Suzuki Vitara har du helt sikkert sett annonse for i diverse aviser, for de er gode på annonsering. Da står det fra 299 900, men den har man ikke i Norge, fordi «Sport Tech pakka» som inkluderer utstyr du bare «må ha» om du har planer om å få solgt bilen som brukt er med, koster bare 25 000 nå.
Dersom du vil ha diesel, vinterhjul, metallic lakk og hengerfeste spretter prisen fort opp mot 400 000.
Designet er fint, og vil holde seg fint i lang tid framover.
Forsetene er helt ok, jeg for min del skulle gjerne kunne jekket meg litt lenger ned. Plasten som det brukes relativt rikelig av gir ikke akkurat luksusfølelse, men noe må man vel spare inn på for å lande på 300 tusen i inngangspris for en såpass romslig bil.
Baksetet er fint og rommelig for mange, og denne kan nok fungere fint som familiebil for mange.
Bagasjerommet er relativt rommelig, kanskje spesielt i høyden.
Rattet er helt greit, men valg av plast påvirker helhetsfølelsen. Multifunsjonsdisplayet er et stykke unna brukervennligheten fra Mazda, dette er noe jeg som regel skjønner rimelig raskt på egenhånd, men her måtte jeg nok hatt et lite kurs.
Mellom forsetene finner du en god grunn til at mange velger å kjøpe Vitara, knappen som justerer hvor mye firehjulstrekk du vil ha, og om du vil ha litt sportslig reaksjon fra motoren, eller om den skal ta det litt mer med ro (har ikke testet om forskjellen er stor, men det kan jo du gjøre).
Giret føler jeg minner litt om det jeg prøvde i Renault Clio for ett års tid siden, ikke akkurat presist, men litt «svampete» følelse. Manuell parkeringsbrems.
Hvem bør kjøpe Suzuki Vitara? De som vil ha mye bil med 4×4 for pengene. De som ikke bryr seg om hva slags plast som brukes i interiøret. De som ikke er opptatt av hvor god lydkvaliteten i bilens anlegg er. Rett og slett de som vil ha en bil, som er godt utstyrt, uten å måtte betale over 100 tusen mer.
Takk til RSA Bil Arendal for lån av bilen!
Andre som har testet den nye Suzuki Vitara:
Dinside.no
Bilnorge.no
Klikk.no
VG