Som lillebror bygger også E-5008 på Stellantis nye platform ved navn STLA Medium. Dette er en platform som gir mulighet for forhjulstrekk eller firehjulsdrift, og er en platform som også kan brukes til hybride drivlinjer – for det er fremdeles mulig å få både 3008 og 5008 med fossilt brennstoff, bare ikke i Norge. Foreløpig er det kun forhjulstrekk på bilene, firehjulstrekk vil dukke opp etterhvert.
E-5008 er strukket 25,5 cm i lengden kontra lillebror og måler 4,79 meter. Bredden er økt med 3 cm og måler her 1,895 meter. Akselavstanden er naturlig nok også økt og måler her 2,905 meter. Egenvekten er oppgitt til 2311 kilo og nyttelasten er oppgitt til 514 kilo – vesentlig mer enn på lillebror, og godt er det, for 5008 kommer standard med 7 seter.
5008 deler alt med 3008 fra front og til B-stolpen, derifra går de sin egen vei, med større bakdører og rettere taklinje på 5008, hvor lillebror ser mer ut som en Coupé. Batteristørrelsen er her lik, det vil si at man har 73 kWt netto, noe som gir en WLTP rekkevidde på inntil 502 kilometer. Du kan også få et større batteri som måler hele 96,9 kWt netto og skal gi en rekkevidde på inntil 668 kilometer.
Startprisen ligger på 479 900 kroner, da i utstyrsnivå Allure og med det minste batteriet. Testbilen er i utstyrsnivå GT og ender på rett i overkant av 560 000 kroner. Skal du ha det største batteriet må du i tillegg legge på 40 000 kroner – prisen for firehjulstrekk er fremdeles ikke oppgitt. Nå har også norgesfavoritten Tesla Model Y fått mulighet til å ha syv seter – og koster en god del mindre enn denne, og den har firehjulstrekk. Men, der Teslaen kommer til kort med tanke på plass helt bakerst, så er historien noe annen her, mer om det senere.
Som på E-3008 har du her 210 hk, 345 Nm og sprinten til 100 km/t skjer på trege 9,7 sekunder. Her er trumfer komfort det sportslige, og godt er det. Som vi har blitt vant med fra Peugeot vil kraften avhenge av hvilket kjøremodus du er i, så her reduseres det til 190 hk i Normal og ytterligere ned til 170 hk i Øko – alle kreftene er riktignok tilgjengelig via Kick-down om nødvendig.
Interiørelementer og setetrekk vil avhenge av lommebok og utstyrnivå. Vi kjører GT-utgaven med nappaskinn og 10-veis elektrisk justerbare stoler med varme, ventilasjon og massasje. Komfortable stoler som jeg sitter godt i time etter time.
Førermiljøet er preget av flotte materialer og hovedattraksjonen er den buede skjermen på 21″. Helt likt det du finner i E-3008, vi går derfor ikke inn på alle detaljer her – det meste av interiøret blir gjennomgått i saken om E-3008 og den finner du her;
I videoen over ser vi nærmere på eksteriøret og interiøret av Peugeot E-5008.
Der lillebror knapt nok hadde plass i baksetene til meg og mine 178 cm kan E-5008 by på en god del mer plass. Her får jeg fint plass bak meg selv, og her kan også vinkelen på ryggen justeres, noe du ikke kunne i E-3008. Setebenken kan skyves 15 cm i lengden og muliggjør plass til de helt bakerst. Over hodet er det fremdeles noe plass, jeg får en god knyttneve over eget hode. Panoramataket er ekstrautstyr og kan åpnes i tillegg til at du har en elektrisk drevet gardin som kan trekkes for.
Isofix på yttersetene som her er oppvarmet, og testbilen har en egen klimasone bak. 2 USB-C utganger i midtkonsollen og to koppholdere i armlenet i midten. Egen solgardin i dørene.
Innstigningen til de bakerste setene er relativt enkel. Plassen er noe sparsommelig for voksne, jeg får så vidt plass bak meg selv, men da sitter jeg ikke særlig behagelig hverken på andre eller tredje-rad. Det betyr at de bakerste setene er forbeholdt barna, og da er det synd og kanskje litt merkelig at man ikke har isofix her.
Med alle setene oppe har du 259 liter bakerst. Under gulvet finner du noe mer plass, her er det nok plass til å stu vekk hattehylla samt god plass til ladekablene som dessverre må ligge her da bilen mangler frunk.
Seteryggene må her legges ned manuelt, ikke noe fancy elektronikk her. Volumet øker til solide 748 liter under hattehyllen. Solide festepunkter, men ingen mulighet for å feste et sikkerhetsnett.
Setene på andre rad felles ned 40/20/40 og gir deg 1815 liter dersom du legger dem ned. Hengerfeste kan du få, riktignok kan du kun trekke 1000 kilo her, noe mindre enn på lillebror som kunne trekke 1250 kilo. På taket kan du ha inntil 80 kilo.
Vi har to faste rekkeviddetester og den ene foregår utelukkende på landevei med maks 80 km/t. Her kjører vi alltid slavisk etter fartsgrensen ved hjelp av bilens cruisekontroll og med et kjøreprogram som tilsvarer normal. Klimaanlegget er stilt på behagelige temperaturer. Dette gjør vi for at det skal bli realistiske tall – finner liten verdi i å teste rekkevidde med lue og votter, selvom tallene ville blitt bedre.
Landeveistesten ble denne gang kjørt i temperaturer mellom 0 og +3 grader, og veiene var stort sett fuktige hele veien. Det var tidvis svært glatt og derfor fikk jeg også kjent litt på hvordan bilen oppleves på glatta. Som de fleste moderne biler hjelpes du her dersom du begynner å skli og bilen virker trygg å stabil, men antispinn slår litt for fort inn ved gasspådrag og det tar tidvis lang tid før man klarer å få nok grep til å bygge hastighet.
Den beregnede rekkevidden havnet på 396 kilometer med et forbruk på 17,5 kWt / 100 km. Det er noe kortere enn den beregnede rekkevidden med E-3008 som hadde nærmest identiske forhold, ikke akkurat overraskende med tanke på forskjellen i størrelse, heller overraskende at forskjellene var så små.
Den andre rekkeviddetesten vår har en blanding av landevei og motorvei, og har en maks hastighet på 110 km/t. Parameterne for testen er ellers like, forskjellen finnes naturlig nok i værforholdene – og denne gang ble testen kjørt i temperaturer på 6 til 8 varmegrader, med tørre veier.
Den beregnede rekkevidden havnet her på 406 kilometer med et forbruk på 18,3 kWt / 100 km. Det betyr ikke at du kan kjøre lenger med høyere hastighet selvom resultatene kanskje kan få det til å se sånn ut. Her utgjør forskjell i temperatur og veiforhold en del, samt at disse bilene ikke har en lineær batterikurve, noe som i korte trekk betyr at effektiviteten på batteriet er bedre dersom du har mye strøm på batteriet kontra lite, som igjen vil bety at du kommer lengre fra 100 % til 50 %, enn du vil gjøre fra 50 % til 0 %.
I videoen over finner du mer om kjøreopplevelsen og rekkevidden. Som alltid tester vi også ladehastigheten som her byr på noen utfordringer.
Da vi gjennomførte ladetesten med E-3008 brukte vi 52 minutter på å lade fra 10 % til 80 %. Maks skal bilen(e) kunne ta imot 160 kW noe som skal gi en teoretisk ladetid fra 20 % til 80 % på 30 minutter i følge Peugeot. Foreløpig finnes det ikke mulighet til å forvarme batteriene, dette kommer i en fremtidig programvareoppdatering i følge importøren. Mangel på forvarming gjorde at vi aldri så over 99 kW med E-3008, og med tanke på at man har samme problemstilling her så så vi det unødvendig å ta nok en ladetest med E-5008.
Men, i løpet av en uke må man selvsagt lade, og her bekreftes det nok en gang at tålmodighet er noe du bør ha rikelig av dersom du er på tur med denne bilen. Etter å ha kjørt fra Lørenskog til sørlandet, så gjennomført vår 50/50-test så ladet vi fra 36 % til 80 % og brukte 30 minutter på dette. Her observerte vi riktignok 125 kW, men det tar fremdeles altfor lang tid. Da hadde vi i tillegg kjørt i mange timer, flesteparten av timene på motorvei.
Etter landeveistesten vår trengte vi naturlig nok også litt påfyll og ladet da fra 28 % til 80 %, og brukte svimlende 1 time og 1 minutt på dette. Fryktelig rett og slett – her er det bare å se frem til en oppdatering som forhåpentligvis hjelper på humøret.
Langs veien handler det her først og fremst om komfort, og det leverer bilen bra på. Bilen fremstår som sprek nok til hverdagsbruk, men krever litt planlegging ved forbikjøringer. Som lillebror så er bilen litt for stiv i lav hastighet, mens når du får litt fart på bilen og bilen får «satt» seg, så tar den ujevnheter på en god måte. Støydempingen er god – mye på grunn av EV-dekkene bilen står på, noe E-3008 ikke hadde, noe som igjen førte til at vi fikk en del støy der.
Assistentene her er gode uten å være de mest avanserte, og du har her en bil som du føler at du selv kontrollerer og ikke motsatt slik mange nye moderne biler ofte gjør. Knappeløsningen på rattet fungerer greit, og det er positivt at man enkelt kan justere hastighet og avstand til bilen foran uten å måtte bruke skjerm. Navigasjonen hjelper deg med å finne ladere, og legger inn ladestopp automatisk dersom den mener at det behøvs for å nå frem.
Lysene er gode, og store glassruter gjør at oversikten er god. Bilen har 360 graders kamera og har spyling på ryggekamera – det er kjekt å ha nå som veiene er våte frem til April.
Etter to uker fordelt på E-3008 og E-5008 er konklusjonen at dette er komfortable biler hvor plassbehovet vil avgjøre om du går for den ene eller den andre. Rekkevidden er god nok i forhold til hva som er lovet, og for 40 000 kroner kan du velge det større batteriet dersom du har behov for det. Salgsvolumet vil nok stige noe når firehjulstrekkeren er på plass – det er tross alt det nordmenn vil ha i 2024, spesielt på biler som dette.
Takk til Peugeot Norge for lån av bil!