Når du stille og komfortabelt glir gjennom bygatene opplever du et av de sentrale poengene med en ladbar hybrid som VW Passat GTE, og det er at du er snill med fotgjengere i byen der du kjører med el-motoren uten å slippe ut noe som helst i bymiljøet.
Prismessig starter denne bilen på 441 000, med tanke på 218 hk er ikke det så galt. Går ned ca 6500 i avgifter over nyttår. Den kan trekke tilhenger på 1600 kg, men skal du trekke noe større og tyngre velger du fort en av Passat sine dieselmotorer uansett.
Et annet poeng med en ladbar hybrid er jo drivstoffbesparelse, spesielt dersom du har riktig kjøremønster for en ladbar hybrid. Mange korte turer med mulighet til å lade i mellomtiden. Dersom du kjører mye på langturer er det ikke sikkert ladbar hybrid er det optimale for deg, for en ladbar hybrid veier omlag 300 kg mer enn tilsvarende bil uten batteripakke, og batteriene i en ladbar hybrid oppfører seg ganske annerledes enn batteriene i en ikke ladbar hybrid – det kan du lese mer om i Autofil. Svært nyttig og lærerik lesning!!
Designmessig er det noen små detaljer som skiller en GTE fra en annen Passat, for eksempel LED lysene nede foran som også E-Golf har, og en del blå linjer her og der.
Inne i bilen er det blå kontrastsøm i girkasse og ratt, og interiørbelysningen har også en del blå elementer.
GTE-knappen finner du naturlig nok bare i GTE, og den gir deg kraften fra begge motorer, en 1,4 liter TFSI på 156 hk og en el-motor på 115 hk – totalt gir det en «systemeffekt» på 218 hk. Det gir også et lydbilde du kanskje ikke helt forventer i en Passat, men moro er det!
0-100 flytter seg på 7,6 sek – ut fra lydbildet skulle man nesten savne litt mer G-krefter, men det holder i massevis for familien.
Blir ikke helt dytta bakover i setet her under akselerasjon som i en Tesla.
Når jeg er inne på dette med lyd må nesten fraværet av støy utenfra nevnes, det var merkbart lavt i denne bilen. Det at felger og dekk ikke har for heftig dimensjon medvirker muligens bittelitt, men innvendig stillhet har VW jobbet godt med i Passat! Bidrar til en deilig komfort!
Seter i skinn/alcantara med god komfort og gode innstillingsmuligheter. Et godt ratt med flott blå kontrastsøm. Fin materialkvalitet. Her er det mye som bidrar til trivsel!
For de som har vært i en relativt ny VW er mye i interiøret kjent. Til venstre for 6-trinns automatgiret finner du et par spesialknapper, blant annet GTE-knappen.
Jeg liker svært godt VW sin adaptive cruisekontroll med styring fra rattet! Forbilledlig!
Passat har også fått samme «kantløse» løsning på bakspeilet som Audi A4. Ikke det at kanten før var så stor, men det føles godt og ser lekkert ut!
En annen detalj Passat har er muligheten for digital visning istedenfor analog. Når du ser på navigasjonen kan du endre størrelsen på turteller og speedometer, her vist i liten størrelse.
Her i normal størrelse. Litt mindre valgfrihet enn i Audi A4, men man kan få frem svært mye informasjon her, så det er noe jeg vil anbefale å krysse av for på listen for ekstrautstyr. Må bestilles med stor navigasjon.
Infotainmentskjermen forandrer seg dersom du beveger hånden foran det, da kommer det flere knapper til syne i skjermen.
Bilen jeg prøvde hadde tydeligvis en del parkeringsassistenter. Listen over ekstrautstyr er ikke veldig kort lenger for biler fra VW, så det er strategisk å bruke en del tid på å finne ut hva man ønsker og hva man kan være uten.
Baksetet er komfortabelt og har god plass i høyden, når jeg ikke stanger hodet i taket er det ihvertfall min konklusjon, for det gjør jeg ganske ofte der bak. Selv om forsetet var innstilt på meg hadde jeg bra benplass. At stasjonsvogner må ha den høye klumpen i gulvet i midten bak gjør at slike biler egner seg aller best for de med 2 bak, eventuelt 3 bak dersom den som sitter i midten ikke «rekker ned» til klumpen i gulvet med sine ben.
Kanskje litt synd at de kule åpningene bak ikke er eksosrør, men designmessig ser det jo stilig ut da.
En god del ladbare hybrider har et bagasjerom som er betydelig mindre enn i standardutgaven av bilen, men Passat GTE har akkurat like stort bagasjerom som en normal Passat. Forskjellen finner vi først når vi åpner gulvet i bagasjerommet.
Da ser man at plassen til reservehjul og eventuelt diger subwoofer er erstattet med batteri og plass til ladekabler. En god løsning spør du meg.
Dersom du er bekymret for lydkvaliteten i bilen uten subwoofer kan jeg berolige deg med at det er svært god lyd i bilen også uten dette! Når det gjelder lyd i bil er jeg relativt kresen.
VW har med Passat GTE levert en stor, komfortabel og relativt sprek stasjonsvogn for deg som har familie og som kjører mest korte turer. Du kan da frakte familien med elektrisk motor i hverdagen, og trenger aldri bekymre deg for rekkeviddeangst når du må på lengre turer.
Det var ikke med glede jeg måtte gi fra meg nøklene til denne bilen, så en prøvetur kan definitivt anbefales!!
Takk til Gromstad Auto for lånet av VW Passat GTE stasjonsvogn!
Andre som også har testet VW Passat GTE:
Hegnar
BilNorge
VG
Klikk/ViMenn/TopGear
Dagens Næringsliv (koster penger å lese)