Test av ny Toyota Prius Plug-in Hybrid (apr 2017)

Toyota er mest kjent for sine hybrider, men her har de en ladbar Prius.

Dato 08.04.2017 @ 15:27


Den nye ladbare Toyota Prius har en ganske hyggelig rekkevidde på batteri, og oppleves rett og slett som ganske frisk i gassrespons når du skal ut på motorveien. Her i fronten ser man også LED-Matrix lysene som er ganske så avanserte ved at de klarer å unngå å blende biler, men lyse opp resten av omgivelsene. Jeg kjørte bilen før mørkets frembrudd, så fikk ikke testet lysene dessverre.


Bilen jeg testet hadde solceller på taket, og i fint vær kan du kjøre 3-5 kilometer lenger på strøm takket være dette taket.
Du kan også velge bilen uten dette taket. Enten som Active Style, eller som Executive. Med dette taket blir betegnelsen på utstyrsnivået Solar.


På denne bilen handler mye om vekt, eller rettere sagt å spare vekt, eller hva sies om bakluke i karbonfiber?
Versjonen med solceller på taket måtte kutte head-up display, blindsonevarsel og krysstrafikkvarsel – spare vekt.


Active Style starter på 335 500, Executive 349 300 og Solar 355 700.
Listen over ekstrautstyr er kort, vi snakker metalic lakk og vinterhjul. På Executive kan du få bestilt skinnseter til 16 000.


Førersetet er helt ok, justeres med spaker, greit nok for å justere opp/ned, men spak til justering av ryggens vinkel kommer jeg aldri til å bli glad for å treffe på.
For de som er bekymret for om setet kan komme lavt nok, så kan jeg betrygge med at det kan det nok, skikkelig lavt kan det komme.
Den som er ekstra observant her vil se at det går en linje oppover fra døra, og opp til midtkonsollen. Finurlig designgrep. Kanskje litt mye hardplast?


Det undrer meg litt at Toyota og Lexus kjører ulik standard for hvor langt ut man kan trekke fører-rattet. Kanskje Toyota en vakker dag hører på meg og går med på noen cm til? Lov å håpe. Excecutive har JBL premium lydpakke, men du trenger ikke bekymre deg for lyden i Solar, den holder lenge. Utrolig kjapt å koble til mobilen! Responsiv og fin skjerm, men tipper du får litt støv og fingermerker på den glossy overflaten.

Bra adaptiv cruisekontroll, og deilig å kunne kjøre elektrisk på motorveien. Lader du denne jevnlig, og du stort sett har kort vei å kjøre, vil du nesten kunne kjøre den rent elektrisk. Jeg vil anslå helt vanlig brukslengde på rent elektrisk til å være mellom 4 og 5 mil uten å kjøre noe besparende, og det er solid i dagens marked. Noe svært sentralt med denne bilen er varmepumpen den leveres med, sammen med batterivarmeren. Her kan du kjøre elektrisk på kalde vinterdager. Mulig bensinmotoren må bidra noe på oppvarmin av kupeen om det er kaldere enn -10 ute, men kjøringen vil kunne foregå elektrisk. Batterivarmeren vil også øke rekkevidden på kalde dager i forhold til andre biler som ikke har dette.


Er du avhengig av 3 seter bak er jeg redd dette ikke er bilen for deg, for med tanke på vekt er det seter til 2 bak.

De to sitter dermed romslig og komfortabelt, men for de med 3 barn blir ikke denne bilen aktuell.


Designet bak skiller seg ganske mye ut fra det meste annet som er på markedet, og jeg kan ikke utelukke at designet faktisk er såpass spesielt at enkelte Toyota-kunder kan «skremmes» litt vekk på grunn av det? Selv synes jeg det er litt moro og kult med litt ekstra på designfronten.


Bagasjeromsplassen blir noe begrenset av ekstra størrelse på batteriet, som gjør at gulvet der bak bygger noe opp.
Det er et relativt langstrakt bagasjerom, men høyden blir ikke så veldig god.
På grunn av at bakruta er med i luka er plassen lett å utnytte.


Jeg kan anbefale en prøvetur med den nye Toyota Prius Plug-in Hybrid (PHV). Den er friskere enn man skulle tro ut fra 0-100 tall på 11,1 sekunder.
Da batteriet var «tomt» ble forbruket ikke høyere enn 0,4 liter på mila, og det må jo kunne sies å være særdeles bra for en ladbar hybrid!
Takk til Toyota Sør for lånet av Prius PHV Solar!

Andre som har testet bilen:
DinSide
Side 3
BilNorge

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: