Etter å ha testet et par el-biler, og ha funnet ut at el-biler må kjøpes (leasing blir uaktuelt dyrt), så fikk jeg lyst til å prøve en hybrid, for å finne litt mer ut om det konseptet.
En liten ulempe med hybrider er at en del av dem har en sterk motor + en el-motor, og kommer derfor uheldig fra den tåpelige norske HK-avgiften.
Yaris Hybrid har ikke så veldig mange hk å flexe med, og kommer derfor helt fint ut avgiftsmessig.
Trivsel i en bil kan ikke helt forklares, men må erfares, og av en eller annen grunn trivdes jeg i denne bilen.
Kanskje var det glasstaket (ja, mex utsytrspakke her også) som skapte en lys og trivelig atmosfære i bilen?
Setet var vinklet på en måte som jeg synes er bra (men man kan ikke bestemme vinkelen på setet selv). Jeg kom også langt nok ned, noe som faktisk betyr litt for å få fint utsyn gjennom frontruta.
Baksetet hadde plass til våre barneseter (selv om de ikke var med da bildet ble tatt), og barna kom høyt opp, noe de trives godt med.
Jeg tror ikke jeg ville trives i baksetet, for jeg trives ikke såå godt med å komme veldig høyt opp.
Kan ha 5 i bilen, ofte en fordel.
I forhold til de to el-bilene som var testet før denne, var dette baggasjerommet plutselig stort og rommelig!
Alt er som kjent relativt.
Baksetene kan vel også justeres i lengderetning her om ingen skal sitte i dem og du trenger litt mer plass bak.
Bilen har etter mitt skjønn et stilig desing, kanskje derfor jeg trivdes i den?
Motoren er litt mye bråk og litt lite fart på en måte…
Når det gjelder fordeler med hybrid, så er nok de noe flere om man bor i eller nær en by, for ved oppstart og ved stopp så slukkes bensinmotoren og den går på el-motor – gunstig ved trafikklys, mange kryss og køkjøring. Ikke så gunstig om snittfarten er over 60. Mistenker at en Yaris med liten diesel ville kunne vært minst like drivstoffgjerrig her vi bor.
Bilen føltes ellers svært analog i forhold til de to elektriske, og en del generasjoner eldre enn dem, men trivselen var altså god på tross av dette – burde kanskje forsket mer på hvorfor 🙂
Ettersom dette ikke er en el-bil, kan den leases.
Oppsummering:
+
Trivelig bil å kjøre rundt med
Mange fordeler med hybrid i by med tanke på lokal forurensning og drivstoffbesparelse
Pent design – kul bil
Toyota har med 3 års service i sine leasingpriser, og eventuelt også om du kjøper!
–
Ikke alle steder i dette landet det er noen fordel med en hybrid som ikke er «plugg-inn» (norsk for «plug-in»).
Litt mye bråk og litt lite fart i motoren (påkjøring på motorvei spesielt)
Kanskje litt kort sittepute i forsetet, og vinkel kan ikke justeres.
Helt klart en bil man lett kan trives med, men hybriden er nok mest gunstig i by.