Vårt første møte med BYD Tang var på Europalanseringen av bilen, som foregikk i Oslo. Norge er første land ut i Europa som får BYD Tang.
Her var det mange sjefer på plass, og mange BYD Tang, en som skulle ut til første kunde i Norge og Europa, og mange til forhandlere som skulle få sine demobiler.
Journalister var det også mange av, og de har for lenge siden lagt ut sine inntrykk fra lanseringsdagen da vi fikk en times tid med bilen, derfor drøyde vi vår sak litt, så vi kunne få med litt flere konkrete tester av rekkevidde og ladehastighet.
BYD Tang er en 487cm lang SUV med 7 seter, der de to bakerste legges ned for å gi bilen et gigantisk bagasjerom med 5 seter i bruk.
BLADE batteriene som brukes i BYD Tang er mer plasseffektive, men ikke lettere enn andre batterier, og BYD Tang veier 2 489kg før noen eller noe er inni den.
Totalvekta er på 3060kg, noe som betyr at man har 571kg til rådighet til sjåfør, passasjerer, taklast (max 50kg) og bagasje. Det er potensielt en begrensing for enkelte når bagasjerommet er så digert.
Til sammenligning har VW ID.4 GTX 594kg og Audi Q4 e-tron Quattro 585kg til rådighet før noen går inn i bilene, men der har man en del mindre bagasjerom.
Det europeiske designteamet bakom BYD Tang sitt utseende har tatt utgangspunkt i noen linjer fra en klassisk Kinesisk drage, ikke de man flyr med i en snor, men fabeldyret.
Vi tillater oss å like designet uten at vi kanskje helt forelsker oss hodestups i det. Du har kanskje lagt merke til store sorte felger? Det er 22» felger med Continental sommerdekk, og det er inkludert, ikke ekstrautstyr!
Det er samme dekkdimensjon foran og bak, 265/40R22, men på vinterdekk kan man velge mellom 21» og 20», og de koster ekstra.
BYD er forkortelse for Build Your Dreams, og dette vil du finne igjen rundt på og i bilen.
BYD startet som produsent av batterier, og har etterhvert produsert det som batteriene skal brukes i, som tog, maskiner og de røde BYD-busser du kanskje har sett i Oslo, og nå personbiler.
BYD er det største elbilmerket i Kina, og de totale salgstallene der får det norske marked til å blekne i forhold, men det som er spennende med Norge er den store andelen av nyregistreringer som er elbiler.
Når man kan velge elbiler som BYD Tang, som har 400km rekkevidde ut fra WLTP for kombinert kjøring, som har rask lading, masse plass, AWD, hengerfeste og taklast, så blir det ikke så veldig vanskelig å velge elbil lenger.
Vi går direkte til en av godbitene BYD Tang serverer, bagasjeplassen, for den er diger!
Med baksetene i bakre posisjon har man en dybde på hele 112cm. Skyver man baksetene fram blir dybden 126cm, så man har hele 14 cm justeringsmulighet for baksetene på rad 2.
Der de bakerste setene kommer opp er det et par «armlener» som gir smaleste punkt i bagasjerommet, her er bredden på 100cm. Ellers er bredden på 113cm. Det er mye!
Høyden til taket fra gulvet i bagasjerommet er på 72cm, og ja, det er plass under luka i gulvet bakerst til ladekabler.
I videoklippet over her viser vi en del fra bilen, både fra lanseringsdagen 12/8 (de første 13m 17s) og fra testingen lørdag 14/8 til søndag 15/8 som da naturlig nok starter ca 13m og 18s uti videoklippet over her.
Når vi først har begynt i bagasjerommet får vi vippe opp de to bakerste setene, og da har du en dybde på 39cm og en bredde på 113cm i bagasjerommet.
Hvor mye benplass man får helt bakerst kommer an på hvor langt fram man kan justere setene på rad 2. Venstre sete og midtsetet på rad to henger sammen og er i bakerste posisjon på bildet over her, mens det mer individuelle setet til høyre er i fremste posisjon.
Dersom man er avhengig av å bruke denne plassen til andre personer enn små barn er det nok lurt å låne en BYD Tang hos nærmeste forhandler for å teste litt selv.
Er det noe benplass igjen på rad 2 dersom man flytter setene helt fram? Ja, men det avhenger jo da igjen av innstilllingene for forsetene.
Jeg er en kraftig kar på 184cm, med stor bakende og lang rygg, og med et forsete som er stilt inn på meg selv får jeg meget god benplass når baksetet er i bakerste posisjon. Jeg kunne kjørt baksetet mange cm fremover uten å få problem med kneplassen.
Jeg har greit med luft mellom hodet mitt og taket, og opplever plassen som god, men her oppe er ikke den ledige plassen like overdådig for min del.
Bakseteryggen kan også justeres når det gjelder vinkel, og jeg testet ikke andre vinkler da den som var der var god.
Selv om gulvet er flatt ved baksetene, så har ikke den som sitter i midten like stor fleksibilitet når det gjelder plasseringen av føtter som de som sitter i yttersetene.
