Toyota Land Cruiser er en salgssuksess for Toyota Norge, og det ruller over 22 000 eksemplarer på norske veier. Flesteparten av disse er naturlig nok varebiler, og slik blir det nok i fremtiden også, aller mest på grunn av hinsides avgiftspolitikk.
700 eksemplarer er det Toyota Norge for lov til å selge av Land Cruiser i 2025, og før du leser videre og finner ut at dette er bilen du vil ha – la meg rive av plasteret på såret med en gang; Bilen er utsolgt – både som personbil og som varebil. Men, det finnes håp – kanskje får man noen i 2026, så løp til forhandleren din, og be på dine knær om å få stå på liste.
Det er personbilen vi tester denne gang, og av naturlige årsaker er Land Cruiser på hvite skilt et svært sjeldent syn i Norge. Leveringene av varebilen starter ikke før til sommeren. Varebilen har en pris på 1 035 000 kroner, noe som er omtrent 800 000 kroner rimeligere enn personbilen. Med andre ord kan du kjøpe en Land Cruiser varebil + en fullutstyrt bZ4X og fremdeles ha penger på bok… Galskap satt i system vil nok enkelte hevde.
I over 70 år har Land Cruiser vært forbundet med ordet pålitelighet, og i den nyeste utgaven har Toyota tatt vare på det som gjør denne bilen så spesiell, i tillegg til at bilen nå møter alle dagens sikkerhetsstandarder. Bilen bygger på Toyotas nye GA-F plattform, og selve rammekonstruksjonen har nå betydelige forbedringer i karosseriet, og man har jobbet intenst med rammens stivhet for forbedrede kjøreegenskaper.
De runde og ikoniske lyktene i front er kun tilgjengelig på Land Cruiser First Edition, vanlige Land Cruiser har firkantede lykter. Standardlyktene er bedre og mer avanserte med LED-Matrix, men personlig ville jeg ofret dette for det kule preget de runde lyktene gir. De runde lyktene skal kunne ettermonteres, men vil nok være en kostbar affære, og i kombinasjon med at du får dårligere lys så er det nok svært få som kommer til å gjøre nettopp dette. First Edition er forøvrig kun bygget i 3000 eksemplarer, og av disse er det kun 10 stk som kom til Norge.
Under panseret finner vi en nyutviklet 2,8 liters turbodiesel som produserer maksimalt 204 hk og 500 Nm. Motoren er koblet sammen med en ny 8-trinns automatkasse, og kraften som produseres er nok til at bilen kan trekke tilhenger med en vekt inntil 3500 kg. En elektrifisering av Land Cruiser er det foreløpig relativt still rundt, men det vil komme en mildhybrid i løpet av 2025.
Bilen måler 4,92 meter i lengden og 1,98 meter i bredden. Akselavstanden er oppgitt til 2,85 meter og bakkeklaringen er på 23 cm. Egenvekten er oppgitt til 2468 kg, og du kan ha med deg 607 kg i tillegg til fører.
En rammebil bygget for å fungerer under alle mulige forhold er alltids noe stivere og mindre komfortabel enn andre biler. Tidligere utgaver av Land Cruiser har kanskje opplevdes litt «rare» langs veien, og det har for noen vært en bil man har sett seg nødt til å bli vandt med. Nyeste utgave fremstår langt mer personbilaktig, uten at dette skal gå på kompromiss med påliteligheten. Du får den ikke med luftfjæring – dette fordi bilen skal være enklere å reparere ute i feltet dersom noe skal ha gått galt. Fokuset på offroad kjøring er absolutt tilstede og her finner du sperrer på differensialer og stabilisatorstag som kan frakobles slik at du virkelig kan klatre fjell.
Motoren puster og peser, og det er mye viftestøy ved oppstart. Igjen får du nærmest påført en påminnelse om at dette er bygget for å vare.
Dette er også den aller første Land Cruiser med elektrisk servostyring, som skal gi mindre tilbakeslag ved kjøring over ujevne overflater. Med dette følger også mer presis og direkte styring langs landeveien og ved manøvrering i tillegg til at man nå også kan tilby filskifteassistent, slik at man nå har de samme hjelpesystemene her som det du vil finne på andre modeller fra Toyota. Riktignok så oppleves den adaptive cruisekontrollen noe nervøs under enkelte forhold, spesielt rundt lastebiler.
Sjekk ut videoen over hvor vi går igjennom bilen, detalj for detalj.
Land Cruiser har fått et langt høyere premium-preg på interiøret enn tidligere. Fremdeles er det mye knapper, men dette er en bil du skal kunne bruke uten å ta av deg arbeidshanskene, og da kan ikke alt være på skjerm. Hardplast finner du selvsagt, men en bil bygget for å tåle en trøkk må også ha det.
