Subaru har kommet med Levorg, og den kan nå prøves hos din Subaruforhandler, det kan jeg virkelig anbefale!
Besøk Subaru sine sider med info om Levorg.
Et lite videoklipp jeg har laget som viser utvendig design:
Det var en fornøyelse å kjøre nye Subaru Levorg, og utgaven jeg fikk låne var en Sport Premium som starter på 444 900 + lakk og dekk og sånt.
Den finnes også i Classic, med litt mindre utstyr, og starter da på 384 900. Og det er de to valgene du har, utenom fargevalg da, for du får bare denne bilen som stasjonsvogn.
At bilen kun leveres med en 170hk bensin med automat, gir ikke akkurat gunstige avgifter her i Norge.
Classic veier 1531kg og Sport Premium veier 20kg mer, dette gir den sterke bensinmotoren en enkel jobb med å flytte bilen raskt og inspirerende.
Må innrømme at jeg først trodde det var en diesel, for draget i motoren kom på så lavt turtall, og 1,6 DIT fikk meg til å tenke diesel og ikke Direct Incejtion Turbo, men en av mine observante lesere fikk rettet på meg, så takk for det!
Det var rett og slett en fryd å kjøre denne bilen på grusveier! Spesielt i sportmodus!
Det er ikke så mange biler som har prioritert et stort luftinntak på panseret, men på Levorg er det rett og slett litt stilig, det liksom kler bilen slik den oppfører seg på veien.
Hva er det Sport Premium har som Classic ikke har?
8-veis el justerbart førersete, og sportsseter foran, Sort skinninteriør med blå dekorsøm, «Karbon» interiørdekor og aluminiumspedaler, El. soltak og kartlamper for baksetene, 18″ alufelger istedenfor 17″ – men ellers har begge to resten av utstyret likt.
Setene er meget gode, men er man litt lang som meg vil man nok kunne ønske seg å komme litt lenger ned enn man kan, ikke fordi man stanger i taket, men fordi bakspeilet stjeler en del utsikt når man kommer litt høyt opp.
Førermiljøet er meget komfortabelt, godt ratt å holde i, god belysning på instrumenter, brukervennlig touchskjerm, stilige pedaler, bør rett og slett prøves!
Ryggekameraet er godt, og her var det nok litt mye sol på vannet bak bilen som forstyrrer bildet litt. Kjekt at de fleste trykkepunkt er i skjermens kanter.
SI-Drive har knapper på rattet som gjør at du kan veksle mellom dette normalprogrammet, som gir noe tregere gassrespons, men som er gunstig med tanke på forbruket og kanskje også om man har passasjerer som vil reise litt mer komfortabelt.
For i sport-modus blir bilen såpass morsom at det å ikke benytte seg av den meget responsive motoren blir nærmest umulig.
Vi snakker ikke sportsbilrespons, eller Teslaytelser, men mer folkelig moro, som faktisk også er veldig moro selv om det ikke er så dyrt og heftig.
Baksetet oppleves romslig og trivelig for de som stort sett bruker det, nemlig barn. De likte godt å sitte på i denne bilen!
Bagasjeromsplass har du også i Levorg, det hjelper stasjonsvognformen med. 522 liter hvorav 40 av dem er under gulvet, holder for de fleste.
Designet bak på bilen er også veldig stilig og røfft, manuell bakluke er ikke min favoritt.
Forbruket av bensin er ikke ekstremt lavt ca 0,71 på blandet kjøring, men duverden så moro og komfortabelt!
Hører litt dekkstøy fra 18″ felgene, men ellers lite støy i bilen.
Kan virkelig anbefale en prøvetur i nye Levorg fra Subaru, men vær forberedt på at du kan bli bitt av kjøpelyst!
Takk til Grimstad Bil for lånet av bilen!
Andre som har testet Subaru Levorg:
BilNorge
Hegnar