75kg på taket.

Førermiljøet preges av to store skjermer og et moderne ratt. Nå er nok denne pre-produksjonsmodellen av øverste utstyrsnivå, men likevel er det mer skinn og materialer av god kvalitet i forhold til hva vi har sett i Megane vi har hilst på før.

Det moderne rattet har knapper for å justere cruisekontrollen, og knaper for telefon og for å velge kjøremodus i Multi Sense systemet. Bakom rattet på høyre side skimter man også satelitten for å justere volum, nesten litt finurlig at man ikke har forlatt den løsningen hos Renault. Det er mange elbiler som har girspak bakom rattet, og dette får man nå også i nye Megane, en løsning jeg ikke kan huske å ha sett hos Renault før.

I den store infotainmentskjermen er det Google som regjerer, ja, som i Polestar 2 og Volvo XC40 kan du her snakke til bilen, noe vi demonstrerer kort i videoklippet, det gjør at man i stor grad slipper å trykke på skjermen. Det som er kjekt her hos Renault er at man kan bruke Apple CarPlay eller Android Auto om man ønsker det, og mobilens speiling er trådløs.

Ettersom jeg før ikke har vurdert setene i Megane som komfortable, var det en positiv komfortoverraskelse å sette seg inn i nye Megane, selv om man ikke kan justere sitteputens lengde eller vinkel. Jeg testet ikke korsryggstøttens justeringsmuligheter, men ut fra knappens utforming kan det se ut som om de har gått for en inn/ut justeringsmulighet på den.

Som nevnt var plassen foran god, men i baksetet skal man nok helst ikke være over 180cm for å få grei plass, her slet jeg som er en diger kar som tar mer plass enn andre som er 184cm lange med både kneplass og hodeplass. Sitteputen er også noe lavt plassert, og voksne vil dermed få en litt spiss knevinkel her bak.

Det var litt mørkt inne i bilen da jeg filmet, men testing av bakseteplass er med i filmklippet.

Bagasjerommet er skikkelig dypt, noe man har fått til ved hjelp av nye og mer plassbesparende batterier enn det man har i Zoe. 440 liter med bagasjeplass er særdeles bra i denne klassen.

Baksetene er delt 60/40, men med så dypt bagasjerom så får man ikke et helt flatt lasteområde når setene bak legges ned.

Foto fra presentasjonen – Renault Norge

Som man ser på venstre side har alle utstyrsnivåer mye standardutstyr som man før fant på liste over ekstra utstyr.

Tilgjengelig ekstra utstyr finner man på høyre side, og listens lengde vil da naturlig nok kunne variere med utstyrsnivået man velger.

Foto fra presentasjonen – Renault Norge

Prisen på nye Megane elbil blir ikke tilgjengelig før 1/2-2022, som også er samme dato det blir mulig å bestille denne bilen. Det blir spennende å se hvilken pris man legger seg på for Megane, men man skal nok ikke satse på at den blir billigst på markedet, til det har det kommet til en del litt for eksklusive løsninger og stort batteri.

Vi tror at de som er på jakt etter en kompakt familiebil med god rekkevidde bør se nærmere på Renault Megane når den dukker opp i 2022, det spørs om de omlag 200 bilene man håper på å få levert til Norge per måned fra omlag juni 2022 blir nok til å dekke etterspørselen.

Annonse