Vi fikk se kjapt på NIO eT5 (okt 2022)

På mandag fikk vi se kjapt på nye NIO eT5, en sterk konkurrent til Tesla Model 3, med startpris på kr 409 000 om du velger Battery as a Service (BaaS).

Dato 20.10.2022 @ 11:29

NIO eT5 er til nå den minste og rimeligste bilen fra NIO, og den kommer ut på markedet allerede i januar 2023. Prisene inkluderer nok ikke det som skal vedtas i forbindelse med høstens statsbudsjett, for der vet man jo enda ikke sikkert hva som blir vedtatt av avgifter på elbiler.

Vi ankom Rudskogen Motorsportsenter for å prøve NIO eT7 på bane, men før vi dro ut på banen fikk vi litt informasjon om den neste bilen fra NIO i rekken, NIO eT5. Man kan kjøpe den med batterier, eller man kan velge NIO sin spesial-løsning der man leier batteriet og kan bytte det på en av NIO sine batteribyttestasjoner. Den tredje batteribyttestasjonen er nå åpnet ved Lillehammer, og sør for Trondheim skal det totalt komme 20 batteribyttestasjoner. Da tar det 5,5 minutter å bytte et «tomt» batteri med et som er så godt som full-ladet. Mer om selve batteribytteprosessen kan du se i vår test av NIO es8.

Foreløpig kan man velge bilene fra NIO med en batteripakke på 75kWt eller 100kWt, og senere vil det også komme en batteripakke på 150kWt. Selve batteripakkene har en standard størrelse, naturlig nok ettersom de skal kunne byttes ut i en batteribyttestasjon, men vekta er ulik. 100kWt veier 20kg mer enn 75kWt, og da er det ikke helt urimelig å anta at 150kWt veier 40kg mer enn 100kWt og 60kg mer enn 75kWt.

Med 75kWt batteri inkludert koster NIO eT5 fra kr 499 000, og med 100kWt er prisen fra kr 569 000. Uten batteri er prisen fra kr 409 000 og 75kWt batteri koster kr 1 399/mnd å leie. Vil du leie et 100kWt batteri koster det kr 1 999/mnd å leie. De fleste kan nok klare seg med 75kWt i hverdagen, og så kan man ha en måned eller to med 100kWt i året fordi man vet at man da skal kjøre mer på langturer.

Rekkevidden ut fra WLTP estimater ligger på 405-445km for 75kWt batteriet og 525-580km for 100kWt batteriet.

Ut fra pressemeldingen inkluderer eT5 utstyr som ventilerte forseter, massasje, varme i bakseter og en del mer, noe som bør bety at det er topputgaven Pemier med alt utstyr man får, ihvertfall i introduksjonsperioden.

NIO eT5 er 4,79 meter lang, 1,96 meter bred og 1,499 meter høy. Med andre ord er den som Tesla Model 3 en bil du setter deg ned i. Designet bærer preg av at dette skal være en sportslig bil fra NIO, med fallende frontlinje, sportslige felger og kalippere, spreke farger, denne er i fargen Sunbathe Yellow, sportslige seter og det er også bra med krefter i bilen. 360kW og 700NM drar greit unna, spurten fra 0-100 km/t skal kunne foregå i løpet av 4 sekunder blank, og man kan kjøre i hastigheter opp til 200 km/t.

Det praktiske er også på plass med inntil 1 400kg hengervekt, og man kan slå ned baksetet i eT5, noe man ikke kan i storebror eT7. Kreftene er fordelt på to motorer som gir deg e-AWD.

Vi løp litt rundt bilen med videokamera, men skulle gjerne hatt mer tid, vært mer alene med bilen, og visst litt mer om eT5 før vi måtte løpe rundt bilen og filme.

Setene er jo alene en ganske annen verden enn det man får fra Tesla, og resten av interiøret er også veldig forseggjort, med svært god materialkvalitet og finish.

