Test av VW e-up! (aug 2014)

Dersom du trenger en el-bil som skal frakte deg til jobb kan det godt være e-up holder lenge.

Dato 04.08.2014 @ 09:45


I dag har jeg prøvekjørt VolksWagen e-up! – en kul liten el-bil fra VW konsernet som nettopp har begynt å levere sin nye e-Golf.

up! finnes også med bensinmotorer og en gass/bensinmotor – priser fra 141 100 (+ reg og frakt utenfor Oslo).
Den elektriske koster fra 194 120 – ALT tilgjengelig ekstrautstyr kommer på kr 12 900, ta ihvertfall med teknikkpakken!

Soltaket ville jeg hatt fordi det gjør mye positivt med miljøet i kupeen, og for de som vil «spare strøm» kan man jo roe ned klima-anlegget om man åpner takluka på sommeren.


Førermiljøet er trivelig og fint, men ikke helt på nivå med Fiat 500 når det gjelder kult design og førermiljø.
I e-up! får jeg derimot plass, og sitter ikke for høyt i forhold til utsikt gjennom vinduet – ville glatt valgt e-up! foran Fiat 500 for å si det sånn.
Rattet er fint og komfortabelt, men jeg liker det best når rat er litt «fetere» – dette ble litt «tynt» for mine hender. som i Fiat 500 kan ikke rattet justeres i lengderetning. Bra materialvalg.

Setene kan jekkes opp og ned, men har en spak til å justere ryggvinkelen. Jeg er mer glad i hjul til slikt når setet ikke er el-justerbart. Lite moro å ta en justering på setet i fart, og vips fyker ryggen på bilstolen bakover fordi du lener deg for mye bakover i gjerningsøyeblikket… justeringshjul er mer kontrollerte i så måte 🙂 Sitteputens vinkel er god, men kan ikke justeres. Helt ok seter, men ikke luksus.

Føltes litt underlig å skulle vri om nøkkelen for å starte bilen, men så kommer ingen lyd… de fleste el-biler jeg har forsøkt har en startknapp og et eller annet (lyd eller noe som skjer på en skjerm) som gjør at du skjønner at motoren er klar til kjøring. Her ble det litt mer «ullent», men det er nok en vanesak.

Den lille Garmin skjermen var ikke så lett å lese i sterkt sol-lys.

Litt moro at det meste var så «analogt» i forhold til mange andre elektriske biler der alt er så «elektronisk» med «alt på skjermer».


Jeg kjørte førersetet ganske langt bakover, men 9-åringen hadde fortsatt rikelig med plass.

3 i baksetet og barneseter ville jeg neppe vurdert i denne bilen, den er ikke såå stor.


Bilen står like ved en lekebutikk her, men er langt fra noen lekebil. Dersom jeg hade trengt en el-bil til pendling til bare meg ville jeg glatt valgt e-up! foran Nissan Leaf! Selv om Leafen er en klasse over.
e-up! har ikke mer enn «82 hk», men bilen er både liten og lett, og motoren føles rett og slett trivelig når den akselererer!
Automatgiret gir deg også muligheten til å velge om du skal bremse når foten løftes fra gasspedalen, eller om den bare skal «gli videre» som en normal bil. BMW i3 gir ikke den valgmuligheten, de har bestemt at når du løfter foten fra gasspedalen så skal du bremse, ferdig snakka.
Rekkevidde er på omlag 140 kilometer på full-ladet bil. På Leaf føltes det litt som om kilometerne på rekkevidden forsvant før de var kjørt, fikk ikke den følelsen i e-up! Bra med en oppgitt rekkevidde man kan stole på!


Nå skal ikke jeg påstå at baggasjerommet til en e-up! er stort, men er det mindre enn på en BMW i3? Tror ikke det…
Dette er vel uansett ikke bilen du velger om du trenger mye baggasjeplass. Litt høy laste-terskel her synes jeg.


Trenger du en liten bil nummer to, eller du ikke trenger stor bil, så anbefaler jeg en prøvetur i e-up!

Jeg prøvde e-up! en liten tur, og har ikke laget noen +/- liste.

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: