Skoda kommer med mye som folk i Norge vil ha, nå er nye Superb her, og jeg har prøvekjørt 2,0 tdi 190hk 4×4 L&K.
Det betyr at den er sterk, har firehjulstrekk, DSG-automatgir og svært mye utstyr. Startpris for bilen jeg kjørte er 515 400 i Arendal.
Når det gjelder design er jo det en smaks-sak, men etter min smak er designet vellykket, for jeg liker hvordan nye Superb ser ut.
Jeg har laget et lite videoklipp du kan se om du klikker under her:
L&K står for Laurin&Klement, det er den mest utstyrte versjonen av Superb. Rimeligste variant med L&K koster 444 400 + 10 000 for stasjonsvogn. Det er en 1,4 TSI (bensin) med 150 hk og DSG. Laveste utstyrsnivå er Active, da starter bilen på 311 400 for en 1,4 TSI med 125 hk, så man skjønner fort på prisforskjellene at Superb kan leveres med ganske forskjellige motorer og mye utstyr.
Må innrømme at jeg synes bilen er stilig fra alle vinkler. Liker faktisk designet på Superb hakket bedre enn på Passat utvendig.
El. førersete med minne får du som standard i både Style og L&K, men L&K har også el. passasjersete og skinnseter.
Et godt sete, men jeg kunne for min del ønske meg å få det lavere enn det som er mulig.
Førermiljøet er pent og stilig, og jeg må si jeg liker logoen i «metall mot sort bakgrunn» – ser mer classy ut.
På venstre side av automatgiret er det en knapp der det står «Mode» – da får du opp følgende meny:
Her kan du velge hvordan bilen skal oppleves, og det virker! I komfort er fjæring og motor/girkasse merkbart mer avslappet og komfortabelt satt opp enn i Sport.
Kjøreprofilprogram er inkludert på både Style og L&K.
Meget behagelig å stilig å se på visere og den store kjørecomputeren i farge. Rattet er godt å holde i, selv om jeg kanskje liker ratt en tanke mykere.
Cruisekontrollen er bak rattet på en egen bryter, og du får «distance» på toppen om du har adaptiv cruisekontroll, noe som både Style og L&K har inkludert.
Stor touchskjerm, ryddig og oversiktlig, med DAB+ – innstegsmodellen Active har også DAB+ og blåtann for mobiltilkobling, men har mindre skjerm.
Lokket for USB og auxtilkobling har soft-close, det drar opp på eksklusivitetsfølelsen!
Ryggekamera med alle mulige slags assistentfunksjoner som hjelp til å få parkert bilen, og å «se» rundt hjørner. Utstyr som koster ekstra, men som i stor grad er inkludert på L&K.
Stort hanskerom med muligheter for avkjøling dersom man ønsker det. Kjøling kan man også skru på i den romslige midtkonsollen foran.
Paraplyer i framdørene som ligger i drenerte rom er noe som hører med i Superb, og små søte søppelbøtter til fremdørene. Her er det noen som har tenkt på praktsik bruk og nytte!
Det er mulig jeg er sær, men knappeløsningen i dørene kan nok være noe i overkant «gammel» for de som har vært borti VW og Audi i noen år, samme med mange av knappe-/scrolleløsningnene på rattet, og bryteren til cruise istedenfor knapper på rattet. Selv om veldig mye her i Superb er veldig 2015, så er det for min del ispedd litt mange «gamle» elementer. Det fungerer jo bra, men gjør noe med følelsen for min del. Jeg skjønner at dette nok er en del av konsernpolitikken, for å kunne forsvare høyere priser på VW Passat og Audi A6, men jeg synes Superb hadde fortjent mer fra konsernet når resten av bilen er så veldig bra.
Skoda Superb er viden kjent for eksepsjonelt god benplass i baksetet, og det har de ikke sluttet å levere! Det er svært sjelden jeg kan plassere knyttneven min mellom kneet mitt og forsetet når det er innstilt til meg som sjåfør, men det kan jeg med god margin her. L&K har til og med en slags «fotskammel» du kan plassere på gulvet til de som sitter bak, så de skal få en mer behagelig vinkel på bena selv med høye heler på. Kreativt!
Setevarme og 3 soners klimaanlegg er standard på L&K.
I denne kombien blir den skrånende taklinjen det som gjør at jeg nok holder meg i forsetet likevel, for det går ut over hodeplassen for meg som er 184 cm… Det vil jeg tro jeg ikke merker noe til i en stasjonsvogn. Alle under 180 sitter som konger/dronninger der bak uansett utgave av bilen!
Bilen er flott å se på bak også, og her er enda en av Superb sine trumfkort plassert.
Bagasjerommet er rett og slett digert, også på denne kombien, og er en viktig grunn til at mange med plassbehov velger akkurat Superb.
Elektrisk åpning/lukking med fotsensor er standard på L&K.
Skoda Superb er med sitt brede motorutvalg og utstyrsutvalg ikke én bil, men mange, som kan dekke mange ulike behov for den norske befolkning.
Spørsmålet er vel om ikke Skoda selv har laget en av sine tøffeste konkurrenter til Superb, nemlig Octavia?
Dersom jeg skulle kjøpt Superb hadde jeg nok valgt 2,0 tdi 150 hk 4×4 manuell med L&K som stasjonsvogn, for den er i utgangspunktet 57 000 billigere enn bilen jeg testet om den også hadde vært stasjonsvogn. Så ville jeg valgt følgende fra listen over ekstrautstyr:
Metallic lakk, vinterhjul på orginal alufelg, panoramatak, foldbart hengerfeste og litt annet småtteri.
Er du opptatt av hengervekt ville du kanskje valgt en annen motorisering som kan trekke henger på 2200kg.
Takk til Gromstad Motor Stoa i Arendal for lån av en veldig fin Skoda Superb!
Kan anbefale en tur innom der! Prøv bilen selv!
Andre som har testet Skoda Superb:
Autofil
VG
BilNorge
Dagens Næringsliv