Sist vi testet Tesla Model Y hadde den nettopp gjort sin debut i Norge, og testperioden var noe kort.
Denne gangen tester vi undertegnedes egne bil, som er hentet ut i midten av september i år(2022).
Har den blitt noe bedre siden sist?
Tesla gjør forbedringer og endringer på bilene siden hele tiden og ikke alltid blir endringene kommunisert til kundene.
Hva vi derimot vet om akkurat denne bilen er at Tesla Model Y nå har fått en økt nyttelast på hele 245kg, noe som gjør at den totale nyttelasten nå er på 560kg – her er det variasjoner på noen kilo, avhengig av utstyr bilen er levert med, testbilen har en nyttelast på 555kg.
Statens Vegvesen har nå tatt i bruk en ny måte å regne egenvekt og derfor nyttelast på. Nå registreres bilene med en vekt som inkluderer eventuelt ekstrautstyr, noe som ikke ble gjort tidligere. Derfor har det vært mye skriverier om at nyttelasten har blitt redusert for flere biltyper, inkludert Tesla Model Y, og det er jo riktig at den har det, all den tid Statens Vegvesen nå tar med ekstrautstyr i bilens egenvekt.
Tesla Model Y LR har tidligere kun vært produsert i Kina for det europeiske markedet, men nå har som kjent Tesla startet opp sin helt egne fabrikk utenfor Berlin i Tyskland, noe som gjør at alle Model Y i fremtiden vil komme herifra. Foreløpig er det kun Model Y Performance og Long Range i fargene svart og hvit som kommer herifra, men snart vil andre farger følge etter, og først ut er en ny gråfarge – kalt Quicksilver.
Bilene fra Berlin har litt andre seter enn Kina-bilene, litt annen demping og det hevedes at det er noe bedre støydemping. I tillegg så har man festepunkter i bagasjerommet for sikring av last, noe som foreløpig mangler på bilene fra Kina. Det er dog ingen grunn til å frykte en Tesla laget i Kina, da disse holder meget god kvalitet, mye bedre enn de som kom fra USA før fabrikken i Kina var operativ.
Lakken til Tesla er kjent for å være noe tynn, dette er noe de stadig jobber med å utbedre, men på grunn av dette, og på grunn av at jeg ønsker å holde bilen fin i mange år, har jeg valgt å legge PPF på deler av bilen. PPF skiller seg fra vanlig folie ved at den er en del tykkere og litt mer elastisk. Filmen jeg har lagt på bilen er gjennomsiktig, slik at bilens opprinnelige farge er beholdt.
PPF-filmen er selvhelende, det vil si at dersom det oppstår små riper eller man får steinsprut, så vil filmen reparere seg selv ved påføring av varme, enten fra sollyset eller ved at man bruker en hårføner/heller varmt vann på. PPF er noe mer kostbart enn vanlig folie, men skal man sette bort bilen til polering et par ganger i året så koster dette fort en del kroner det og, og med PPF så slipper man denne kostnaden.
Man kan selvsagt polere bilen selv, men det er jo ikke alle som har interessen eller kunnskapen til dette selv.
Jeg fikk lagt på PPF hos Unik Solfilm (dette er noe jeg har betalt for selv) i Kristiansand, vurderer du det samme så anbefaler jeg deg å ta en prat med dem.
Testbilen er altså en Long Range utgave, noe som vil si at den har 4-hjulsdrift og det er denne utgaven man har mest rekkevidde med. WLTP er oppgitt til 565km med 19″ dekk, denne reduseres til 533km dersom man velger 20″ dekk. Batteristørrelsen er justert noe fra sist vi testet bilen, nå finner vi et 79kWh batteri, opp fra 75kWh i forrige testbil.
o-100km/t er oppgitt til 5.0 sekunder, så dette er ikke den kjappeste Teslaen, men det holder for de fleste. Dersom ønsket er der kan man kjøpe en programvareoppgradering som gir deg en forbedring i akselerasjonen ned til 4.4 sekunder.
