Chery har mange bilmerker, og selger biler i mange land, og nå står Norge som ett av flere land i Europa for tur. Chery er en bilprodusent som tilbyr biler med alle slags motoriseringer, men til Norge og Europa er det elbilene deres som skal i butikkene. Det at Chery selger mange biler gjør også at økonomien deres er god, så her har vi ikke med en «døgnflue» å gjøre.
Hvem de skal samarbeide med for budsjettmerkene Omoda og Jaecoo har de ikke sagt noe om enda, men det blir etter det jeg kan forstå en annen importør/frhandlernettverk som skal ta seg av luksusmerket deres EXLANTiX – egen sak om et par EXLANTiX modeller som kommer til Norge etter Omoda 5 EV.
Tanken Chery har er ihvertfall et samarbeid med en importør som har forhandlernett og servicenett klart, slik at bilene blir lett tilgjengelige for befolkningen i Norge.
Omoda 5 EV er som du ser av bildene en Crossover, og den har 5 Euro NCAP stjerner på ICE-utgaven Omoda 5 fra 2022. Det er en del år siden Chery sist vurderte å gå inn i Norge, og de hadde kommet relativt langt i sine samtaler med RSA, men det produktet de da hadde ville ikke fått 5 stjerner i EURO-NCAP, og dermed droppet de introduksjonen til Europa den gangen.
Kinesiske merker jobber raskt og effektivt, også med sikkerhet, og elbilen Omoda 5 EV har de sikre blade batteriene fra CATL, og sikkerheten har et høyt fokus for å sikre de nødvendige 5 stjerner i Euro-NCAP testene.
Med et 61 kWt stort batteri brutto får du lov til å bruke 57kWt netto. Det gir en meget hyggelig vekt på 1 710kg, og med ikke alt for vill dimensjon på dekkene kan man komme 430km ut fra WLTP-testen uten varmepumpe, om man velger å ta med varmepumpe lander WLTP-testen på 402km.
Nyttelast er et begrep som er litt snodig, og som iberegner at sjåføren veier 75kg. Jeg synes det er mer interessant å vite hvor mye vekt som er tilgjengelig for folk og bagasje, ettersom sjåfører kan veie mye forskjellig, og Omoda 5 EV har en makslast på 2 246kg, som gir deg 536kg til folk og bagasje, det er meget solid.
Som du allerede har skjønt er det ikke «størst mulig batteri» og «mest mulig rekkevidde» som er greia med Omoda 5 EV, og ladehastigheten er heller ikke noe denne vinner på med omlag 40 minutter på 10% til 80%. Som hos konkurrentene skal det også være mulig å forvarme batteriene før du eventuelt skal hurtiglade dem om vinteren.
Det de regner med er at det er folk med hjemmeladere, som nesten aldri lader på langtur, som er hovedmålgruppen. Mange av disse kjøper seg i dag Hyundai Kona eller Kia Niro EV, og det er her Omoda 5 EV vil inn i markedet.
Det gjør også at mye av det utstyret du finner i en Kia Niro EV eller Hyundai Kona, vil du også finne i en Omoda 5 EV, som ventilerte forseter, trådløs Apple CarPlay eller Android Auto, head-up display, V2L, app, OTA, fin plass og fin pris.
Jeg spurte om de hadde noe video på YouTube av bilen, og da sendte de meg lenke til videoklippet du kan se nedenfor – ikke et videoklipp vi har laget eller nødvendigvis er enige med, men litt av poenget med videoklipp er jo å få se bilen litt mer live enn på bilder:
Når det blir mulig skal vi naturligvis få testet Omoda 5 EV selv, og fortelle mer om hva vi synes om bilen, og om den virkelig kan konkurrere mot biler som Kia Niro EV og Hyundai Kona eller ikke.
Som hos konkurrentene leveres Omoda 5EV med framhjulstrekk og mulighet for å trekke inntil 750kg tilhenger. Som du ser på bildet over vil ladeluken fungere som et slags lokk, men jeg undrer meg litt over hvordan dette fungerer i praksis med snø og is. For meg ser det ut til at det er ganske mange plasser snøen kan legge seg noe ubeleilig til når luka skal lukkes etter en natt med mye snøfall. Samtidig ser det også ut som om man har enkel tilgang til å få børstet de aktuelle områdene.
Omoda 5 EV er ikke laget for å være spektatkulær, men for å være sikker og driftssikker, fordi Chery ser på de egenskapene som så verdifulle at kundene vil velge dem igjen neste gang de skal ha en ny bil. Det blir spennende å se om de får en importør med et salgs og servicenettvek på laget som alle vil strekke seg mot Toyota/Lexus-standaren på akkurat dette området.
Omoda 5 EV er 4,4 meter lang og 1,8 mter bred, og litt inntrykk får man sikkert også av videoklippet ovenfor. Omoda har valgt å beholde noen fysiske knapper, og her kan det blir justeringer i forhold til hva som er knappenes funksjon ut fra hva folk i Europa liker å finne på fysiske knapper. Eksempelvis at knapp for varme i bakruta og sidespeil er lett tilgjengelig. Selv håper jeg på knapp for varme/ventilasjon i setet og knapp for rattvarme, da jeg har sansen for å endre på innstilligene her relativt hyppig.
Omoda og Jaecoo kommer nok også med flere elbiler fremover, så Omoda EV 5 er den første i rekken.
Neste «steg» nå for oss er å få prøve disse bilene, se hvor pengene er spart, og om dette føles som mye bil for pengene. Det kan fort være at den automatiserte produksjonen og effektiv logistikk samt stordriftsfordeler er tre av nøklene til at Omoda og Jaecoo kan konkurrere seg inn i det europeiske og norske bilmarkedet – det vil jo tiden vise.