Škoda Elroq er utvilsomt en bilmodell som betyr mye for Škoda, og modellen Karoq er svært populær i Europa, så da en elektrisk utgave av denne bilen skulle lages var navnet Elroq et svært naturlig valg for Škoda.
Den kamuflerte Elroq har man kunnet se en stund, men 1/10 var det klart for å dra av duken av Elroq i Praha. Rundt 350 medie- og pressefolk var til stede, og et begrenset antall med biler, så det bærer videoklippet noe preg av, men sånn skal det nesten også være på en verdenspremiere.
Škoda Elroq er en kompakt SUV og er 16,5 centimeter kortere enn Škoda Enyaq. Elroq er 4,488 m lang, 1,884 m bred og 1,625 m høy. Akselavstanden er på 2,765 meter, som skal være like lang som for Enyaq, noe som gir god romslighet for folk inne i Elroq, som du også kan se i videoen nedenfor.
Jeg hadde også et intervju med Board Member Sales & Marketing Martin Jahn, som kunne fortelle at Karoq og Elroq hadde samme startpris i Europa, rundt 33 000 €uro, som 5/10 tilsvarer omlag kr 386 187, så når Škoda Elroq starter på kr 299 900 i Norge så er det svært så rimelig! Kommer mer tilbake til det intervjuet mot slutten av denne saken.
Du får Škoda Elroq med 3 ulike batteripakker, der det er innstegsmodellen Elroq 50 som koster fra kr 299 900. Den har bakhjulsdrift, 52kWt netto batteripakke som skal gi en WLTP-test på 374km, og som skal lade fra 10% til 80% på omlag 25 minutter.
Du får med 13 tommer infotainmentskjerm, 19-tommers felger, studio interiør, oppvarmet ratt, forberedelse for hengerfeste, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, og to klimasoner på innstegsmodellen Elroq 50 som er i salg nå.
Elroq er også første Škoda med «Modern Solid» designspråk, og med det sorte feltet rett nedenfor panseret med radar og sensorer som Škoda kaller for «Tech-Deck Face». LED-Matrix lys er tilbehør til Elroq 60 og inkludert for Elroq 85X.
Elroq 60 vet man ikke prisen på enda, den kommer i salg litt senere i høst når prisen er klar, og den har også bakhjulsdrift, men et litt større batteri på 59kWt netto, som skal gi 400km rekkevidde i følge WLTP-testen. På grunn av noe raskere ladehastighet er det her snakk om 24-25 minutter på å lade fra 10% til 80%.
Elroq 60 er godt utstyrt med blant annet mørke ruter, phonebox med trådløs lading, loft interiør, 19-tommers felger, varmepumpe, prediktiv adaptiv cruisekontroll og fjernkontrollnøkkel. Du kan også velge Sportline design/utstyrsnivå dersom du velger Elroq 60 eller 85X.
Elroq 85X har et mye større batteri på 77kWt netto, som skal gi en WLTP-rekkevidde på inntil 550km, og som kan lades fra 10% til 80% på 28 minutter. Den får firehjulsdrift, som mange i Norge har sansen for, og den kan kjøre i maks 180 km/t mot 160 km/t for Elroq 50 og 60. Den kan også trekke med seg 1 200kg på hengerfestet, mot 1 000kg for Elroq 50 og 60. Den får også mye mer krefter og raskere akselerasjon enn 50 og 60, og mye snasent utstyr er standard på 85X, som for eksempel LED Matrix lykter for å nevne noe.
Her aner man ikke noe om pris før omlag midt i 2025 når det er planlagt å åpne for salg av Elroq 85X.
Når man setter seg inn i en Škoda Elroq er det nesten som å sette seg inn i en Enyaq med tanke på plass og komfort i seter, og de relativt små ulikhetene merker man mer til etterhvert. Eneste som satt igjen for meg som er litt lang var at det ikke var like langt mellom mitt hode og taket i Elroq som det er i Enyaq.
Den neste tanken som slo inn var at plassen var enorm i forhold til prisen på kr 299 900 for Elroq 50.
De bilene vi fikk se i Praha hadde masse utstyr, mest sannsynlig alt av utstyr, her ser man for eksempel Head-Up display på plass, og det har Augmented Reality som betyr at det dukker opp piler på veien man kjører på når man bruker bilens navigasjon.
Stilig interiør, som jeg regner med også er stilig i innstegsmodellen Elroq 50, selv om nok en del utstyr ikke er med der.
Som du kan se i videoklippet litt lenger opp her så er bakseteplassen svært så god i Škoda Elroq, så den kan utvilsomt fungere svært godt som hovedbil for veldig mange ulike familier som ikke har veldig store plassbehov.
Man forventer kanskje ikke å finne et stort bagasjerom på 470 liter bak i en SUV som dette, men Elroq overrasker også her, og nye smarte hylleløsninger som gjør det enklere å utnytte mer av plassen der baki.
Nettet under hattehylla til å oppbevare ladekablene er smart, og det er også plass under gulvet som du kan se i videoklippet litt lenger oppe i denne saken. Der kan du også se den smarte isskrapa og mønsterdybdemåleren som bor i Elroq sin bakluke.
Bak er også Škoda Elroq stilig, og med rask lading og batterioppvarming som sørger for rask lading også vinterstid, så kan kanskje Elroq 50 holde lenge for veldig mange familier som ikke trenger alt av utstyr eller rekkevidde?
Levering av Elroq 50 til kunder starter i overgangen mellom 2024 og 2025.
Board Member Sales & Marketing Martin Jahn – Foto: Škoda
Jeg spurte Martin Jahn hva som blir «det neste» fra Škoda nå som Elroq er avduket, og han svarte at vi i 2025 får se Škoda Enyaq med nytt design som går enda et hakk lenger i Modern Solid designspråket. Så følger den mindre Škoda Epiq og den store 7-seteren som begge har tatt det nye designspråket fullt ut. Martin mente at det nye designet flytter merket noe oppover i markedet, mer moderne og mer premium, men bedyret samtidig at en Škoda ikke skal se ut som et romskip.
Det blir spennende å se hvor mange Elroq som kommer seg på norske veier i 2025, jeg har en mistanke om at det kan bli en god del.
Dersom du vil se fere bilder av Škoda Elroq kan du kikke nærmere på denne saken jeg har laget for Bilglede, der er det langt flere bilder enn det du finner her.
Gleder meg veldig til det blir mulig å prøve Škoda Elroq på veien!