Hengerfeste følger med som standard, dette er av den avtagbare typen og man kan trekke 1600kg. Dersom behovet skulle oppstå, kan man i tillegg ha 75kg på taket.
Designet på Model Y gjør at dette ikke er en bil man snur seg etter på gaten, men det er gode grunner til den litt runde formen – nemlig luftmotstand. I elbilverden gjelder det å komme seg gjennom luften så smidig som mulig, og her er Tesla gode. Forbruket er lavt til å være en så stor bil. Veldig lavt.
Under vår landeveistest på 205km som starter og stopper fra samme sted i Grimstad, går via Rykene og Froland til Evje for så å snirkle seg sørover mot Sørlandsparken på Rv9 før vi kjører gamle E18 tilbake til Grimstad så havnet beregnet rekkevidde på 569km noe som altså er over oppgitt WLTP. Været denne dagen var flott, litt fuktig asfalt i skyggepartier, ellers tørt og fint. Temperaturen lå mellom 8-10 grader. Bilen hadde sommerdekk.
Under vår 50/50 test, som er en test med både landevei og motorvei fikk vi en beregnet rekkevidde på 507km. Testen ble gjennomført i flott høstvær på Sørlandet, med en snitt-temperatur på 10 grader.
Av resultatet kan vi se at man ikke straffes så hardt når det gjelder rekkevidde og motorveishastighet med Tesla Model Y, dette på grunn av den lave luftmotstanden designet gir.
Tesla Model Y kan lade med en maks hastighet på 250kW, dog er denne hastigheten reservert til de aller laveste prosentene, og det varer ikke særlig lenge.
Vi ladet fra 10-80% og brukte 32 minutter på dette ved en av Teslas egne ladere. Batteriet var varmet opp til optimal temperatur før lading. Under testen kom vi aldri opp i maks hastighet, da denne toppet på 208kW. Vi ankom ladestasjonen med 7% batteri, man må nok noe lavere ned for å få den aller høyeste farten.
Bilens lave forbruk gjør dog at man kommer langt med de prosentene man har tilgjengelig, så at Tesla Model Y ikke lader raskest i våre tester er ikke synonymt med at den er treg på lengre kjøreturer.
Tesla har et fantastisk ladenettverk, og det gjør at å dra på langtur med Tesla Model Y går som en drøm. Her har man alle tilgjengelige ladere intrigert i navigasjonen og bilen legger selv inn ladestopp dersom man skulle ha behov for litt påfyll av strøm før man kommer frem. Bilen varmer også batteriene før ankomst til ladestasjonen, slik at man skal få best mulig ladehastighet under ladeøkten.
Når du ankommer en Tesla SuperCharger så er det bare å plugge i kontakten og bilen starter å lade nærmest momentant. Ingen app eller RFID-chip her altså, noe undertegnede setter meget stor pris på.
Prisen du betaler står på skjermen i bilen og oppdateres fortløpende etter hvert som du lader. I navigasjonen får man også opp informasjon om hvor mange ladere som er tilgjengelige og når på døgnet man kan forvente en eventuell kø.
God ladekapasitiet hos Tesla, som her på Brokelandsheia hvor man har 36 ladeplasser tilgjengelig.
Underveis kan du ved bruk av bilens egne energi-app hele tiden sjekke hvordan strømforbruket ditt er og få tips til hva som eventuelt kan øke resterende rekkevidde. Tesla er gode på å estimere hvor mye strøm man vil bruke fra A til B, og navigasjonen tar hensyn til blant annet vær, stigning og hvor mange personer som er i bilen.
Førermiljøet i Tesla Model Y er meget minimalistisk. Her har man kun et ratt og en diger skjerm. Fra skjermen styrer man det som er å styre.
