Ukestest av kraftpakken MG4 XPOWER (mai 2024)

Hvis vi sier 435 hestekrefter, 600 Nm, firehjulstrekk og 0-100 km/t på 3,8 sekunder så tenker du sikkert at dette er en bil som koster en hel del. Faktum er at MG4 XPOWER koster under 400 000 kroner, og vi kan ikke skjønne annet enn at denne er Norges billigste rakett på fire hjul.

Dato 07.05.2024 @ 21:23

Designmessig er det lite som skiller XPOWER fra de andre utgavene av MG4, så her kan du parkere i innkjørselen uten at naboen tror at du har vunnet en million i Lotto. Det naboen ikke vet er at vedkommende nærmest garantert blir frakjørt av det som fremstår som en helt vanlig MG4. De mest interreserte og observante ser at dette er XPOWER på de oransje dekslene på bremsene og på de sølvgrå detaljene langs siden og foran på bilen.

 

MG4 er 4,287 meter lang og 1,836 meter bred. XPOWER har en egenvekt på 1803 kilo, noe som er 128 kilo mer enn Luxury utgaven. Batteriet er på 64 kWt brutto, hvor du kan bruke omtrent 62 kWt av disse. Skal du ha MG4 med den beste rekkevidden må du gå for tohjulstrekkeren i utstyrsnivå Trophy, da er batteriet på 77 kWt.

 

XPOWER har omtrent alt utstyr inkludert så noe særlig over listeprisen på 380 000 kroner havner du ikke – en pris som er omtrent like imponerende som bilens ytelser.

 

Sportsseter er noe man kanskje kunne ønske seg i en bil som dette, men heller ikke på innsiden finner du store endringer fra en vanlig MG4. Setene er definitivt mer komfortable enn sportslige, men de gjør en overraskende god jobb med tanke på begge aspekter. Førerstolen er elektrisk justerbar, riktignok med litt begrensede justeringsmuligheter. Passasjersetet er manuelt justerbart, men kan ikke justeres i høyden, noe som gjør at det ikke er like lett å finne en ideel sitteposisjon her.

 

 

Relativt minimalistisk, men oversiktlig og pent. Veldig god instrumentering som her viser både gjenværende prosent og estimert rekkevidde i kilometer. I følge importøren vil den estimerte rekkevidden justere seg med kjøringen, men vil resette seg selv til WLTP visning når du lader. Du har en del justeringsmuligheter på hva som skal vises i instrumenteringen og dette styres via knappene på rattets høyre side.

 

Materialkvaliteten er ok. En del hardplast, men ikke mer enn man kan forvente av en bil i denne prisklassen. Hovedskjermen har grei responsivitet og menyene er relativt enkle i bruk. Navigasjonssystemet fungerer greit, men bilen vil ikke legge inn ladestopp for deg, og heller ikke vise deg batteriprosent ved ankomst.

 

Trådløs ladeplate under skjermen, og her vil du også finne en USB, en USB-C og et 12V uttak. To koppholdere med klemming, og et par rom for oppbevaring samt et relativt romslig hanskerom.

 

 

Med mine 178 cm får jeg grei plass bak meg selv både i lengde og høyde. Lårstøtten er helt ok, godt hjulpet av at jeg får føttene under stolen foran. Noe bratt seterygg, men i en bilklasse som dette så er sittekomforten helt innenfor det man kan forvente.

 

Dessverre så er det ikke noe midtarmlene og lommene i dørene er relativt små, slik at koppen må muligens holdes i hånden. Ingen egen klimasone, heller ingen luftedyser og skal baksetepassasjerene lade enhetene sine så må de krangle om den ene USB utgangen som er her.

 

 

Bagasjerommet rommer 363 liter med seteryggen oppe. Noe plass ute i sidene og under gulvet, men mangel på ankerpunkter. Seteryggene legges ned 60/40 noe som øker plassen til 1177 liter. For å heve det praktiske et lite hakk skulle vi gjerne sett at bilen hadde frunk og skiluke, men det må du dessverre klare deg uten.

 

Du kan ta med deg hengeren, men maksvekten er kun 500 kilo, så bruken blir dermed meget begrenset.