Et par USB-plugger til de som sitter bak, men de to som sitter bakerst må eventuelt bruke 12V fra bagasjerommet bak dem (på venstre side).
Bredden på baksetene er 129cm og mellom de to midterste ISOfix festene er det 44cm igjen til den som sitter i midten.
Dersom man som voksen skal klare å finne noe å klage på med de komfortable baksetene, så må det eventuelt være at baken kommer noe langt ned, noe som gir en litt spiss knevinkel for oss som er lange. Noen vil kanskje også klare å savne en egen klimasone baki her.
Forsetene er meget behagelige, også når man sitter i dem mange timer i strekk. Her kan du justere sitteputens lengde og vinkel, korsryggstøtte med 4-veis justering og du har både ventilasjon og varme i setene foran.
I klimamenyen finner man innstillinger for setene og på bildet over har sjåføren fått kjøling og passasjeren fått varme. Det er to nivåer på både kjøling og varme i setene foran.
Rattvarme slår man også av eller på her.
Ettersom man ikke kan velge farge på interiøret i en BYD Tang er muligens fargevalget en tanke spenstig for enkelte, selv om vi har sansen for det.
Rattet er også elektrisk justerbart, og sete, ratt og sidespeil lagres i de to minneplassene man har tilgjengelig i førerdøra.
Passasjersetet foran er også elektrisk justerbart, men her har man ikke minnefunksjon.
Førermiljøet preges av alcatara, skinn og metall, samt en del pianolakkerte overflater, og summen gir et nærmest overraskende eksklusivt inntrykk for en som har kjørt prototypen, som ikke var i nærheten av samme nivå på den eksklusive følelsen.
Her er det god «fomp» lyd når dørene lukkes, skikkelig gode materialer, men noen synes kanskje ikke pianolakkerte overflater er direkte superpraktisk.
Som du kan se i videoklippet lenger opp så kan infotainmentskjermen roteres til stående posisjon, og velger man for eksempel Spotify appen som ligger inne vil skjermen roteres for å gi deg den beste vinsingen for akkurat den appen.
Det er en knapp på selve skjermen for å rotere den, og en knapp på rattet for å gjøre dette.
I videoklippet viser vi også den innstillingen på Dirac anlegget som vi følte gav oss det fyldigste lydbildet med nok lyd og med nok bass.
Dette er neppe bilen du velger fordi du skal ha en elbil med det beste musikkanlegget som finnes i en elbil.
Det er et helt greit anlegg, og kanskje også på kanten til bra i rett innstilling, men det som undrer oss er at såpass mange valg oppleves som «for lav lyd» og «for spinkelt» lydbilde.
Du har ikke head-up display i en BYD Tang, men de digitale instrumentene er fine, og vi har sansen for at man får oppgitt både batteriprosent og antatt rekkevidde i samme visning i bunnen av instrumentene. Genialt og enkelt løst.
Mellom setene har du et kontrollpanel, og nederst til høyre er det en vippebryter for å velge mellom Eco og Sport kjøremodus, nederst på midten har man en knapp for snø/glatte forhold.
Ut fra det jeg har lest meg til har BYD Tang AWD ved behov, men tohjulsdrift ellers for å gi mest mulig rekkevidde. Vi gleder oss til å teste det mer når det blir mulig etterhvert.
Girspaken ligger godt i hånda, og har en knapp på venstre side som du trykker inn for å skifte gir.
Foran girspaken er det et rom med koppholdere, og bak, i armlenet finner man en ladeplate utenfor det store rommet, og et par USB-plugger, 12V og et rom til minnekort.
Minnekort trenger du dersom du ønsker å ta bilder eller filme med bilens kamera. Dette er med andre ord ikke noe ryggekamera.
Ryggekameraet ser slik ut, eller det vil si at det kan se slik ut dersom du har de samme innstillinger for visning som på testbilen, og liggende skjerm.
Som du kan se i videoklippet litt lenger oppe her så endres visningen dersom du endrer skjermen fra liggende til stående.
Menyen for klimaanlegget var vi såvidt innom da vi tok for oss setene, men her ser du selve klimastyringen, og nederst på AC settings kan du velge om klimanlegget skal kjøre på Eco modus eller Comfort modus.
Eco modus fungerte overraskende bra i varmt vær, men i kaldt vær (nedi 10 grader) syntes vi det var noe underlig å måtte sette temperaturen i anlegget på 27 grader for å få en litt mindre kjølig opplevelse, så til varme kan det nok være fordelaktig å bytte til Comfort modus på klimanlegget.
En av grunnene til at du har måttet vente litt på vår sak om BYD Tang var at vi ville få med litt test av elektrisk rekkevidde, og lading.
Det var noen som ba oss finne vinter, men det klarte vi ikke så tidllig i August på Sørlandet der vi holder til.
Vi «var heldige» og fikk masse regn og ned i 10 grader mesteparten av vår 205km lange landeveistest som går fra Grimstad, via Froland og til Evje, så til Kristiansand og gamle Rv420 tilbake til Grimstad.
Maksimal fartsgrense er 80 km/t og vi kjørte med cruisekontroll i fartsgrensen. 49% av batteriet ble brukt på turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 418km med de forhold vi hadde.
