Nye e-Golf har fått ny rekkevidde, men dette er ikke en rekkeviddetest. Da måtte jeg lånt bilen en del lenger, for rekkevidden er nå såpass mye bedre at man ikke må lade disse el-bilene daglig dersom man i hovedsak har småkjøring.
Sist jeg testet e-Golf var i august 2014.
Utvendig skal du nesten være litt kjenner for å se forskjeller, men løsningen for LED-lys i hovedlykta har blitt endret, og hovedlykta er trukket noe lenger tilbake enn før ihvertfall. Prisen starter på 309 220, og hvor den ender er litt avhengig av hvilket ekstrautstyr du ønsker deg. Selv om du ønsker mye fra ekstrautstyrslista, så bør du kunne komme fra det rundt 350 000 – 370 000.
Du kan velge mellom stoffseter som du ser her, som følger med som standard. Eller så kan du betale 14 900 om du ønsker skinninteriør og en tanke mer sidestøtte i forsetene. Stoffsetene gir god komfort, men skinnsetene hever jo kvalitetsfølelsen et godt hakk opp.
El-seter med minnefunksjon får du ikke, men ellers er justeringsmulighetene på setet ok.
I dette bildet ser du de største endringene på bilen rent visuelt. Du kan få den med Active Info Display, som gjør at du selv kan velge hvilken informasjon du ser foran deg. Når det gjelder infotainment så er det den store skjermen Golf leverer som er standard i e-Golf. Knappene som før var ved sidene av skjermen er nå integrert i skjermen. Skjermen har også blitt mer responsiv, mer som en mobilskjerm og med bedre oppløsning.
Her er vi litt nærmere på Active Info Display. Her kan du velge mer tradisjonell visning, for de som ikke er så glad i endringer, eller du kan velge litt mer informasjon, slik jeg har valgt. Du kan også velge mellom 2 størrelser på de runde instrumentene.
Her er infotainment-skjermen, som naturligvis kan ha ulike visninger. Til venstre ser du de integrerte knappene i skjermen. Noe mer «glossy» skjerm, noe mer fingermerker når man «må» trykke med fingrene på skjermen, men ser mye mer moderne ut enn løsningen med fysiske knapper på sidene av skjermen.
Ryggekamera er ekstrautstyr, men de 1700 kronene er det nok ikke så dumt å ta med i et meget godt ryggekamera.
Baksetene er ganske normale Golf-bakseter. Ikke veldig god plass, men greit nok til barn og ungdom.
Noen små endringer bak, men ikke noe revolusjonsmessige ting her heller. Mer en liten touch-up.
Det at du har muligheten til å flytte på gulvet i bagasjerommet utgjør faktisk litt forskjell, og gir en del mer høyde baki der.
Er vel å ta i litt å definere bagasjerommet som stort, men det fungerer for mange.
e-Golf har lagt mest vekt på komfort, ikke voldsom akselerasjon, ikke nervøs styring, men god komfort.
Prøv en e-Golf selv, så vil du merke hvor enkelt og greit du glir avgårde med den elektriske kraften. Mulig jeg husker feil, men tror kanskje forrige e-Golf var noe mer sprek. Kan jo være noe vekt/hk i bildet her med denne nye som har fått økt batterikapasitet.
Fordelen med økt rekkevidde er at du ikke får samme rekkeviddeangst, og du trenger ikke lade så ofte som før.
EU sin standard for målig av rekkevidde bør alle vite er urealistisk. Men den er lik for alle og gir noe å sammenligne biler ut fra.
Rekkevidden for en el-bil vil være usedvanlig avhengig av føreren, så det å oppgi en «realistisk rekkevidde» er ikke bare enkelt.
Kan anbefale en prøvetur med nye e-Golf!
Takk til Gromstad Auto for lånet av e-Golf!