Kanskje litt overflødig å ta med Hybrid i overskriften, for Toyota Prius har jo alltid bare vært en Hybrid.
Det har vist seg at når man måler snittforbruk over tid, så kommer Prius meget godt ut av det.
Foreløpig er Prius å få som vanlig ikke ladbar hybrid, men det er en ladbar hybrid versjon av Prius på vei.
Det har funnets en ladbar Prius før, men med kort rekkevidde ble den ingen stor suksess.
Den nye som kommer i løpet av høsten skal kunne gå 50 km på ladet batteri, og da begynner man snakke nyttig ladbar hybrid!
Blir spennende å teste den når den kommer!
Vanlig hybridversjon av Prius går også veldig billig, selv om den har ganske stor plass innvendig til folk og bagasje.
Den har en 122 hk 1.8 liters bensinmotor som får litt hjelp i ny og ne av en elektrisk motor som lades i nedoverbakker og når du bremser.
Jeg testet en Active Style, som er midten av utstyrshirearkiet til Toyota Prius. Den starter på Active og har Executive over Active Style.
Setene er gode her, selv om jeg foretrekker hjul til justering av ryggvinkel fremfor spak når det ikke er elektrisk justerbart.
Tok med dette bildet av førermiljøet, for infotainmeltskjermen har en litt blank/glossy finish, noe som ikke er helt gunstig i alle lysforhold, kan bli litt mye gjenskinn.
Når man ser bort fra lysgjenskinn, gir infotainmentskjermen et godt og klart bilde, har kjapp respons på touchskjermen og fungerer ellers godt.
Artig liten girspak er det også.
Litt usikker på hva jeg synes om det glossy hvite mot det glossy svarte, men det er i hvert fall ikke helt standard i mange biler med den kombinasjonen.
Frisker opp i et ellers noe mørkt interiør.
Prismessig starter Prius Active på 288 800. Active Style starter på 307 300. Executive starter på 327 700.
Listen over ekstra utstyr er kort, på Executive kan du få skinnseter, metallic eller Pearl lakk og så har alle utgaver mulighet for hengerfeste (kan trekke opp til 725 kg).
Selv inkludert alt ekstra utstyr lander man på under 360 000.
Det kan se ut som om Toyota har hørt på min klaging over at de aldri bytter ut speiljusteringsknappen som jeg først så i en leiebil i USA i 2000, men endelig skjer det altså noe mer moderne i denne versjonen av Prius! Ny speiljusteringsknapp! Takker og bukker for det!
Baksetet passer best for folk fra 180 cm og nedover, men er ellers helt greit.
Du har ISOFIX på yttersetene der bak.
Designmessig har en Toyota Prius alltid skilt seg en del ut bak på bilen. Her handler mye av designet om lavest mulig luftmotstand.
Baklytene synes jeg blir ganske artige bakpå en Prius, ellers er vel spoileren litt i veien når det gjelder utsikten i bakspeilet, med vekt på ordet litt.
Ellers ser kanskje bilen noe sprekere ut nå enn den egentlig er når du kjører den. Her er det komfort og drivstofføkonomi som er vektlagt.
Skal du ha en sprek og spretten hybrid får du heller prøve nye Toyota RAV4 eller BMW sine ladbare hybrider.
Fordi bakruta følger med bakluka blir det enkelt å utnytte plassen i bagasjerommet. Rett over 500 liter med plass.
Ikke jeg som har sølt noe baki der altså, sånn sett beviser jo bildet at det å ha gummimatter i et bagasjerom er veldig lurt.
Du skjønner du er ute og kjører Prius når du blir lettere oppgitt over at det kommer bil bak så du ikke kan trykke så drivstofføkonomisk som mulig på gasspedalen. Det er mange skjermvisninger som gjør det ekstra moro å kjøre litt drivstofføkonomisk.
Halve min tur var på motorvei, så da kan man ikke klage over et snittforbruk på 0,42.
Takk til Toyota Sør for lånet av Toyota Prius 2016!
Andre som har testet Toyota Prius 2016:
Hegnar
Broom
DinSide