 

 

I videoklippet over går vi mer detaljert gjennom bilen, kikker på programvaren og finner ut hvordan den fungerer i daglig bruk. Som alltid ser vi også på rekkevidde og lading, og her er det mange positive overraskelser.

 

MG4 XPOWER har en WLTP rekkevidde på inntil 385 kilometer. Da vi dro ut på vår faste landeveistest så hadde vi tørre veier og 7-11 varmegrader. Beregnet rekkevidde havnet på hele 418 kilometer med et forbruk på 15,1 kWt / 100 km. Imponerende rett og slett.

 

På svingete veier er bilen utrolig morsom og god. Understellet virker solid, styringen er god og kreftene er imponerende. Skulle kanskje ønske at bilen hadde litt lavere profil på dekkene og at disse kanskje var litt større, du merker godt i krappe svinger og litt høye hastigheter at dekkene holder deg litt igjen. Understellet på XPOWER er strammet opp med 25 % kontra standardutgaven samt at man har fått litt kraftigere stabiliseringsstag og til sammen bidrar dette til at bilen virker veldig kjøreglad uten at det ødelegger for komforten.

 

Det som ikke er fullt så bra er assistansesystemene bilen har. Den adaptive cruisekontrollen er allergisk mot svinger, noe som gjør at den bremser ned i svinger, som fort blir vanvittig irriterende – hvertfall for undertegnede. At den passer på deg og tar det litt med ro i enkelte svinger lever jeg godt med, men i 110-sonen på E18 er det sjeldent så krappe svinger at man må bremse ned til godt under fartsgrensen for å komme helskinnet gjennom..

 

Selvstyringen er også noe småskummel da den fort mister styring og fortsetter rett frem uten særlig varsling. Forbedringspotensiale her altså.

 

 

Landeveistesten foregår utelukkende på landevei med en maks hastighet på 80 km/t, derfor så kjører vi alltid en runde med både landevei og motorvei – kalt 50/50-test. Denne testen har, som du kanskje skjønner av navnet 50 % landevei og 50 % motorvei med en maks hastighet på 110 km/t. Her hadde vi også tørre veier og 13-14 varmegrader.

 

Kalkulatoren viser oss her en beregnet rekkevidde på 347 kilometer med et forbruk på 18,9 kWt / 100 km. Testene vi kjører er alltid de samme og dette er ruter vi vet den nøyaktige distansen på. Dermed så ser vi på brukt prosent kontra distansen og får dermed beregnet en rekkevidde utifra dette.

 

 

MG4 XPOWER kan ta imot 140 kW maks. Bilen har mulighet for forvarming av batteriene, noe som gjør at ladetiden bør være lik sommer som vinter. Vi brukte 25 minutter på å lade fra 10 % til 80 % og det er veldig imponerende på en bil som dette. Særdeles flat ladekurve opp til 50 % hvor den topper på 140 kW. MG har også gitt deg muligheten til å se ladehastigheten inne i bilen, noe som ikke alltid er en selvfølge.

 

I løpet av uken vi hadde med bilen ladet vi en hel del ganger, og det virker som at ladekurven er lik uansett hva du plugger i laderen med, noe som gjør at du nesten alltid får en hyggelig ladetid noe som gjør at dette er en bil som sannsynligvis vil vente på deg, og ikke du på den.

 

I dyrtiden vi er inne i er det nesten rart at MG4 XPOWER ikke selger bedre enn den gjør. Ytelsene bilen har kombinert med firehjulstrekk gjør at denne bør dekke behovene for de aller fleste. Noen irriterende momenter har den, men mye av dette kan man snu ryggen til når man får prislappen servert.

 

Konkurrentene begynner å bli mange i dette segmentet, men få matcher pakken man får her. Vi mistenker at mange ser til VW ID.3 eller Nissan Leaf bare fordi dette er kjente biler for de fleste og således det største problemet MG har – å etablere seg for så å konkurrere mot de store er vanskelig for de fleste. Nå har vi ikke fått testet fremkommeligheten denne gangen, men den er vel neppe dårligere enn konkurrentene som nærmest utelukkende har for/bakhjulstrekk.

 

Takk til MG Norge for utlån av MG4 XPOWER.

 

Annonse