Deilig førerstol med gode justeringsmuligheter og minne. Passasjerstolen er også elektrisk justerbar, men her kan du hverken trekke ut lårstøtten eller justere høyden. Begge stoler har varme og ventilasjon i tre nivåer. Rattstammen er også elektrisk justerbar og posisjonen lagres med seteminnet.
Vi er tross alt i 2025, og nå har også Land Cruiser digital instrumentering – for øvrig veldig likt brukergrensesnitt både her og på hovedskjermen som du finner i andre nyere modeller fra Toyota. I tillegg kan du nå også få Land Cruiser med Head-up display.
Irriterende varsler om hastighet og oppmerksomhet har også fått innpass, og måten Toyota foreløpig lar deg skru dette av på er alt for kronglete, her må det komme en oppdatering slik at det gjøres enklere.
Gode kamerasystemer er viktig, ikke bare i by, men også i terrenget. Her lager bilen et bilde av hva som befinner seg under den, gull verdt dersom du kjører på veier som ikke lever opp til E18 standard. Ryggekameraet har i tillegg spyling, slik at gjørma ikke forhindrer god sikt.
Du kan velge mellom kjøremodusene Sport, Normal og Eco i tillegg til at du kan spesifisere underlaget du kjører på slik du ser på bildet over.
Hovedskjermen gir deg enkelte kjekke offroadvisninger, men ellers så er dette et ganske traust og kjedelig system. Apple Carplay og Android Auto er tilgjengelig – begge trådløst.
Ikke så altfor stor plass under armlenet, men det som oppbevares der kan holdes kjølig – det er jo deilig etter en lang arbeidsdag i varmen.
Romslige bakseter naturlig nok, og det skorter ikke på luksusen bak, med både varme og ventilasjon i yttersetene. Egen klimasone har man også, samt flere ladepunkter. Stort armlene i midten med koppholdere.
Seteryggen kan vinkles manuelt, men ikke skyves i lengden.
Du kan velge 7 seter, men de to bakerste setene er utelukkende forbeholdt de aller minste. Setene på andre rad vippes manuelt og gjør tilgangen til de bakerste setene relativt enkelt. Setene bakerst har for øvrig elektrisk justering, og disse kan styres både fra andre rad og bagasjerommet – kjekk detalj!
Hodet tar oppi taket, og benplassen er akkurat nok til at knærne ikke tar borti setet foran. Lårstøtten er nærmest fraværende grunnet at det ikke er noen nedsenking i gulvet, som da oppleves som veldig høyt.
Passasjerene henvist hit kan nyte av flere koppholdere, samt at man har en USB-C på hver side.
Det firkantede designet gjør at du lett kan utnytte maksimal plass i bagasjerommet, som måler alt fra 130 liter med alle seter i bruk, til 2000 liter dersom du virkelig behøver all plass.
Flatpakkene fra IKEA får lett plass i bilen, og sikres ved hjelp av de solide festepunktene som du finner flere stykker av. Dessverre så mangler mulighet for å feste et sikkerhetsnett.
Denne testen har vært mest fokusert rundt vanlig kjøring, da vi fra tidligere vet at dette er en bil som tar deg dit du skal. Selvfølgelig skulle vi gjerne testet den i en skikkelig skogsløype med håpløse forhold, men det får vi la ligge til en annen anlending.
Som tidligere nevnt så byr nyeste generasjon på et solid fremskritt hva gjelder den generelle kjøreopplevelsen. Støynivået er lavt og komfortabelt, selv på digre dekk. Bilen er stabil og behagelig også på motorveien og sittekomforten er god. Lysene på First Edition er kanskje ikke bedre enn de bør være, her får vi bare stole på importøren når de sier at standardlysene er bedre. Motoren lager en del støy, det samme gjør klimaanlegget – spesielt ved oppstart, men en bil som dette skal gi fra seg litt lyder.
En bil som dette skal og bør være praktisk, og det får Toyota virkelig til. Her kan du betjene bilen med hansker, du har god oversikt og massevis av systemer som kan skrus på/av for å ta deg dit du vil. Spyling på ryggekamera er på plass, og fyller du bilen med alt utstyret ditt så har du et kamera i bakruten som gir deg sikt bakover – plassert slik at viskeren bak fjerner skitt også foran dette.
Forbruket havnet på 0,87 liter på mila fra Drammen til Sørlandet – det er veldig bra med tanke på den relativt høye gjennomsnittshastigheten. Riktignok så spretter dette tallet fort over literen på mila dersom du har mye småkjøring. Men en stor tank sørger likevel for at du kan kjøre i timesvis uten å tenke noe særlig over nettopp dette.
Takk til Toyota Norge for lån av bil!