Vi har kjørt Mercedes-Benz EQV (sept 2020)

Den første plassen i Norge som fikk besøk av EQV var Bertel O Steen Asker og Bærum mandag 21/9, så da dukket vi opp der, og fikk lufte EQV en drøy halvtime.

Dato 22.09.2020 @ 20:26

Selv om bilen er lang, 5,14 meter lang, så var selve kjøreturen kort, fra Bertel O. Steen Asker og Bærum til Lommedalen Golfklubb, og tilbake.

Likevel rekker man å få en viss idé om bilen, som kanskje litt vel tydelig er en elektrifisert ombygget V-Klasse.

For meg blir det litt underlig at man ikke har orket å ta seg bryet med å ta bort «døra» til tankåpningen som man finner i forbindelse med førerdøra, men da måtte man jo konstruert en ny førerdør.

Jeg vil anta at neste generasjon EQV bygges mer som elbil fra grunnen av.

Denne har et batteri på 100kWt og 90kWt er tilgjengelig for praktisk bruk, og du har 204hk tilgjengelig på framhjulene.

Max ladefart på AC er 11kW og på DC 110KW – noe som betyr at du lader fra 10% til 80% på ca 45 minutter på en hurtiglader.
Rekkevidden skal etter WLTP-målinger være på 357km.

Sykkelstativet bakpå bilen er ekstrautstyr, men det har de nok tatt med for å vise at man kan få med seg sykler selv om bilen ikke har hengerfeste.

Ellers er dette en bil som er usedvanlig godt utstyrt, med mørke sideruter og bakrute, elektriske skyvedører på begge sider, 7 skinnseter, metallic lakk, takrails, MBUX multimedia med «Hey Mercedes» og navigasjon, elektrisk bakluke, adaptiv cruisekontroll og mye mye mer til en pris på kr 749 900.

Som du kanskje forstår etter å ha sett videoklippet ovenfor her, så er dette en bil som med fossil motorisering fort hadde kostet 1,2 millioner kroner i Norge, og dermed er jeg lettere imponert av prisen når jeg filmer, men det får man bare leve med.

Mercedes-Benz Norge har vel bestilt inn rundt 300 EQV som denne, som man da kjører en meget hyggelig pris på, men tenker du at du ikke kan leve med seter som har manuell innstilling så kan du nok tilpasse din EQV slik du vil ha den, men til en noe annen pris, og mest sannsynlig en senere levering.

Man kan justere sitteputens vinkel, og setet kjentes forsåvidt komfortabelt ut på den svært korte prøveturen vi hadde.

Men, er ikke dette et «gammelt» ratt? Joda, det har da kommet et par nye generasjoner med ratt.

Men, er ikke dette gamle instrumenter? Joda, det stemmer.

Men, må man stikke inn nøkkel og vri om – nøkkelhull til høyre bakom rattet – joda, det må man.

Selv om disse «gamle» løsningene undrer oss noe, så er de til å leve med, for her er det ikke mest sentralt hvor moderne ratt eller instrumenter man har, men den ekstreme plassen man får til mange folk.

Komforten må defineres som god selv om opplevelsen ikke er lydløs, dårlig asfalt høres jo i de fleste biler, også i denne.

Man kan jo gjerne klage, men dette er jo rimelig lekkert førermiljø i en 7-seter, eller 8-seter om du betaler for ett sete til.

Bak er det to seterader med to seter som har ISOFIX, altså totalt 4 seter baki der med ISOFIX. Så er det et enkeltsete bakerst til høyre som ikke har ISOFIX.

Med 7 seter er det utrolig komfortabelt å komme seg til bakerste seterad, og slik setene var satt opp her var det masse plass i dem.

Masse luft mellom knær og setene lenger framme, noe som gir skikkelig godfølelse der bak. Gode seter å sitte i var det også baki der.

Over hodet var det også massevis av luft, og borte ved døra var det mulig å åpne for luft på begge seteradene bak.

Passasjerområdet bak hadde sin egen klimasone, med justeringsmuligheter i taket.

Med 7 seter i bruk på en måte som gir et hav av plass til knær, så er det likevel meget bra med bagasjeplass, og man kan også ha bagasje på taket.

Bilens egenvekt er 2 560kg før man setter inn fører og alt annet man vil ha med seg, og tillatt totalvekt er 3500kg.

Bør fungere meget fint om man ikke drar med seg alt som er tyngst hjemmefra på ferieturen.

Jeg fikk låne en tommestokk etter jeg tok dette bildet, og helt presis måling ble det ikke, men omlag 16cm bakkeklaring har man under fjæringene her. Litt lenger framme var det nesten 20cm bakkeklaring.

Når vi først har fjæringene i bildet over bør det nevnes at de gir en komfortabel opplevelse på veien.

Kan man definere en diger folkefrakter som fin? Jeg våger meg på det, og er såpass glad i grill at jeg nesten er litt glad for at V-Klasse ikke er mer ombygget enn den er i elbilversjonen EQV.

Takk til Bertel O. Steen Asker og Bærum for lufteturen med nye EQV!

Kategori:
Drivstoff: