Vi har sett litt på VW ID.Buzz og ID.Buzz Cargo (mars 2022)

Rett etter verdenspremieren for VW ID.Buzz fikk vi hilse på bilene i Oslo, og vi deler her våre første inntrykk av denne svært viktige elbilen for Volkswagen. (oppdatert 20/5 med priser)

Dato 10.03.2022 @ 17:16

Foto: SB Automotive – Sander Blomgren

 

Oppdatert 20/5 med priser og litt annen informasjon – se nederst i saken.

 

Når man skal fornye et bil-ikon inn i en helt ny og moderne elbil er det sentralt å ikke bomme, og etter å ha sett litt på VW ID.Buzz og ID.Buzz Cargo har vi en sterk mistanke om at VW er ganske langt fra noe som kan defineres som bom her.

 

Foto: SB Automotive – Sander Blomgren

 

Alle VW ID.Buzz vises fram med tofarget løsning, men det er jo gjerne toppmodeller man viser fram, og tofarget lakk er nok ikke standardutstyr for VW ID.Buzz eller ID.Buzz Cargo. Vi skjønner likevel hvorfor man velger å vise bilene med tofarget lakk, og det handler mye om å få frem bilens personlighet mest mulig. Er det noe denne bilen ikke mangler, så er det personlighet, og det er nok en ganske sentral suksessfaktor for akkurat denne biltypen i flerbrukssjangeren, som ellers kanskje ikke oppleves spesielt spennende i utgangspunktet.

 

Foto: SB Automotive – Sander Blomgren

 

Rundt omkring i bilen kan man finne små ID.Buzz figurer og andre små figurer i interiøret, som er med på å skape personlighet. Her må det være lov å si at VW har lært av Fiat og Jeep som har holdt på med dette en stund.

 

I første omgang kommer VW ID.Buzz i kort utgave, som vil si at den er 4,712 meter lang. Det betyr igjen at den også vil komme i lang utgave, uten at vi av den grunn vet enda hvor lang den blir. Skulle noen tvinge oss til å gjette hadde vi vel landet rett under 5 meter lengde på den lange utgaven.

 

I første omgang kommer også de tre baksetene som en 2+1 seter-løsning, der setet til høyre kan justeres individuelt, mens midtsetet henger sammen med setet til venstre. Senere vil man også i den korte utgaven kunne velge en 6-seter løsning med med individuelle seter. Den lange vil kunne leveres som 6-seter eller 7-seter. ISOfix fant vi i yttersetene bak, men når man får mulighet for mer individuelle seteløsninger mistenker vi at de vil ha ISOfix på hvert sete bak, slik man ser på setet nærmest, som er det individuelle setet her.

Flatt gulv og klapp-bord på seteyggen til forsetene er med på å gjøre bilturen ekstra hyggelig for de som kaprer yttersetene i baksetet her. Deilig med dører som åpnes/lukkes elektrisk her bak. Kan styres fra førerplassen, og vi regner med også fra nøkkelen (selv om vi ikke så nøkkelen).

 