Det er ikke best rekkevidde, men den er god, ihvertfall for de som ikke fortsatt vil vente med å bytte til elbilen gir samme rekkevidde som dieselbilen.
Det er tross alt en stor SUV dette her, som veier nesten 2,5 tonn før noen går inn i den, da er det ikke bare å «måke på» med mer batterier.
Vi testet også vår 50/50 løype som består av ca 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense. På halve turen regnet det og på motorveien var det stort sett sol, så været var også litt 50/50.
Neppe noe sjokk at 50% motorvei går litt ut over forbruket til en stor SUV, men beregnet rekkevidde ble 394km. Med andre ord kom vi ganske tett på WLTP-kombinert for BYD Tang, som ligger på 400km.
Vi testet forbruk i 100 km/t med cruisekontroll og i kjøremodus Sport, fra Grimstad til IKEA og fra IKEA til Grimstad.
Her er det en del «tyngre» topografi fra Grimstad til IKEA enn tilbake, naturlig nok, derfor fikk vi to svært ulike resultat på de litt over 31 kilometerne.
Grimstad – IKEA: 269,2 wh/km (26,92 kWt/100km) og IKEA – Grimstad: 224,2 wh/km (22,42 kWt/100km). For tunge biler betyr topografien mye.
I forhold til WLTP-rekkevidden er det et forbruk på 21,6 kWt/100km som er grunnlaget, så noe mer blir det i 100 km/t på motorveien.
Når batteriet når 10% så kommer det en «gul beskjed» om at du bør lade bilen, og den kommer og går såpass hyppig at det er på kanten til litt slitsomt.
Vi startet å lade på 4%, og opplevde ingen «Turtle Mode» på motorveien selv om batteriprosenten ble såpass lav.
Vi målte hvor lang tid det tok å lade fra 10% til 80% som gjerne er det intervallet man får oppgitt ladetider for. Det tok 40 minutter å lade fra 10% til 80%.
Som du kan se i videoklippet tok det et par minutter før ladehastigheten spratt over 100kW, det er noe mer tid enn de 10-20 sekundene vi er vant med.
Men fra litt utpå 5% til 63% holdt ladehastigheten seg mellom 105-108 kW på vår ladetest, vi har sett raskere ladehastigheter før, men det var ikke vår test.
Fra 63% til 80% holdt ladehastigheten seg over 85kW, så sånn sett hadde det blitt en ladekurve som var ganske rett fra 5% til 63% med et dropp i hastighet og så en rett strek til 80% igjen.
Slik ser det ut i bilens instrumentpanel når man hurtiglader, men ladehastigheten som vises i bilen er noe lavere enn den som vises på laderens skjerm.
BYD Tang har en 7kW ombordlader, noe som gjør at du får ladet opp bilen over natten dersom hjemmeladeren din kan levere omlag 7kW.
En lysindikator over ladepluggen og informasjon i ladelokket om hva ulike farger betyr.
For de med trang garasje er det ingen fordel at ladingen foregår på bilens høyre side.
For å oppsummere litt så er BYD Tang en stor elbil med masse plass, inntil 7 seter, AWD, omlag 400km rekkevidde, 1500kg hengervekt og 50kg taklast.
Den er kun i en utgave, så alt utstyr er inkludert, som panorama soltak, gode forseter med alskens elektriske justeringer, ventilasjon og varme, varme i rattet, 22» felger/dekk, Brembo bremser og ventilerte skiver.
God komfort, lavt støynivå, sprek motorisering 380kW – ca
Pris fra kr 599 900 + levering.
Det som kommer ekstra er lakk, vinterdekk, hengerfeste og lastesikring i bagasjerommet så man kan utnytte plassen opp til taket ved behov.
Skulle man «savne noe» så var det kanskje head-up display, Apple CarPlay, valgfrihet på interiørfarge.
Vi er litt usikre på hvor mye strøm PTC-enheten krever for å varme opp bilens batterier når vinteren kommer, men forvarming via app er nok lurt når bilen er tilkoblet. Ville en varmepumpe vært mer effektiv?
Vi er ikke så ekstremt glade i biler som med glede og iver ønsker å passe på at vi er i korrekt fil på motorveien, det blir litt at bilen kjører oss og ikke at vi kjører bilen.
Vi er ikke helt sikre på hvordan klimaanlegget oppleves i komfortmodus, og vi er ikke så imponert av musikkanlegget som vi fikk inntrykk av at vi skulle bli.
Vi har av naturlige årsaker heller ikke fått testet AWD-systemet enda.
Noen synes sikkert det er litt dumt at BYD Tang ikke har noen frunk.
Ut fra det vi har opplevd med BYD Tang så langt mener vi nok at man får mye plass og elbil for pengene, med elbiler som dette er det enklere for flere å bytte over til elbil.
Vi skal nok få testet den mer når det blir litt kaldere i været.
Takk til RSA Bil Arendal for lånet av deres demobil til våre tester!
Takk også til BYD Norge for at vi fikk være med på lanseringen!