Test av Volvo XC60 T8 R-design ladbar hybrid (aug 2017)

Volvo XC60 som ladbar hybrid, og med sterk bensinmotor, det er igrunnen langt over snittet moro!

Dato 11.08.2017 @ 16:07

Volvo XC60 har jeg testet i T5-utgave før, og gledet meg til å teste den mest populære varianten her i Norge, nemlig bestselgeren T8 ladbar hybrid.

Oppdatering november 2017: Volvo XC60 kommer SVÆRT godt ut av Euro Ncap sin kollisjonstest, neppe noe stort sjokk akkurat det.

XC60 T8 har to elektriske motorer – en til hvert bakhjul, også har den en 320 hesters bensinmotor på fremhjulene (om man skal stole på prislista, brosjyra sier 407hk).
Jeg kan love deg at om du trykker gasspedalen helt ned, må du i Norge raskt slippe opp, for over 400hk drar svært så godt avgårde!
Akselerasjonsfelt inn på E18 ble flittig benyttet, for det er moro med denne bilen!

Hva kan det komme av at T8-utgaven av XC60 er bestselgeren? Er det overmiljøvennlige nordmenn som bare må ha elektrisk hjelpemotor for å redde verden?
Neppe, det her handler om avgifter, eller rettere sagt mangelen på slike på en ladbar hybrid.
Du kan få en XC60 fra kr 649 900 med 190hk diesel og laveste utstyrsnivå, Momentum. I samme utstyrsnivå koster T8 med over 400hk 50 tusen mer!
Denne R-design som jeg testet koster fra kr 744 900, som er like mye som en D5 (diesel med 235hk).
Skal du ha T6 med 320hk bensin (uten elektriske hjelpemotorer) koster den fra 899 900 – altså 150 000 mer for mindre krefter!
Min påstand er at du får massevis med krefter i en T8, også får du muligheten til å være miljøvennlig på toppen, som en bonus, dersom ditt kjøremønster passer til en ladbar hybrid. (mange korte turer, med gode lademuligheter der du er).

Førerstolen i XC60 T8 R-design er grådig god, vet knapt om noen som slår dem, men så har ikke jeg testet Bentley og Rolls Royce og denslags biler enda heller da. Audi, BMW og Mercedes kan levere sånn omtrentlig like gode stoler.

Husk at du har mange valgmuligheter når det gjelder stoler i Volvo, her med ventilerte seter i lyst skinn.

Førermiljøet i en XC60 T8 er godt. Jeg har sansen for kombinasjonen sort og metall, mens andre liker kanskje treverk bedre.
Særdeles godt ratt. God utsikt. Girspak i krystall. Du setter deg rett inn i bilen, ikke ned i den, noe av grunnen til at folk velger XC60 framfor V90 tror jeg.
Ellers er jo V90 T8 omlag 50 000 billigere enn XC60 T8, det er jo noe å ta med i vurderingen.

Instrumentene er elektroniske, og viser i den ladbare hybriden om du kjører med bensin eller strøm, det er det faktisk ikke så lett å høre før bensinmotoren må jobbe litt. Bilen er usedvanlig stillegående av seg fram til gasspedalen brukes litt mer aktivt, da kommer motorens knurring fram i lydbildet.

Du har mange ulike kjøremodus å velge mellom, men jeg testet bare hybrid i denne omgang.
Volvo har laget systemer slik at du ikke vil klare å tømme batteriet helt, for det skal alltid være noe igjen til AWD-behov. Så sørger regenerering for at bakhjulene får den nødvendige kraft når det er behov for det.

I baksetet er det sikkert mulig å trives, men du finner ikke meg der i en XC60 T8, da er jeg i førersetet så mye som overhodet mulig.
Sånn rent teoretisk så får jeg plass bak altså, men kun i teorien.

Her har vi baksetet med lyst skinn, og i midtkonsollen ser vi et panel for å styre temperatur i luft og i setet, samt lademuligheter.
Det er ytterseter som har ISOFIX.

Stilig design på XC60 bak, bra med sensorer og slikt er det også.

Bagasjerommet vil jeg tro holder greit for de fleste, så kan man jo hive på en takboks og en henger (max 2 200kg) ved spesielle behov.
Det gir veldig fleksibilitet da, å slippe å lade for å kunne komme seg noen vei, men å kunne det for å kjøre elektrisk i by og nærmiljø (og opp til 130 km/t).
Har ikke testet elektrisk rekkevidde, men litt avhengig av forhold og kjørestil bør du nærme deg 4 realistiske mil på et teoretisk grunnlag.
Håper jeg får muligheten til rekkevidde-test ved en senere anledning.

Takk til JM Auto for lånet av XC60 T8!
Kan anbefale en tur innom her om du skal til Arendalsuka for eksempel, eller du bare er på Sørlandet.

Annonse