Foto: SB Automotive – Sander Blomgren
Vi har en mistanke om at VW ID.Buzz ikke kommer med elektrisk justerbare forseter, med minnefunksjon og massasje som standard. Her kan man også justere sitteputens lengde. Jeg som har litt lang rygg satte stor pris på hvor langt ned jeg kunne justere setet, og en langtur vil vel avsløre min mistanke om at det kan være godt å sitte på resirkulerte plastflasker også på en langtur.
Det at den vesle instrumentskjermen er på selve rattstammen, gjør at man aldri kan justere rattet i veien for instrumentene.
Mellom forsetene finner man knapper for å åpne/lukke bakdørene, samt en knapp som gjør at de bak ikke kan «bølle» med bakdørene. Under knappene finner man…
Koppholdere, som da med andre ord kan ryddes vekk dersom de av en eller annen mystisk årsak ikke skulle være i bruk.
Man kan velge pedaler til VW ID.Buzz med play og pausesymbol, men det kunne virke som om det ikke var standardutstyr.
Foto: SB Automotive – Sander Blomgren
Det jeg ikke kan si at jeg så noe til i bilene eller i informasjonen var head-up display, så det er vel sånn sett kanskje det eneste man kan savne litt fra det som er tilgjengelig utstyr. Kjøling i setet fant jeg heller ikke, men det har jeg vel ikke for vane å finne i en VW.
Foto: SB Automotive – Sander Blomgren
Når du skal lade bilens batteri, som i første omgang er en batteripakke på 82 kWt brutto og 77kWt netto, så skal du kunne lade med en hastighet opp til 170 kW, noe som gjør at man skal kunne lade opp denne batteripakken i ID.Buzz fra 5% til 80% på en halvtimes tid. Da kan du velge å bruke tiden i bilen til å spille sjakk eller bilspill, eller du kan spise litt mat, handle eller noe annet som er tilgjengelig nær stedet der du lader.
Hvor langt går VW ID.Buzz, eller VW ID.Buzz Cargo?
Det forblir foreløpig et godt spørsmål, for Volkswagen har ikke oppgitt noen WLTP-tall for denne bilen, men den har jo samme batteripakka som VW ID.4, og den kommer i første omgang med bakhjulstrekk og motor bak, og vil jo da naturlig nok, fordi den er større og har mer luftmotstand, gå noe kortere enn en VW ID.4 med samme batteripakke og bakhjulstrekk. Man skal jo helst ikke gjette på rekkevidde, men jeg blir nok litt overrasket om ikke ID.Buzz klarer litt over 400km på vår landeveistest og vår 50/50 landevei/motorveitest når det ikke er vinter. Det gleder vi oss til å teste når det blir mulig utover høsten en gang. (oppdatering 20/5 – beregnede WLTP-tall nederst i saken)
Bagasjerommet i en ID.Buzz er på ubeskjedne 1 121 liter om man har baksetene så langt framme som mulig. I bagasjerommet fant vi på høyre side 12V plugg og innfellbar krok til handleposer.
På venstre side fant vi knapp for det del-elektrisk utfellbare hengerfestet som man kan dra inntil 1 000kg med. Vi har hørt noen rykter om en del mer hengervekt for GTX-versjonen med to motorer og firehjulstrekk den dagen den versjonen av ID.Buzz dukker opp.
Den korte versjonen skal man kunne få som 6-seter med tiden, og man kan vel kanskje ane at det blir noe mer begrenset bagasjeplass baki her med 2 seter som kommer baki her. Da er det jo fint med hengerfeste og mulighet for 100kg taklast. Eventuelt kan man jo gå for den lange versjonen av ID.Buzz når den kommer.
Pris? (oppdatering 20/5 – nederst i saken)
Det vet vi ikke mer om før i mai, når det er planen at man skal kunne begynne å forhåndsbestille ID.Buzz, og selve bilen skal dukke opp hos forhandlere og til kunder «i høst».
I filmklippet over her kan du se litt levende bilder av VW ID.Buzz og VW ID.Buzz Cargo. Det var såpass mange mennesker til stede at vi ikke fikk tatt bilder av bilen bak, men det er noen sekunder i filmen der en av bilene faktisk hadde bakluka igjen, så der får du sett den bak.
Klarte ikke finne noen vinkler der VW ID.Buzz ikke hadde masse personlighet og et stilig utseende.
Når vi skal se nærmere på VW ID.Buzz Cargo er det ikke unaturlig å starte i varerommet. Her har du plass til 2 europaller, og har 3,9 kubikkmeter med plass. Det er også mange festekroker, og et festesystem langs veggene (ekstrautstyr). På venstre side her var det også knapp for å få ut hengerfestet, og på høyre side en 12V plugg. Nyttelasten er på 650kg for varerommet. Her kan man også ha inntil 1 000kg hengervekt og inntil 100kg på taket.
Denne bilen hadde skyvedør på høyre side, men man kan bestille ID.Buzz Cargo med skyvedør på begge sider. Skulle man savne noe her måtte det eventuelt være en gjennomlastingsluke.
I trappa inn var det en luke som kan åpnes, slik at man får tilgang til et rom der man kan ha ladekabler eller verktøy. Vises også i videoklippet.
Litt enklere utseende på setenes stoff i varebilen, og her hadde de ikke utstyrt dem med elektrisk justering.

Bakom rattet var det lagt mer vekt på praktiske løsninger, med lademulighet og plass til å legge papirer og penner som man helst vil ha lett tilgjengelig. Litt mindre infotainmentskjerm i varebilen enn i personbilen, men ellers mye likt, naturlig nok.

 

Litt kult at man kan bestille også varebilen med avanserte lys, men det er naturlig nok ekstrautstyr. IQ.Light er gode LED Matrix lys.

 

Vi har en aldri så liten mistanke om at VW ID.Buzz Cargo kan bli en populær varebil fremover, og når den kommer med firehjulstrekk vil de som har hatt behov for 4Motion endelig kunne få seg en elektrisk varebil med 4×4. Om vi har rett i våre mistanker vil jo tiden vise. Man kan nok regne med at prisene for VW ID.Buzz Cargo slippes samtidig med personbilen i Mai, og at den dukker opp i butikken og til kunder en gang «i høst».

Det er liten tvil om at VW ID.Buzz er en viktig bilmodell for Volkswagen, og vi har en mistanke om at mange plasshungrige nordmenn kan falle for denne bilens historiske sjarm i moderne innpakning. En bil vi tror det er lett å bli glad i, men så spørs det jo naturligvis hvilke priser som dukker opp i mai, og hvor mange som «løper og kjøper» denne bilen med bakhjulstrekk når man vet at GTX vil komme senere.

Vi er ikke i tvil om at vi gleder oss veldig til å få kjøre den!

->->->

Oppdatering 20/5:

ID.Buzz Pro – personbilen – starter på kr 494 200 levert Oslo

ID.Buzz Cargo – varebilen – starter på kr 452 700 levert Oslo

De som har forhåndsbooket en ID.Buzz kan få bestilt seg en fra 23/5, mens de som ikke har forhådsbooket må vente noen uker til før de kan få bestilt seg en bil.

Litt mer ny fakta om personbilutgaven av VW ID.Buzz:
WLTP er beregnet til 418km ut fra et forbruk på 20,8 kWt/100km.
Utstyr som er standard inkluderer navigasjon, ryggekamera, 12 tommers infotainmentskjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet ratt. Ettersom Cargo får adaptiv cruisekontroll er det naturlig å anta at dette også gjelder for personbilutgaven.

Litt mer ny fakta om VW ID.Buzz Cargo:
WLTP er beregnet til 423km ut fra et forbruk på 20,6 kWt/100km.
Utstyr som er standard inkluderer navigasjon, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og gjennomlastingsluke i skilleveggen.

Annonse