Til og med dørene har stilig design og forseggjort finish, med gode materialer. Rillene i plasten gjør den straks mer interessant i ambientebelysningen enn flat platt plast.

Man kan naturligvis få interiøret i flere ulike farger, så bare for å vise en annen farge på interiøret tar vi med et bilde fra NIO.

Foto: NIO

 

Oppsettet på interiøret i NIO eT5 er ganske likt som i eT7,  gode seter, et godt ratt og to gode skjermer som gir deg det du trenger av informasjon. Den runde kula på dashbordet er NOMI, en assistent som du kan snakke til for at bilen skal utføre saker og ting for deg – altså talekommandoer. Du kan si hva du vil om NOMI, men den er med på å få bilene fra NIO til å skille seg ut fra mengden, ved å gi bilen mer personlighet.

Alt av seter, ratt og overflater har en høy finish og gir en god opplevelse av kvalitet. Dørene har rammeløse vinduer, og gir en soliditetslyd når de lukkes. Jeg stilte inn forsetet på meg selv og satte meg i baksetet for å sjekke ut plassen der bak.

I videoklippet litt lenger opp her vil du kunne se at knærne har helt ok plass, men at jeg som tar like mye plass som en som er 190cm lang får hodet i glasstaket. Dermed er nok ikke baksetet å anbefale for folk over 185cm lengde.

Det ble vel ikke nevnt i videoklippet, men ut fra den korte tiden jeg satt i baksetet opplevdes kvaliteten i selve setet som god. ISOfix-fester har du i yttersetene.

Foto: NIO

 

Tok med et bilde fra NIO bare for å vise en annen farge på interiøret som man også kan velge. Når det gjelder interiør har du Sand, Onyx Black, Cool Grey og Vetiver. Ut fra spec arket kan det se ut som om interiørfargen er knyttet til eksteriørfargen. Utenpå bilen har du fargene Stratosphere Blue, Cloud White, Deep Black, Star Grey, Airspace Blue og Sunbathe Yellow som vi fikk se på Rudskogen.

Bakenden på NIO eT5 har en såkalt ducktail, noe som skal forhindre at vann fra våt veibane spruter opp på bakruta når man kjører. Hvordan dette fungerer i praksis får vi vente med å uttale oss om, men på Kia EV6 fungerer det utmerket, og man merker at Hyundai IONIQ 5 ikke har noen ducktail. NIO stoler såpass på designet at de ikke har noen bakrutevisker.

Bagasjerommet er dypt, har god bredde og er bredere bakom hjulbuene. Vi hadde ikke med målebånd, og har ikke fått noe bagasjeromsvolum fra NIO, men når vi får teste eT5 skal vi komme sterkere tilbake til dette.

Bakseteryggen er delt 60/40, og kan legges ned dersom man ønsker det.

Ikke så mye ledig plass under gulvet på eT5, men noe er det, for 4 poser spylervæske, eller noe lignende får man plass til under her.

Under panseret har du ingen frunk, men du kan fylle på spylervæske under her. På dette bildet er også frontleppa godt synlig.

Et annet kjennetegn på en NIO er de godt synlige sensorene i taket rett over frontruta, totalt har bilen 33 sensorløsninger, som inkluderer LiDAR, ulike kameraer og radar. Framtidstanken er jo at disse bilene skal være klargjort med sensorer og datakraft nok til å bli selvkjørende i framtiden. Foreløpig inneholder de mange sikkerhetssystemer som skal hjelpe deg i en eventuell nødssituasjon.

Vi gleder oss til det blir mulig å teste NIO eT5, men før den tid skal vi nok ta en ny test på NIO es8, og eT7 skal vi nok også få testet så snart vi får lånt en fra NIO. Vi fikk også informasjon om 5-seters SUV’en EL7 som kommer i mars 2023, den skal vi komme sterkere tilbake til når vi kan få teste den eller hilse på den.

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: