Toyota Yaris Hybrid testet jeg første gang for et par år siden, men da det ble aktuelt for Pappa og kona å bytte bil måtte jeg ta en ekstra titt på årets versjon av bilen, som har fått en facelift, og en del mer utstyr siden sist.
En av fordelene med hybrid, er at du stort sett i lave hastigheter kjører elektrisk, som i bygater eller nabolag der det er veldig kjekt at den lokale forurensningen holdes så lav som mulig. Når du triller nedoverbakke, eller bremser, så er en hybrid svært god på å lagre strøm veldig raskt.
På min lille prøvetur hadde bilen mer strøm i batteriet da jeg var ferdig enn da jeg startet, fordi jeg hadde lite småkjøring. En annen fordel er at man slipper å finne plasser der man kan «plugge inn»
En ladbar hybrid har et batteri som skal kunne ta imot større mengder strøm fra strømnettet, og er av den grunn mye dårligere på å ta imot strøm som bilen selv genererer i bevegelse, det er mer «for syns skyld» at ladbare hybrider viser «lading» når du bremser. Ikke løgn akkurat, for du lader jo batteriet, men du lader det svært lite.
Man kan få kjøpt Yaris som ikke er hybrid, men det er svært få som velger dette.
Utstyrsnivåene er Sense, Active, Active S, Bi-Tone og Style.
Sense får du bare med 1 liter bensin med 69 hk og manuelt gir og koster 176 100.
Style med hybrid og alt utstyr kommer på 245 500.
Ekstrautstyrslisten er kort, men på Style kan du bestille glasstak til kr 4 900, så er det muligheter for metallic lakk 3 900 eller Pearl metallic 5 900.
Dersom du velger bilen i Style får du blant annet med utstyr som; keyless døråpner, kjøling i hanskerom, delskinn seter.
2-sone klimaanlegg, el-vinduer foran og bak, Toyota Safety Sense med filskiftvarsler, kollisjonsvern med autobrems og automatisk fjernlys som dimmer ned selv når du møter andre biler, regnsensor, navigasjon, ryggekamera, LED kjørelys og LED baklys og en del mer…
Setene i Style som jeg testet er gode å sitte i. De kan justeres i høyden. Selv liker jeg best hjul til å justere ryggvinkelen med, men her er det en spak til den slags. Sportsrattet i skinn har ikke helt samme følelse som Audi, BMW og Mercedes leverer, men er helt klart godkjent. Om jeg skulle ønsket meg noe var det å kunne trekke rattet noe lenger ut mot meg enn det som er mulig. Oppe til venstre i dashbordet var det et hendig rom til lommeboka!
En av grunnene til at Pappa og kona vurderte denne bilen var at du setter deg mer inn enn ned i denne bilen, også har den store romslige døråpninger, og gode muligheter til å justere setets høyde. Fordeler jeg har begynt å forstå verdien av, men som jeg før aldri tenkte over.
Bilen jeg testet hadde også Skyview glasstak, og det gjør helt klart noe med romfølelsen i bilen enten takgardina er trukket for eller ikke, for det blir et mye lysere tak med mer luftig følelse (såfremt det er dagslys naturlig nok).
Førermiljøet legger mest vekt på funksjonalitet, og gir ikke samme luksusfølelse som en del andre biler kan gjøre, men det er heller ikke meningen med denne bilen. Du kommer deg utrolig enkelt og greit dit du skal, og spør du meg er bilen egentlig ganske godt utstyrt i Style versjonen. Ganske kjekt med ryggekamera, for bilen har ikke parkeringssensorer.
Vinkelen på ryggekameraet er slik at det er enkelt å se når du er nærme nok en eventuell hindring bak bilen, dermed savner ikke pipingen fra sensorer veldig mye. At fører og passasjer kan velge ulik temperatur kan jo være kjekt. Du har handsfree til mobilen via Blåtann, og har du musikk eller Spotify på mobilen kan dette naturligvis også avspilles i bilens anlegg, som for øvrig leverer helt ok lyd.
Baksetet har ikke mest tumleplass, men jeg fikk da plass bak der, og folk som er litt lavere enn meg får veldig greit med plass bak her. Best for 2, men det gjelder egentlig de fleste biler, men noen hederlige unntak som Toyota Prius + Seven, Citroën Grand C4 Picasso, Ford S-Max og Galaxy (og sikkert noen flere). Kjøper du en Yaris er det neppe fordi du skal frakte mange lange voksne veldig langt hver dag uansett, så baksetene holder fint.
Husker at bilen jeg kjørte for et par år siden hadde en gjeng med lysprikker bak her. Må innrømme de nye baklyktene er lettere å like for flere.
Bilens utseende gjør at man kanskje ikke får noen særlige forhåpninger om plass til bagasje, men det er ikke så galt som man kanskje skulle tro.
Gulvet i bagasjerommet kan være i 2 ulike posisjoner. Her i nedre posisjon som gir overraskende bra bagasjeplass. I øvre posisjon blir det ikke så langt å bøye seg ned for å få fatt i handleposene eller hva det måtte være som er baki der.
Dette bildet gjenspeiler litt av den uforklarlige gode følelsen bilen gir deg som kjører den.
Enkel, komfortabel og vennlig mot omgivelsene.
Ingen ulempe at batterier til hybridbiler ikke er så digre og veier så mye som i ladbare hybrider, og at bilen selv sørger for å hente elektrisiteten du trenger uten at du trenger å styre med noen ledninger hit og dit.
Du får ikke en sprek bil som er helt hysterisk rask i akselerasjon, men en bil som du mest sannsynlig får veldig lite trøbbel med å komme deg akkurat dit du vil med. Toyota er vel relativt godt kjent for brukbar driftssikkerhet og svært god hjelp og service til kunder som skulle få behov for dette.
Hybridteknologien er Toyota erfarne på ettersom de kom tidlig med den i sin Prius, så den er det heller ikke grunn til å bekymre seg veldig for.
Jeg kan avsløre at det blir en Toyota Yaris Style SkyView Hybrid på pappa og kona, for på Toyota Sør har de kjøpt inn 10 slike i sølvgrå metallic som de har en meget god pris på. Normalpris med Metallic lakk og vinterdekk er 268 988, men nå får du den for 239 900.
Skulle du ønske å lease den i 3 år, 10 000 km/år kommer det på 50 000 + etableringsgebyr på nesten 5000 og så 990/mnd. Det er også en meget god deal!
Rune Eikli hos Toyota Sør hjelper nok sikkert deg også om du tar kontakt. Du treffer han på 934 79 673.
Takk til Toyota Sør for lånet av bilen.
Andre som har testet Yaris Hybrid i det siste:
Motor
…om du finner noen andre gi meg gjerne beskjed…