Brukergrensesnittet er meget intuitivt, her er Tesla langt foran konkurrentene i mine øyne.
Setene i Tesla Model Y er myke og gode. Jeg sitter godt, og føler at setene gir meg god nok sidestøtte. Man kan justere sitteputens vinkel, men ikke lengden, noe som de lengste av oss nok vil savne.
Tesla bruker vegansk skinn i sine biler, og dette blir noe klamt på de varmeste dagene og det finnes dessverre ikke noe tilvalg for ventilerte seter. Man kan ikke velge en annen seteform eller setestoff ved kjøp av bilen, men for kr. 10 000 kan man velge hvite seter, noe som ser svært lekkert ut.
Sitteposisjonen lagres til hver enkelt sjåfør, og man kan også legge til det Tesla kaller «easy entry», som sørger for at setet og/eller rattet justerer seg slik at det er enklere å gå inn eller ut av bilen.
Midtkonsollen inneholder to store rom til oppbevaring, samt to koppholdere. Koppholderne er store, men dessverre ikke adaptive, så vanlige flasker vil bevege seg ganske mye her under kjøring. Det er også mulighet for å ha større flasker i dørene.
Under infotainmentskjermen finner man en trådløs ladeplate hvor to mobiltelefoner kan lade samtidig. I midtkonsollen vil man også finne 2x USB-C uttak, samt et 12V-uttak.
Tesla Model Y er ikke den mest støyisolerte bilen vi har testet, men de siste utgavene har nå fått en bedre isolering enn den vi testet tidligere, samt at det nå er doble glass både foran og bak.
Vindstøy hører vi ikke noe særlig til, men det er en del veistøy. Støynivået oppleves ikke som ubehagelig, men det er tydelig at dette ikke er bilens sterkeste punkt.
Baksetene ser relativt «flate» ut, men de gir god støtte på sidene. Her har man god plass til voksne, til og med i midsetet. Du finner ISOFIX på yttersetene. Alle setene er oppvarmede, man har en egen klimasone, men denne styres fra bilens infotainmentsystem.
Man kan justere ryggens vinkel i to trinn ved hjelp av knapper på toppen av ryggen. Man har også mulighet for å legge ned det midtre setet dersom man skal ha med seg litt lengre gjenstander.
Mellom setene har man et digert armlene med 2 koppholdere som enkelt felles ned. Det er også stor plass i dørene til større flasker.
I baksetene sitter jeg godt bak meg selv, godt med plass til knærne.
Forsetene er hevet en del over gulvet som gjør at det er god plass til å få føttene under forsetene slik at man kan strekke seg litt dersom behovet skulle oppstå.
Sitteputens vinkel gjør at jeg sitter meget godt bak her.
Man har tilgang til 2xUSB-C, samt at man kan styre luftstrømmen. Temperaturen kan derimot ikke stilles herifra.
Det enorme glasstaket gir godt lys i kupeen og bidrar til god sikt ut for passasjerer i baksetet. Glasset har en UV-beskyttelse fra fabrikk, men på de varmeste dagene kan det bli noe varmt i kupeen. Skulle gjerne ha sett at Tesla hadde inkludert en form for rullgardin/trekk som kan dekke til glasset for de som ønsker det.
Takhøyden er god, jeg er 178cm, og har masse plass til hodet. Glasstaket er standard på Tesla Model Y og kan ikke velges vekk. For det observante øyet så vil man se at jeg har installert et trekk på glasstaket for å forhindre kuldetrekk nå på vinteren.
Bagasjerommet på Tesla Model Y er digert. Her har man mengder av plass. Volumet er oppgitt til 854 liter, og dette øker til hele 2041 liter dersom man slår ned setene. Utnytter man all plassen i bilen opplyser Tesla at man har hele 2158 liter tilgjengelig, noe som må sies å være imponerende i denne klassen.
På bildet ser vi hattehyllen, dette var ikke Model Y utstyrt med sist vi testet bilen, men er nå lagt til som standard.
