Vi har kikket på Toyota Urban Cruiser før, da bilen hadde Norgespremiere, så les gjerne den saken.
Dette var derimot aller første prøvetur, og vi tør påstå at de som har bestilt bilen kan glede seg til den kommer til Norge i november, noe forsinket i forhold til hva man trodde for et par måneder siden.
Toyota Urban Cruiser er en SUV i øvre sjiktet av B-segmentet med sine 4,285 meter lengde, akselavstand på 2,7 meter, bredde på 1,8 meter og høyde på 1,635 meter, som er noe større enn Toyota Yaris Cross.
En overraskelse kan være positiv og den kan være negativ, men den første overraskelsen var komforten i førersetet spesielt, men egentlig i forsetene. Det er kun førersetet som har elektrisk justering, og her kan man også justere sitteputens vinkel slik at lårstøtten blir god. Vi hadde noen komfortable timer i bilen, for man deler alltid bil med en annen, og vi startet med 2WD Executive før vi fikk prøve AWD Executive.
Passasjersetet foran kan ikke justeres i høyden, kun ryggvinkel og fram og tilbake.
Foto: Toyota
Selv om det er mye hardplast i førermiljøet så oppleves det som en trivelig plass å være, men nå har vi kun fått prøve Executive utstyrsnivå, så vi kan ikke uttale oss om førermiljøet i Active utstyrsnivå i denne omgang.
JBL-anlegget ble ikke testet nå, det får vi komme tilbake til når vi får teste Urban Cruiser i Norge.
Baksetene er fleksible, og kan skyves 16cm i lengderetning, men James fra Elbilforeningen som er 188cm lang fikk plass baki, og testet baksetene, og der var det på langt nær så komfortabelt å sitte når jeg kjørte over fartshumper eller ujevn grusvei. Nok en overraskelse, men denne gangen litt negativ ettersom komforten i forsetene var såpass god.
Dersom man skyver setene helt fram får man 310 liter i bagasjerommet, men da er det nesten ikke plass til ben i baksetene. Når man skyver baksetene i lengderetning er de delt 60/40, men ryggen til baksetene er delt 40/20/40. Legger man ned midt-delen får man koppholdere.
Foto: Toyota
I tillegg til et fleksibelt bagasjerom har man mulighet for hengerfeste, og da kan man trekke med seg inntil 750kg. Kula til hengerfestet kan ta 75kg med vekt, og det er jo passelig til en del sykler for eksempel.
Bakluka er manuell, også på Executive utstyrsnivå.
I videoklippet får du se litt fra prøveturen i Madrid, men en plass i videofilmingen ble jeg avbrutt av at det dukket opp noe litt snodig i navigasjonen da vi skulle over på en grusvei, og jeg ble noe «sporet av» – så se på teksten som er lagt på filmklippet akkurat der.
Ladeluken befinner seg foran førerdøren på bilens venstre side, og her kom kanskje den største overraskelsen, for ladehastigheten er maksimalt 67kW, og det er mange år siden vi hørte tall som dette i forbindelse med maksimal ladehastighet. Da vi spurte «hvorfor?» ble det et «svadasvar» om QDR – Quality, Durability og Reliability – beklager Toyota, men det argumentet kjøper vi ikke i 2025.
En optimal ladeøkt fra 10% til 80% tar hele 45 minutter, og det er minst 15 minutter for mye i våre dager fra en ny bil som kommer til Norge i November. Nå skal det nevnes at man har manuell start av forvarming før hurtiglading, slik at det ikke tar dramatisk mye lenger tid å lade bilen om vinteren enn om sommeren.
Nå har jeg vel en mistanke om at flertallet av kundene her ikke skal mest på langtur, men skal man på langtur med Urban Cruiser må man ha med seg en solid dose tålmodighet!
Urban Cruiser er et samarbeid mellom Suzuki og Toyota, og her er det mest som er levert fra Suzuki, i sterk kontrast til Suzuki Across som var en RAV4 laget av Toyota med Suzukidekor.
Dermed mistenker jeg at Toyota syntes det var «noe dritt» at ladehastighet og ladetid ikke var bedre på Urban Cruiser… går man langt tilbake i tid var det snakk om andre tall.
Når det gjelder WLTP-rekkevidde så er det to ulike batteristørrelser, der den minste på 49kWt kun er av interesse for de som skal ha billigst mulig Urban Cruiser, og ettersom den mangler varme i forseter, varme i ratt, varme i sidespeil og varme under vindusviskere så mistenker jeg at ikke så mange i Norge skal ha den. WLTP-rekkevidden er likevel 349km for denne versjonen av Urban Cruiser, og startprisen er kr 293 900, og denne leveres kun med FWD.
Alle priser vi nevner er uten frakt og leveringskostnader, og er naturlig nok også uten annen lakkfarge, vinterhjul og hengerfeste.
Det batteriet flest vil ha er på 61kWt, og 2WD leveres med Active utstyrsnivå fra kr 321 000 og Executive utstyrsnivå fra kr 342 400. Her er WLTP-rekkevidden 423km.
AWD får du også med Active utstyrsnivå fra kr 334 600 og Executive fra kr 356 000 – noe som gjør dette til en av de rimeligste elbiler i Norge med AWD.
Toyota Urban Cruiser leverer lavere støynviå enn vi kanskje forventet, og vi vet at Spansk asfalt er langt mer finkornet enn norsk asfalt, så vi skal ikke skryte alt for mye før vi har kjørt bilen i Norge, men da vi kjørte bZ4X rett etter Urban Cruiser så var det mer dekkstøy fra den med 20» felger/dekk, og mindre støy fra den med 18» felger/dekk – og det sier en del om at støynivået i Urban Cruiser var hyggelig.
Selv om svært mange overflater er hardplast, så er det ganske «pent designet» hardplast. Store og gode ventilasjonsluker sørget for god kjøling på en varm dag der temperaturen steg raskt opp mot 30 grader.
Fjæringsoppsettet var komfortabelt, og kjører man «hardt» på svingete veier vil bilen krenge, men jeg mistenker vel at ikke kundegruppen her kjører spesielt hardt på svingete veier. Over ujevnheter er komforten god. En bil man fint kan kjøre langt med, om man er tålmodig når man skal lade.
Fint med knapper for styring av klimaanlegget, fin infotainmentskjerm, men et nesten merkelig stort tomt felt over skjermen bakom rattet – her er man langt unna smale kanter utenfor skjermene.
Ryggekameraet kan ikke defineres som HD, eller spesielt god kvalitet, men det leverer jo informasjonen man har bruk for, om enn noe «kornete» i bildekvaliteten.
Urban Cruiseren til Toyota leverer bra på mye, men er med andre ord krydret med noen egenskaper som noen vil definere som svakheter, mens andre ikke nødvendigvis tenker på de egenskapene som sentrale.
Skal du veldig mye på lange turer mistenker jeg at du ikke blir fornøyd i lengden med en Urban Cruiser, men skal du ikke det så kan den være en helt ypperlig elbil med AWD for en svært hyggelig pris, og da betyr kanskje fleksibiliteten med baksetet som kan skyves i lengderetning, og komforten i forsetene mye mer enn lang ladetid.