Da vi var i München for å prøve en tur med Transit Custom med dieselmotor fikk vi også se E-Transit Custom som kommer sommeren 2024, og har produksjonsstart til våren, så her får du litt mer fakta om denne elektriske varebilen fra Ford.
Utseendet er ganske likt som en vanlig Transit Custom, men man trenger ikke like mye grill på en elbil, så grillen er ganske annerledes. De litt ekstra våkne vil også legge merke til at det er en luke foran på bilens høyre side. Dette er da ladeluken som man bruker ved hjemmelading eller hurtiglading.
Lading fra 10% til 80% skal kunne gå unna på 39 minutter, men skal du bare «komme fram» så lader du omlag 82km rekkevidde på 10 minutter med inntil 125kW ladehastighet. Har du 11kW hjemmelader går 0% til 100% unna på 7,5 timer under optimale forhold.
Med et langt/tungt batteri lavt plassert i bilen er det mest fornuftig med bakhjulstrekk, og det har E-Transit Custom. Det var ingen signaler om at den kommer med AWD som elbil, noe som nok gjør at mange vil velge diesel/automat/AWD en stund til fremover.
Batteriet er på 64kWt, noe Ford regner med skal gi en WLTP-rekkevidde på 337km, og ved å velge en batteripakke som dette har man igjen ganske mye nyttelast, maks 1 011kg men bilen vi så på hadde mye utstyr og hadde en nyttelast på 971kg. Med et ikke alt for stort batteri taper man jo naturlig nok på rekkevidden der de regner med at de endelige WLTP-testene skal lande på 337km.
Ford mener selv de har en veldig god varmepumpe, slik at rekkevidden ikke skal gå så mye ned vinterstid, men det liker vi best å teste før vi uttaler oss alt for bastant om slikt.
Denne førproduksjonsmodellen av elbilen E-Transit Custom hadde også tiltratt på prototypenivå, derfor dukket det opp en feilmelding i videofilmingen, og funksjonaliteten var ikke helt finpusset enda, men konseptet som skal bli klart også til vanlig Transit Custom begynner Ford å sette i produksjon fra mars 2024.
Genialt at man kan ha rattet som bord, og bordplaten var det lagringsplass til mellom førersetet og passasjersetet. Du kan velge mellom den vannrette posisjonen du ser i bildet over her nå, eller en skråstilt posisjon som passer bedre om du skal jobbe med nettbrett eller laptop.
Setene i E-Transit Custom kan man få som AGR-seter eller skinnseter. Du ser kanskje stroppen på ryggen til midtsetet, denne kan du trekke i for å få lagt ned ryggen og få enda et bord her inne.
Foto: Ford
Slik ser bordet i ryggen på midtsetet ut. Man kan også velge E-Transit Custom med 2 seter, eller som 5-seter, med to seter bak framsetene, noe som gjør at en del av varerommet fortsatt får full lengde. Så her blir det flere seteløsninger tilgjengelig ettersom elbiler ikke får masse ekstra avgift om de har 5 seter istedenfor 3 seter.
Førermiljøet er likt i E-Transit Custom som i automatgirversjonen av Transit Custom. De som er litt ekstra våkne vil legge merke til at rattet ser litt annerledes ut, og det handler om at tiltrattet ser litt annerledes ut enn ratt som ikke kan tiltes.
Du har et slags lokk nederst foran på rattet, som du bruker spesielt når rattet er i skrå posisjon, for å holde bordplaten på plass. På baksiden av rattet der lokket er plassert på framsiden, finner man knappen som slår av airbagen, og åpner rattet for tilting.
Varerommet er like stort som på Transit Custom, men maksimal nyttelast er som nevnt noe lavere enn for dieselversjonen. Likevel må inntil 1011kg sies å være en god nyttelast for en elbil varebil.
Det man må legge merke til baki varerommet er de to strøm-uttakene man har her, bakerst til høyre i varerommet. De finner man også i den ladbare hybriden. Her kan man hente ut inntil 2,3 kW med strøm. Ettersom det ikke er en «vekt-kasse» baki elbilen er det enklere å se gjennomlastingsluka i skilleveggen til førerhuset, nede på høyre side. Det gir mulighet for ekstra lengde ved behov. Normal lengde er akkurat like over 3 meter, men med bruk av gjennomlastingsluka kan du ha med deg gjenstander med lengde på 3,45 meter.
Det som mildt sagt er ganske formidabelt med E-Transit Custom er muligheten for å trekke med seg inntil 2 300kg på hengerfestet. Det har vi ikke hørt om for en elbil-varebil før.
De som er interessert i enda flere seter enn 5 er nok glade for at denne også kommer til Norge som E-Tourneo Custom.
Det er liten tvil om at Ford har valgt nytte og nyttelast fremfor rekkevidde for E-Transit Custom, samtidig vrimler det ikke av elektriske varebiler med over 300km rekkevidde.
Det blir spennende å se hvordan Ford E-Transit Custom blir mottatt av markedet når det åpnes for salg av den. Utleveringer er planlagt fra sommeren 2024.