Med setene felt ned, noe som gjøres med knapper fra bagasjerommet, så blir plassen enda mer voldsom. Her har man ingen problemer med å få med seg flatpakkene fra IKEA hjem fra handletur.
Under selve gulvet i bagasjerommet har man i tillegg en svær brønn, her har Tesla med andre ord virkelig utnyttet plassen til det fulle. Her får du fint plass til en liten koffert, eller et par bagger.
Om ikke dette var nok, så har man i tillegg gode rom på begge sider av bagasjerommet.
Frunken rommer 117 liter og er en av klassens største. Personlig er jeg stor favoritt av å ha en frunk, da man kan legge bløte og skitne ladekabler her fremfor å ha dem inn i bilen. Frunken her er såpass stor at du kan ha en kabinkoffert her dersom det skulle være helt fullt bak.
Bilens ryggekamera må sies å være svært godt, dog mangler det spylefunksjon, så det blir fort dårlig sikt dersom man må kjøre på våt/skitten vei.
Ved aktivering av kameraet vil bilens sidekameraer også bli aktivert, noe som er kjekt ved parkering på trange plasser.
Kameraet kan aktiveres i alle hastigheter slik at dersom man har mye bagasje i bilen og ikke kan se ut gjennom bakspeilet så har man mulighet for å bruke kameraet for å få sikt bakover.
Klimaanlegget styres enkelt via bilens skjerm eller med stemmestyring. Vinklingen av luftstrømmen gjøres ikke på tradisjonell måte, dette styres også via skjermen ved å dra å flytte på luften dit man vil ha den. Det er også i denne menyen at man kan skru på varme i seter, varme i ratt og oppvarming av nedre del av frontruten for avising av vindusviskerne– alt tilgjengelig som standard utstyr i Tesla Model Y.
Tesla Model Y kommer standard med et digert HEPA-filtreringssystem noe som gjør at man svært sjelden får ubehagelig lukt utenfra inn i bilen.
Du kan se mer om bilens infotainment skjerm og vårt generelle inntrykk av bilen i videoklippet over her.
På veien oppleves Tesla Model Y LR som en god bil. Det har på tidligere utgaver blitt klaget en del på at bilen har for stiv demping, dette har Tesla nå gjort noe med. Bilen oppleves fremdeles stiv, men det er på ingen måte ubehagelig. Her er det definitivt satt opp mot det mer sportslige, så her er det ikke mye krengning i svinger slik som man kanskje er vant med i en bil i dette segmentet.
Bilen følger veien på en herlig måte, og det er nok av krefter i de to elmotorene. Noen vil kanskje savne justeringsmuligheter på demperne, det får man jo hos mange konkurrenter i samme prisklasse, men dessverre så er det ikke noen mulighet for det her.
Som standard får man Tesla Autopilot, dette er Teslas egen versjon av det vi bedre kjenner som adaptiv cruisekontroll og filholderassistent. Når systemet er aktivert og forholdene spiller på lag så bidrar Tesla Autopilot til at lengre kjøreturer blir mindre anstrengende. Systemet holder bilen veldig godt innenfor feltet du skal ligge i, og den adaptive cruisekontrollen er meget presis i hvordan den håndterer oppgaven sin.
Autopiloten justeres med det høyre hjulet på rattet, og aktiveres/deaktiveres med hjelp av girspaken ved rattet. Kameraene får med seg det meste som foregår rundt bilen, og viser mange detaljer på hva de «ser», alt fra andre biler til myke trafikanter.
Den adaptive cruisekontrollen gjør som sagt en god jobb, bare så synd at Tesla har gått vekk ifra radar og nå kun bruker bilens kameraer. Lav sol imot og regn er noe kameraer ikke er glad i og det gjør at systemet ikke fungerer optimalt under nevnte forhold. Siden systemet kun tar data fra kameraene så krever bilen også at man alltid bruker auto viskere, og heller ikke her treffer Tesla særlig godt, så det blir en god del visking på tørr rute.
