Test av Toyota Prius + Seven Hybrid (juni 2016)

Hybrid med 7 seter? Joda, med Prius + Seven er det mulig.

Dato 20.06.2016 @ 13:35


Det vrimler ikke akkurat av 7-setere med Hybrid, men Toyota har hatt Prius + Seven en stund, denne fikk en facelift i 2015, men jeg har ikke fått testa den før nå. Ettersom vanlig Prius med 5 seter har kommet i ny versjon er det ikke utenkelig at også Prius + Seven gjør det etterhvert. Her er bilen strategisk plassert utenfor en lekebutikk, mistenker det er et populært stoppested om du vurderer 7-seter.


Prius + Seven får du som Advance, Executive, Executive Skyview og Premium. Jeg testet Premium.
Eksklusivt for Premium er skinnseter, JBL lydanlegg med meget hyggelig lydkvalitet, litt bedre navigasjon og litt sånt.
Er vel ikke noe sjokk at jeg ville gått for Premium.


Elektrisk justerbare seter med god komfort, kanskje kommer de med minnefunksjon også en gang i framtiden?
Om det er to ord som skal beskrive bilen, så måtte jeg valgt komfortabel og romslig.
Litt moro med fotbrekk, det er liksom ikke så veldig dagligdags ellers i andre biler.


Førermiljøet er hyggelig og bra, men skulle gjerne kunne trukket rattet noe lenger ut mot meg.
Automatgirspaken er direkte søt, nesten så du må smile når du bruker den.
Kjapp touchskjerm, gikk svært hurtig å koble opp mobilen med blåtann.
Flott at cruisekontrollen er adaptiv (holder avstand til kjøretøy foran deg), det er noe du får fra og med utstyrsnivå Executive Skyview.


Ryggekameraet på Premium inneholder noen streker som forteller deg hvor du havner om du beholder gjeldende rattutslag.
Ellers får du med ryggekamera fra og med Executive.


Mellom forsetene er det ikke bare koppholder, men også 3 sentrale knapper. EV betyr at du «tvinger» bilen til å kjøre elektrisk.
I ECO modus sparer bilen på alt den kan spare på av energi, noe kan bety at kjøling/varming reduseres.
PWR er kjekk når du skal inn på motorveien, da blir responsen fra begge motorer mer på hugget.
Nå er ikke dette en hybrid der du har den elektriske motoren med for at akselerasjonen eller lydbildet skal bli hysterisk morsomt, vi snakker en bensinmotor på 136hk, så det er komfortcruising den er virkelig god på.


I en bil som dette er bakseter sentrale, og her har du 3 individuelle seter. Er vel ikke ISOFIX i midtsetet på andre rad.
Det geniale i syvsetere er det flate gulvet i baksetet!! Noe som gjør det komfortabelt for 3 i baksetet! Gull verdt!


Et bilde som illustrerer at de tre setene er svært så individuelle. De kan naturligvis justeres i lengderetning, ryggen kan legges frem, ryggen kan lenes bakover (om man får søvnbehov). Denne fleksibiliteten gjør at det kan være gunstig å velge 7-seter selv om man ikke har så mange passasjerer i bilen til enhver tid.


Design er en smakssak, og det noen synes er fint klarer ikke andre å leve med. Personlig synes jeg Prius + Seven kommer helt greit fra det å skulle være en romslig boks på hjul. Når jeg ser den er det ikke det første som slår meg at dette må være en 7-seter.


Bagasjeplassen med 7 seter i bruk blir naturlig nok ganske begrenset, men lokket der bak kan tas ut, og du får en relativt dyp brønn til bagasjen. Kan være lurt å se og teste, for å finne ut av dette med bagasjeplassen og behovet man måtte ha.


Med en gang ett eller to av de bakerste setene slås ned begynner vi å snakke god bagasjeplass. Jeg stusset litt på at jeg ikke så noen takfester for sikkerhetsnett til bagasje, men det følger med en bagasjegrind som man kan sette på ved behov.
Hengerfeste er det ikke her, for Prius + Seven er ikke laget for å trekke tilhenger.


Solgardin integrert i døra til baksetet er kjekt å ha på varme sommerdager, eller bare når man ikke vil ha for mye sterkt sollys inn på nettbrettet.


Hva koster en bil som dette?
Det kommer naturligvis an på hva slags utstyrsnivå du skal ha, men startprisen er på 338 500.
Prisen sniker seg så vidt over 400 000 dersom du velger Premium med metallic eller Pearl metallic lakk.
Det gjør Prius + Seven til en ganske rimelig og meget godt utstyrt 7-seter!


Dersom du er på jakt etter en komfortabel familiefrakter bør du teste Toyota Prius + Seven.

Takk til Toyota Sør for lånet av bilen!

Andre som har testet Toyota Prius + Seven:
Hegnar
Broom
DinSide

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: