Det er faktisk snart ett år siden oppgraderte EQB kom på markedet, så noen vil nok kanskje tenke at dette er «old news». Men, det er aldri for sent med en test, og denne uken ser vi på modellen som plasserer seg midt i mellom den dyreste og sprekeste, og den billigste uten firehjulstrekk, nemlig Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC.
Du får altså EBQ i tre varianter, EQB 250+ som kun har forhjulsdrift, EQB 300 4MATIC som vi ser nærmere på i denne testen, og EQB 350 4MATIC.
Ulogisk nok, har 250+ og 350 4MATIC det største batteriet med en kapasitet på 70,5 kWt, mens 300 har en batterikapasitet på 66,5 kWt. Rekkevidden vil variere alt fra 534 kilometer med versjonen med forhjulsdrift og lite utstyr, til 396 kilometer for versjonen med firehjulsdrift og mest utstyr. Testbilen har en sertifisert rekkevidde på 437 kilometer.
Mercedes-Benz bruker flittig stjerner som dekorelement, noe som gir den glatte og runde fronten noe mer struktur og glam. EQB erstatter i Norge tidligere GLB, som jo så mer ut som en krympet GLS, et mye tøffere design enn det dagens elbiler fra Mercedes har – som jo selvfølgelig handler om aerodynamikk.
Bilen er 4,68 meter lang og 1,83 meter bred. Akselavstanden er på 2,83 meter og du har altså her mulighet for syv seter. Størrelsesmessig så er den noen centimeter kortere enn både Peugeot E-5008 og Tesla Model Y som begge også er tilgjengelig med syv seter.
Egenvekten er oppgitt til 2134 kilo, med en nyttelast på inntil 391 kilo. Bilen har 228 hestekrefter, 390 Nm og tar deg til 100 km/t på 8 sekunder – selvom den føles kjappere enn det. For deg som skal nedover i Europa så er det greit å vite at nåla stopper på 160 km/t.
EQB gir deg en «billig» inngang hos Mercedes-Benz, og pr 5/12-24 koster pressebilen 536 425 kroner – inkludert vinterdekk og serviceavtale. Det er mye bil for pengene, og relativt gunstig for en bil i denne klassen fra Mercedes. Testbilen er en Special Ediition Plus, med Advanced Plus pakke. Det vil si at den ikke er fullutstyrt, men likevel gir deg mye av det viktigste utstyret.
Som vanlig finnes det en hel del utstyr du kan velge å inkludere, så her må man vurdere hvor mye man trenger opp mot hvor mye man ønsker, for bilen kan lett bli mye mer kostbar enn det pressebilen er.
I videoen over ser vi nærmere på eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene.
Stoler i kunstskinn er standard og i utstyrspakken bilen har får du også elektrisk justerbare seter med minne. Justeringene gjøres som alltid hos Mercedes i døra. Manuell justering av sitteputens lengde.
Sittekomforten er god, men på de varmeste dagene hadde det nok vært fordelaktig med ventilering, noe man ikke får på EQB. Rattstammen justeres manuelt, og her har du en egen knapp for rattvarme – eller lunker, for skikkelig varmt blir det aldri.
Førermiljøet er svært klassisk Mercedes nå om dagen, ingen store overraskelser her. Oppgraderte EQB har fått nytt MBUX brukergrensesnitt og det meste skjer nå via skjermen, men du har fremdeles fysiske knapper for justering av temperatur, viftehastighet og setvarme – heldigvis.
Interiørbelysningen er omfattende og flott, og materialkvaliteten er god, faktisk mykere materialer flere steder her enn det du finner i mye dyrere EQE og EQS. Flotte skjermer som har meget god oppløsning og er responsive i bruk. Her kan du også få Head-up display og Augmented reality, noe testbilen ikke har. Mot et tillegg i pris får du en trådløs ladeplate, men plasseringen av denne er noe krøkkete gjemt foran koppholderne, kanskje Mercedes ønsker å gjøre det så vanskelig å få tak i mobilen at man ikke gidder – i så fall er det jo toppscore på sikkerhet.
For øvrig finner du tre USB-C utganger samt at du har en god del stuplass under armlenet.
Plassen i baksetene er god, potensielt svært god ved at du her kan skyve benken inntil 14 cm i lengderetningen. Bak meg selv sitter jeg godt, og har over en knyttneve foran egne knær og over eget hode. Ryggvinkelen kan også justeres og valgmulighetene man her har gjør at selv voksne kan finne seg godt til rette i baksetene i EQB. Panoramatak er på listen over ekstrautstyr.
I midten finner du et solid armlene med to koppholdere. Ingen egen klimasone, ei heller oppvarming av baksetene. Isofix på de to ytterste setene.
Da testbilen har hengerfeste, har den altså ikke syv seter. Faktisk så er hengerfeste eller syv seter inkludert i prisen, det er sjelden man opplever fra Tyskerne. På kroken kan du dra med deg inntil 1700 kilo.
