Test av Volkswagen Tiguan (mai 2016)

Helt ny versjon av VW Tiguan måtte jo testes.

Dato 11.05.2016 @ 13:23


Endelig fikk jeg testet den nye Tiguan fra Volkswagen, en bil som oppfyller svært mange ønsker for en familie.
Selv om den naturlig nok ikke er like tight på svingete veier som Golf, så har den fin fjæring, og var lite «vaggete» til å være SUV.


Jeg hadde planer om å besøke Gromstad Auto den dagen Tiguan var på besøk der, men med masse uventet snø på bakken og sommerdekk på bilene så ble ikke det noe av. Første gang jeg så bilen live ble derfor på båtmesse i Grimstad. Jeg skal være ærlig, de første versjoner av Tiguan så på en måte litt feil ut, men her stemmer designet utvendig for min del. En bil jeg fikk lyst på av flere årsaker.


Bilen er romslig for 5, og den har plass til nok bagasje for oss som ikke lenger skal ha med oss barnevogn på tur.
Den har mulighet for Trailer Assist, hjelper deg å rygge med for eksempel campingvogn.
Den har de nye digitale instrumenteringen, Active Info display, som gjør at du kan velge størrelse på speedometer, og du kan vise navi-kart mellom viserne – kommer bilder av det senere i innlegget her.
Den har Apple Car Play, mulighet for el-seter med minne, elekstrisk bakluke, adaptiv cruisekontroll med bremsing, Smart lyskontroll og LED-lys og mye mye mer!
Kort oppsummert har den blitt stilig utenpå og moderne inni.


Forsetene i bilen jeg  forsøkte var i skinn, elektrisk justerbare med minnefunksjon. Ekstrautstyr der kostnaden avhenger om du har Businessline eller Highline, men uansett en brukbar sum penger, 21 500 i businessline og 18 600 i Highline.

Dersom det er reltativt stor høydeforskjell på de som skal kjøre bilen er el-seter med minne svært komfortabelt.
Det nesten litt snodige er at det finnes et ErgoActive ergonomisete, men det kan du ikke få med el-justering og minnefunksjon.
Plutselig står den som er opptatt av gode seter i et dilemma… ErgoActive seter som ikke er i skinn, eller skinnseter med el-justering og minne.
Pussig! I de fleste biler er jo de beste seter «med alt».


Har du sett en Volkswagen har du sett de fleste innvendig, men legg merke til hjulet nedenfor til venstre for automatgirspaken, der kan du fortelle bilen om du kjører på vei, i terreng, og om du kjører på snø.
Jeg er vant med en relativt ny Golf, så fant ut av det meste i løpet av kort tid i Tiguan. Når det gjelder logikk har Opel litt å lære her, for dette er logisk veldig raskt.


Apple Car Play er naturligvis med i bilen om du skulle ha en iPhone, bilen er klar for det som Android holder på å lage.
Kan anbefale å teste, er ganske artig!


Deler du nettet fra mobilen med bilen og velger en litt avanser navi i bilen, kan du kjøre på GoogleMaps som også gir deg trafikkflytoversikt.


Med Active Info display kan du velge hva du vil se foran deg, og hvordan. Er med i Highline, og ekstrautstyr i Businessline. Du kan ikke få det i Trendline.


Min mening er at uten Active Info display blir din nye Tiguan veldig fort gammel i forhold til de med!
Det å kunne ha navi mellom instrumentene kan være kjekt om du vil høre på DAB+ radioen og se bilder og informasjon fra radiokanalen på den andre skjermen på midten! Også nyttig at du kan endre størrelsen på viserne, så du kan fokusere på det du ønsker.


Jeg får fint plass i baksetet, og på yttersetene kan du få med setevarme (ekstrautstyr), og de har hvert sitt klapp-bord.


Panorama soltak løfter opplevelsen i bilen, enten du sitter foran eller bak!
Støynivået synes jeg var komfortabelt i bilen!


Jeg liker hvordan Tiguan ser ut bak også, ikke så rå som den kunne vært, men noe må vel stylingfirmaer ha å leke med.


Bagasjerommet er greit, ikke overdådig med plass, men greit for de fleste. Elektrisk bakluke med fotsensor er ekstrautstyr.
Så hva koster så bilen?
Billigste utgave starter på 416 900, med 4Motion og 2 liters 150 hesters diesel og 7-trinns automat i Trendline utstyrsnivå.
Samme motor i Business Line kommer på 462 300 og i Highline koster den 475 400.
I Highline får du den også med en 2 liters 180 hesters TSI bensinmotor til 508 200 og en 2 liters diesel med 190 hester til 497 900.
Selv i Highline er listen over tilgjengelig ekstrautstyr brukbart lang, og jeg med mine ønsker måtte plusset på 109 700 i tillegg til «norskmontert ekstrautstyr» på kr 21 904 (vinterhjul på alufelg er hovedsummen der). Vips så snakker vi da om 630 000 for 190 hesters diesel før du trekker fra eventuelle rabatter.


Skal du ha en ny Tiguan er det sikkert en fordel å ikke være så glad i utstyr som meg, og kanskje synes at 150 hesteren duger fint.
Jeg får nok vente noen år, men deilig bil, det er Tiguan blitt nå!

Takk til Gromstad Auto for lånet av nye Tiguan, kan anbefale en tur innom der om du er i Arendal!

Andre som har testet Tiguan:
Hegnar
DinSide
VG

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: