Test av VW Tiguan Allspace (nov 2017)

Nye VW Tiguan Allspace har noe mer plass enn lillebror Tiguan, og kan dermed tilby opp til 7 seter.

Dato 21.11.2017 @ 16:58

VW Tiguan Allspace er en SUV som er litt lenger enn VW Tiguan, og som har 7 seter. De har også 4Motion på alle utgaver du kan velge mellom, som er VW sitt navn på firehjulstrekk.


Selv om bilen er ganske stor, så er bilen designet slik at den ikke ser så stor ut. Svært lekker i sort med kromdetaljer.


Skinnsetene med el justering og minnefunksjon både på fører og passasjersete er ekstrautstyr, og koster 26 900 for Highline og 29 900 for Businessline.
Det er de to utstyrsnivåene du får bilen med. Det er komfortable seter, men du kan velge ergonomisportsseter med sort setetrekk, der du kan utvide lårstøtten, få massasje og litt slikt til 5 400 for Highline og 8 900 for Businessline. Selv ville jeg nok godt for skinnsetene, som gir bilen litt ekstra luksusfølelse, noe bilen fortjener.
Skulle faktisk ønske meg at setet kunne senkes 2-3 cm mer enn det kan. Ikke at jeg har trøbbel med utsikten eller noe slikt, men hadde sittet i mer optimal høyde ørlite grann lenger ned.


Jeg opplever interiøret som svært moderne, komfortabelt og funksjonelt. Varme i rattet er på plass, cruisekontroll styres fra rattet, Active Info Display er standardutstyr, den store infotainmenskjermen og det avanserte ryggekameraet er ikke standard, men det er utstyr bilen virkelig fortjener. Den store skjermen løfter virkelig opplevelsen. Er du uenig med meg i det, kan du jo spare 21 200 på det, men husk at det er mer enn stor skjerm du får med for pengene.


Du kan fortelle bilen hva slags underlag du kjører på med vribryteren nedenfor girspaken. Det var ikke kommet snø da jeg testet bilen dessverre, så fikk ikke testet ut det i praksis. Jeg testet 2.0 diesel med 190hk, og opplevde den som svært stillegående og myk fram til du tråkket bestemt og hardt på gasspedalen, da hørtes plutselig motoren, og akselerasjonen dukket opp. Ellers er nok gir og motor satt opp for mest mulig økonomisk kjøring i det vanlige, og kan nesten oppleves svakere enn den egentlig er. Dette kan du naturligvis justere på selv i bilens mange innstillinger.


Baksetet er delt 60/40 og ikke i 3 separate seter som i en del konkurrenter. Gulvet er heller ikke flatt på midten. Isofix har du i yttersetene.


Plassen bak var fin for meg, selv om jeg er høy og stor, og panorama glasstaket, som også er ekstrautstyr, gir lys og åpen følelse for de bak.


Fra baksetet kan du selv styre temperaturen i klimasonen der bak, og du kan koble til USB eller 12v bak der for å lade ulike underholdningsapparater.


Tiguan Allspace er «bare» 4,701 meter lang og 1,674 meter høy, men føles utrolig romslig innvendig.


De to bakserste setene brukes som regel bare en gang innimellom, når man ikke skal ha med seg så mye bagasje, men du kan faktisk få med en del bak de to bakerste setene.


Jeg forsøkte ikke å kravle meg inn helt bakserst, men det er da noe plass til ben også bak der, spesielt fordi føttene kan være under setene på raden foran.
Setene på raden foran kan også skyves fram, og således ofre noe av sin gode benplass for å gi de to bakerste plassene noe mer benplass ved behov.


Med 5 seter i bruk snakker vi 700 liter bagasjeplass, det er igrunnen ganske mye. Plassen er også lett å utnytte.
Noen legger kanskje merke til at gulvet går noe opp fra bakfangeren, og det er gjort for å få et så flatt gulv som mulig i bagasjerommet.


Plassen under lokket er blant annet brukt til å kunne lagre bagasjeroms-skjuleren – veldig kjekt om man plutselig trenger de to bakerste setene (tro meg, det skjer plutselig innimellom at flere vil sitte på enn planlagt), for da er det veldig greit å ha en plass å legge den!


Tiguan Allspace kan du få med 2 liters diesel eller 2 liters bensin. Velger du innstegsmodellen har dieselen fått 150hk, og utstyrsnivået er da Businessline. Den starter på kr 561 100. I Highline får du diesel på 190hk til 596 000 og 240hk til 679 900. I bensin får du 180hk fra 611 600 og 220hk fra 660 800.


Testbilen hadde ekstrautstyr for 111 500, og da en prislapp på 707 500.
Man kan kanskje tenke at det er veldig dyrt, men jeg tror du vil oppleve bilen som svært stille i kupeen, svært god å kjøre, og rett og slett lukseriøs til å være en VW, så det er rett og slett ikke umulig at du synes bilen er verdt prisen.


I disse miljøtider skulle nok mange ønsket seg at det sto «GTE» eller «e» bakpå bilen, altså at det var en ladbar hybrid eller el-bil.
Testbilen har nest lavest engangsavgift til staten av alternativene, og den utgjør 239 966, så det er klart at en ladbar hybrid eller el-bil ville kommet gunstig ut med tanke på sparte avgifter.

Kjære VW, Nybiltesters drømmebil:
VW Tiguan Allspace GTE med ca 10 mil el rekkevidde, hurtiglading, 3 individuelle seter i seterad 2 med Isofix i alle 3, mulighet for å senke forsetet 3 cm lenger ned. Få vekk klumpen på gulvet i andre seterad, spør PSA hvordan man gjør det. Ellers alt som denne testbilen har.

Den tror jeg nok hadde solgt skummelt bra her i Norge, og i Europa, der miljøbiler kommer til å bli bedre belønnet i fremtiden for å få ned utslipp.


Det å måtte levere fra seg denne nydelige bilen var ikke noe moro, men takk til Gromstad Auto AS som lot meg nyte den!

Annonse