Du kan velge intervaller på viskerne, men altså aldri skru dem helt av. I tillegg blir bilens auto-fjernlys aktivert når autopilot brukes, men dette kan man skru av manuelt – noe du fort finner ut at kan være lurt da dette systemet har en tendens til å kjøre med fjernlys lenge etter at det burde ha slukket dem, og derfor blender motgående trafikk.
Dette vil det nok komme oppdateringer på etter hvert, og i kjent Tesla stil skjer alt over nettet, slik at oppdateringene gjøres du mens du siter hjemme i stua og bilen står i ro – tilkoblet et WiFi nettverk.
Når du bruker adaptiv cruisekontroll og/eller autopilot har du mulighet for at bilen skal følge fartsgrensene som er på stedet du befinner deg. Det er dog verdt å merke seg at Tesla bruker en blanding av fartsgrenser lagret i kart og fartsgrenser lest av kameraene, så det hender titt og stadig at man har feil fartsgrense registrert, så her gjelder det å følge med.
Du kan selvfølgelig velge å ikke bruke denne innstillingen, og heller velge farten selv.
Denne bilen er utstyrt med utvidet autopilot-pakke (koster kr. 28 900) noe som gjør at den kan skifte fil på motorveien av seg selv – alt du trenger å gjøre er å aktivere blinklyset og dra rattet lett i den retningen du blinker.
I den utvidede autopilot-pakken som denne bilen har, har man også tilgang til Tesla summon. Dette er en funksjon som lar deg fjernstyre bilen fra appen. På grunn av EU-regler så må man stå veldig nærme bilen for å få mulighet til dette. Jeg har en veldig trang garasje der jeg bor, slik at jeg bruker Tesla summon ganske ofte til å kjøre bilen både inn og ut av garasjen, så slipper jeg å risikere å slå døren inn i sidene på garasjen.
Systemet kan kun kjøre bilen rett frem/rett bak, med minimale justeringer til sidene for å unngå hinder. Du kan se litt mer om Tesla Summon i videoen litt lengre opp i saken.
Tesla er gode på programvareoppgraderinger, disse kommer ofte til bilene, og alt du som eier trenger å gjøre for å installere den nye programvaren er å parkere bilen i nærheten av et WiFi-nettverk. Det er ikke bare eksisterende programvare som oppgraderes, av og til legger Tesla til nye funksjoner. På bildet over ser vi blindsonekamera aktivt i den retning bilen blinker.
Dette er en veldig fin funksjon som øker sikkerheten, spesielt i bymiljø med mye trafikk. Denne programvaren var ikke tilgjengelig når Model Y kom på markedet, men Tesla har lagt til denne funksjonen gjennom programvareoppdateringer, kostnadsfritt for kundene.
Når bilen er parkert så har man tilgang på en del spill gjennom bilens skjerm. Her kan man spille mot hverandre, noe som gjør at ventetid i kø eller lignende går litt fortere. Ønsker man ikke å spille så har bilen en egen kino-modus som lar deg logge på blant annet Youtube eller Netflix.
Dersom man har barn i bilen – eller bare voksne som vil leke litt, så har man også tilgang til en digital lekekasse, hvor man kan tegne på skjermen, endre hvilken farge bilen skal ha eller bruke barnas favoritt – en digital prompepute. Her har man med andre ord noe for enhver smak.
Gjennom bilens utvendige høyttaler kan man spille av de samme prompelydene, spille av det man hører på av musikk, eller snakke til andre gjennom en megafon-funksjon.
Tesla Model Y har et godt musikkanlegg bestående av 13 høyttalere, 1 sub og 2 forsterkere. Her kan man i kjent Tesla-stil ikke kjøpe et bedre anlegg når man bestiller bilen, men det som kommer med bilen vil være mer enn godt nok for de aller fleste – og er mye bedre enn det man forventer av et standard anlegg.
