Test av Ny Toyota Hilux (nov 2016)

Første gang jeg tester pickup, men garantert ikke siste!

Dato 09.11.2016 @ 14:54


Jeg har i grunnen aldri kjørt Pickup før, men da jeg var innom Toyota Sør for å levere tilbake Auris etter forbrukstesten, så fikk jeg tilbud om å prøve nye Hilux.
Er jo alltid moro å prøve noe man ikke har testa før, så da satte jeg meg opp (ja opp) i nye Hilux og tok en liten tur med den.


Hilux får du som 2 dørs X-cab og som 4 dørs D-cab, og som du ser her testa jeg en D-cab. Bilen er 5,335 meter lang, så en X-cab vil da ha større lasteplan enn en D-cab, men en D-cab har mer innvendig plass bak setene, om du ikke velger personbil med bakseter da. Jeg kjørte en SR+ som er høyeste utstyrsnivå, og den starter på 448 700 med automatgir når den ikke har baksete. Med baksete spretter prisen opp i 707 800.
Startpris for Hilux er 358 400 i DLX utstyrsnivå, så kommer SR, SR Heavy Duty som kan trekke 3500 kg (mot 3200 kg som er normalen), og til slutt SR+


Bare å hoppe opp og sette seg inn, gode seter til å være pickup i denne SR+ versjonen med automat.
Når du sitter der oppe blir jo dette en ganske annen opplevelse enn du får med lavere biler. Du merker at det er litt store dekk, med solid mønster, og kanskje litt lang fjæringsvei for å sikre gode terrengegenskaper. Gir en noe duvende følelse på vanlig vei.


Førermiljøet er meget trivelig, og jeg forstår de som har behov for god fremkommelighet, muligheten til å trekke tungt, og 5 seter, at de legger de nødvendige kronasjer på bordet, for denne kjøpegruppen får jo alt i en pakke med Hilux.
Motoren er forøvrig en 2,4 liters diesel med 150 hk, ikke supersprek i akselerasjon, men er en god motor i forhold til hva bilen skal brukes til.


Vribryteren til venstre lar deg velge om du vil ha 2-hjulsdrift, eller 4-hjulsdrift i høyserie eller lavserie. Fremkommeligheten tror man ikke før man prøver den, men jeg tror på den uten å ha testet den til det ekstreme.


Ryggekamera har du med fra SR versjonen, kan nok være gunstig når du skal finmanøvrere over 5 meter bil.
Ellers har den like moderne infotainment som nyeste Toyota Prius. Gir personbilfølelse.


Hiluxen jeg kjørte hadde ikke bakseter, og da ser det slik ut bakom forsetene, ganske god plass til det du måtte ønske å ha med uten å ha det bak på lasteplanet.
Kjekt med egen dør for god tilgang til dette området.


Bagasjeromsplassen er jo naturlig nok diger med en pickup. Bakpå her er det et lokk og en veltebøyle som begge er ekstrautstyr, men det drar jo opp bilens eksklusive faktor. Lasteplanet er ikke vanntett, selv med lokk, men det er drenering, slik at eventuelt vann som kommer inn renner ut igjen.

Har blitt tipset om en elgtest i Teknikens Värld, men vet liksom ikke helt hvor dramatisk en slik test egentlig er når alt kommer til alt.
Har forsøkt å telle antall elgtest-unnamanøvre jeg har hatt siden jeg selv fikk lappen i 1992… og har vel kommet fram til at det er 0.
Har du mange erfaringer med elgtest-unnamanøvre skjønner jeg jo at du kanskje vurderer en annen bil.

Kan uansett anbefale en tur innom Toyota Sør, så du kan få testa den versjonen av Hilux som er mest aktuell i forhold til ditt behov.