Bagasjerommet på utgaven med 5 seter rommer 495 liter, inkludert den plassen du har under gulvet. Her finner du solide festepunkter, et 12V uttak og kjekke bånd i sidene hvor du kan sikre de minste tingene fra å fyke rundt forbi. Hattehyllen fjernes enkelt ved behov.
Seteryggene er tre-delt, med andre ord har du god mulighet for å være fire personer i bilen, samt få med deg skiene. Volumet økes til 1710 liter, men vi trekker litt på det praktiske da Mercedes ikke har mulighet for å feste et sikkerhetsnett.
Da dette ikke er en elbil bygget på en dedikert platform for nettopp dette, så har man dessverre ingen frunk.
Landeveistesten vår ble kjørt på delvis fuktige veier og med temperaturer varierende mellom 1 varmegrad og 3 kuldegrader. Det resulterte i en beregnet rekkevidde på 374 kilometer med et forbruk på 16,2 kWt / 100 km. Det er under referanseforbruket på bilen, men da vi ikke startet med fullt batteri, og bilen har en ulineær batterikurve så ble beregnet rekkevidde altså noe lavere enn WLTP estimatet. Kanskje forvirrende, men det er veldig vanlig at biler har batterier med bedre effektivitet med mye strøm enn med lite strøm – det vil igjen si at du kommer lengre fra 100 % til 50 % enn du ville gjort fra 50 % til 0 %.
Uavhengig av det overstående så er rekkevidden god i forhold til det som blir lovet, og man vil lett kunne kjøre over 40 mil på en optimal dag. Testbilen står for øvrig utstyrt på orginal dekkdimensjon som her er 215/60-18.
Under 50/50-testen vår var det særdeles mildt med rundt 10 grader og våte veier. På grunn av den ikke så altfor aerodynamiske utformingen på bilen vil man på en slik test med relativt høy snitthastighet få en del høyere forbruk enn ved kjøring på landevei. Likevel viser beregningene våre at forbruket ikke blir så altfor ille her, og testen ga en beregnet rekkevidde på 380 kilometer med et forbruk på 18,8 kWt / 100 km. Det er relativt bra – bilstørrelsen tatt i betraktning.
I videoen over kan du se mer av kjøreopplevelsen, rekkevidden og hvordan opplevelsen ved ladestolpen er med Mercedes-EQB 300 4MATIC.
Maks 100 kW høres i 2024 noe begrenset ut, og dermed forventet jeg ikke fyr og flamme under ladetesten vår. Det hadde gått meg hus forbi at EQB hadde forvarming av batteriene, men beskjeden «velger du en ladestasjon på forhånd, optimeres ladehastigheten» dukket opp på skjemen en morgen jeg ikke hadde gjort dette, og antar med det at forvarming altså er på plass. Uansett, hver gang jeg har kjørt bilen over en periode så virker den til å optimere temperaturene i batteriene uansett, for i lademenyen får du oversikt over ladehastigheten på et hvert tidspunkt, og denne kryper oppover jo lengre du kjører – det er bra!
Ladekurven til bilen er meget flat – en av de flateste jeg har sett – og vi ladet nærmest med 100 kW fra 10 % til 80 %, med en gjennomsnittseffekt på over 90 kW. Det resulterer i at sluttiden endte på 31 minutter, noe som er helt ok for denne bilklassen, og mye bedre enn forventet. I tillegg tok det kun 6 minutter fra 80 % til 90 % – også det imponerende.
EQB er en meget behagelig bil, med god støyisolering og meget mykt fjæringsoppsett. Som tilvalg kan du kjøpe justerbare dempere. Bilen har 4 kjøreprogram og du kan under individuell velge fasthet på styring, endre responsiviteten på wattpedalen blant annet. Styringen blir aldri veldig direkte og avslører at bilen hverken er, eller prøver på å være sportslig. Når det er sagt så har du mer enn nok krefter til hverdagsbruk, og bilen fremstår kvikkere enn tallene skulle tilsi.
Testbilen har ikke alle assistentene Mercedes kan tilby, men de som er her er gode. Den adaptive cruisekontrollen fungerer godt, og bremser ikke unødvendig ned i svinger. De haptiske knappene på rattet er ikke undertegnedes favoritt, men de fungerer bedre her enn hos Volkswagen. Positivt at Mercedes fremdels lar deg justere avstand til bilen foran via rattet og ikke i menyer slik som hos BMW.
Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC er en fornuftig bil for deg som ikke vil skille deg voldsomt ut i mengden, men som allikevel vil unne deg litt ekstra luksus i hverdagen. Dersom komfort er din nisje, så er dette definitivt bilen, og ser man mot de aller nærmeste konkurrentene i Tesla Model Y og Peugeot E-5008 så vinner EQB lett på dette punktet. Hvordan plassen er for de to helt bakerst får vi dessverre ikke testet i denne testen, men som regel å vil barna trives der.
Takk til Mercedes Norge for lån av bil!