Tesla har flere tidligere ansatte fra Bang & Olufsen med seg på laget, så det er nok en av grunnene til at anlegget spiller så bra som det gjør.
Alle nyere biler fra Tesla kommer med innebygget dashbordkamera, i tillegg til et overvåkingssystem, Tesla kaller dette for «sentry mode» som passer på bilen mens den er parkert. Dette systemet lar alle kameraene rundt bilen være aktive, slik at om noen eller noe skulle nærme seg bilen så blir de filmet. Bilen vil blinke med lysene og et varsel vil komme opp på bilens skjerm om at man blir filmet. Genialt for å forhindre vandalisme eller parkeringsskader.
Som eier vil du også kunne sjekke direkte status rundt bilen, gjennom Teslas app. Dette systemet bruker en del strøm, så skal du på ferie eller bare skal parkere bilen for en periode så kan det være lurt å skru dette av slik at bilen ikke nærmer seg tom når du kommer hjem – systemet skrur seg automatisk av når batteriprosenten kommer under 20%. Klippene lagres på en minnepenn som du kobler til i et USB-A uttak i hanskerommet.
Startprisen på Tesla Model Y LR er i dag (13/12-22) kr. 559 900. For dette får du en hvit bil med sorte seter og hengerfeste. De fleste vil kanskje legge til vinterdekk (kr 24 900) og da ender du opp med en totalpris på kr. 599 132 inkludert dagens avgifter.
Levering av Model Y LR er per dags dato fra januar og utover, så her må man også plusse på moms, som blir innført fra 1.1.23 (moms på alt over kr 500 000), i tillegg må man medregne en vektavgift som dessverre også blir innført når vi kommer til 2023 – Staten skal ha kr 12,50 per kg bilen veier over 500kg i vektavgift fra 1/1-23.
Ønsker man en raskere Model Y kan man gå for Performance utgaven, da får man en akselerasjon på 3,7 sekunder fra 0-100km/t, større felger, en karbonspoiler bak, oppgraderte bremser fra Brembo lakkert i rødt samt at bilen er noe senket. I tillegg så er topphastigheten øket fra 217km/t til 250km/t, samt at rekkevidden er redusert til 514km (WLTP). Startprisen på Performance er i dag kr. 599 990.
Tesla Model Y er også tilgjengelig med bakhjulsdrift, de første bilene er antatt levert til Norge over nyttår. Rekkevidden her er oppgitt til 455km etter WLTP standarden og akselerasjonen er justert til 6.9 sekunder fra 0-100km/t. Startprisen er kr. 519 990, noe som kun er kr. 40 000 under LR, så personlig er jeg spent på hvordan denne blir mottatt i markedet, antar at mange vil koste på seg denne forskjellen for å få firehjulsdrift.
Tesla Model Y er en meget god bil, og det er lett å forstå hvorfor denne topper listen over nyregistrerte elbiler i Norge i 2022 med god margin. Du kommer langt, den lader relativt hurtig, man har enorm plass og den er god på veien. Som standard har bilen alt tilgjengelig utstyr, det eneste du kan velge er andre felger eller hvite seter. Man kan oppgradere autopiloten – det vil si at man kan få noen flere funksjoner slik som Tesla summon som beskrevet over, men alt dette kan kjøpes i ettertid dersom ønsket skulle oppstå.
Så har bilen som de fleste sine svakheter, men mye av dette kan endres med oppdateringer i programvare, så mange av disse kan lukes ut på sikt.
Skulle du ønske å kjøpe en Tesla så setter Joachim stor pris på om du vil benytte henvisningslenken hans, da får både du og Joachim poeng man kan bruke til å for eksempel kjøpe noen gratis kilometer med lading hos Tesla SuperCharger.
https://www.tesla.com/referral/joachim21447