Vi har hilst på BMW i4 eDrive40 (april 2022)

Takket være Paal Melbye har vi fått hilse på BMW i4 eDrive40, og kjørt den på humpete vei for å se om vi merket noe forskjeller fra BMW i4 M50 – og her var det forskjeller!

Dato 26.04.2022 @ 15:01

Vi fikk en e-post fra Paal Melbye der han undret seg litt over at ingen hadde skrevet noe særlig om BMW i4 eDrive40, for det er jo utrolig mye BMW for pengene – som i hans tilfelle tilsvarer omtrent prisen på en Kia EV6 GT-Line.

Grunnen er at demobilen hos BMW-forhandlerne er BMW i4 M50, og inntil nylig hadde heller ikke BMW-Norge registrert en pressebil av i4 eDrive40, dermed har vi ikke fått lånt oss en slik bil – noe man helst bør før man skriver noe om den.

Paal Melbye tilbø oss da å få prøve bilen en liten svingom, og stilte også meget sporty opp også i videoklippet nedenfor, så tusen takk skal du ha for det Paal!!

Paal holdt seg unna pakker, og la til det han ønsket for å få sin BMW i4 eDrive40 slik han ønsket den, og har utvilsomt fått utrolig mye BMW for pengene.

Bortfall av blåfarge i dekoren koster ikke noe, sort farge er standardfargen, litt ekstra på 18» felger på vinterdekk og på sommerdekk, og et elektrisk hengerfeste er oppsummeringen utenpå bilen til Paal. I videoen ble det ikke nevt ryggekameraløsningen som var tatt med, eller adaptiv cruisekontroll, ellers ble nok det meste nevnt av Paal på sparket i videoen.

De manuelt justerbare setene i kunstskinn kan justeres mer enn svært mange elektrisk justerbare seter hos andre bilmerker, og man sitter svært godt her.

Metall i interiøret istedenfor sort pianolakk gir også et eksklusivt touch, og gjør interiøret langt mer praktisk. De som har sort pianolakk i sitt interiør vet hvor lang tid det tar før det ser veldig støvete ut… det stemmer, null tid.

For å oppsummere de forskjellene man merker i løpet av en kort kjøretur i Maridalen, så er det aller første som slår oss allerede på parkeringsplassen til Teknisk Museum fjæringskomforten, for den har et mye større innslag av komfort enn hos M50, uten at de oppleves som usportslige av den grunn. Du har 340hk og 0-100 km/t går unna på 5,5 sekunder, det holder nok for de fleste, selv om M50 har mer krefter og raskere/sprøere akselerasjon.

Det vi ikke merket i Maridalen var at i4 eDrive40 har bakhjulstrekk og ikke xDrive som M50 har, om vi merker den forskjellen når vi i mai går fra den ene til den andre på samme dag skal vi ikke utelukke, men xDrive har du i all hovedsak bruk for når det er glatt eller når du skal kjøre litt «unormalt». Vi kjørte ganske pent og normalt.

Man skal fint kunne slå av alt av elektroniske hjelpemidler også på eDrive40 dersom man ønsker å «leke seg» med BMW som har drift på bakhjulene.

Når vi skal teste BMW i4 eDrive40 så regner vi med at vi kommer til å merke en forskjell på forbruk og rekkevidde, som skal være en del bedre på eDrive40 kontra M50, og M50 leverer svært godt med god rekkevidde til tross for vinterdekk, men resultatet av testen BMW i4 eDrive40 vs i4 M50 kommer i mai. Da får vi også testa i4 eDrive40 på langtur på motorvei.

Vi gleder oss til å få bli enda bedre kjent med BMW i4 eDrive40 i mai, og er veldig glad for at Paal Melbye gav oss muligheten til å få hilse på hans eksemplar!

Kvalitetsopplevelsen i en BMW er svært god, dermed overrasker denne markedet en del med tanke på at prisen er i samme sjiktet som en god del andre familiebiler man kanskje ikke har nevnt samtidig med BMW før. Når det er nevnt, går du amok i ekstrautstyrslistene vil også en BMW i4 eDrive40 kunne koste en god del penger, men fortsatt langt rimeligere enn man kanskje er vant med fra BMW.

Dersom du ikke har sett vår sak om BMW i4 M50 kan du klikke deg inn her:
BMW i4 M50 – to korte tester

Annonse