Skoda Kodiaq er en romslig bil med opptil 7 seter. Denne har 7 seter. Fine linjer gjør dette til en fin SUV.
Du får den i Active, Ambition og Style utstyrsnivå, men ta en titt på listen over ekstrautstyr før du lander på utstyrsnivå, for det er en del ekstrautstyr du ikke får til Active og Ambition. Bilen jeg testet hadde Style utstyrsnivå, 190hk diesel med masse ekstrautstyr, og gjør at du får hverdagsluksus fra Skoda!
Ta gjerne en titt på litt bilder og info fra den gang Kodiaq var på førvisning.
Dersom du ikke ønsker noe ekstrautstyr, ikke 4×4 og ikke 7 seter, kan du få bilen med en 1,4 liters bensin TFSI på 125 hk fra kroner 338 200.
Den motoren er ganske artig i en Audi A1, men jeg har vel en mistanke om at du må gire ganske så aktivt med den motoren i en stor Kodiaq.
Krever du 7 seter blir startprisen på 443 600, men da har du Ambition utstyrsnivå og en 150hk bensinmotor. Skal du ha 4×4 i tillegg blir startpris 474 200.
Jeg ville nok valgt dieselmotor til bilen, men så bor jeg ganske langt unna Oslo og Bergen også da. Automat og Style. med 150hk starter den da på 539 500 og med 190hk blir startprisen 553 400. Blir fort 600-650 tusen med ekstrautstyr.
Bilen jeg testet hadde så mye ekstrautstyr at den lå på 688 000.
Anbefaler at du ser godt over prisliste og liste over ekstrautstyr før du lander på den du vil ha. Kanskje ta en prat med en selger også, som kan hjelpe deg litt med å kartlegge behovet du faktisk har. Da får du mest sannsynlig en bil som passer din bruk og dine behov.
Denne bilen kommer med en del ulike valg for seter, og jeg ville nok valgt el-seter med minne på førersetet. Setet her var godt nok det altså, men om du ikke er eneste sjåfør av bilen kan det bli litt krøkkete å finne igjen din optimale posisjon hver gang du skal kjøre. Litt mer usikker på dette med ventilerte seter, testet det en gang i USA, og ble syk, men det har kanskje skjedd litt på den fronten siden sist jeg hadde langtur med denslags. Du kan bestille ventilerte seter i denne.
Søppelbøtten i døren er en av Skoda sine praktiske løsninger for bil, som paraplyen i døra er det. Det er en del relativt store områder med hardplast i bilen, og det er vel noe de som normalt sett vil ha Audi, BMW og Mercedes ikke ville hatt. Så dette er bilen for de som ikke synes det gjør noe. Jeg tror det er mange slike mennesker i Norge, som kommer til å forelske seg i bilens mange fordeler.
Meget ryddig og pent førermiljø, med godt sete og godt ratt og logisk plassering av knapper. Her er ikke alt gjemt inn i infotainment, og det tror jeg en god del setter pris på, å slippe et 2-timers «trykke på skjerm kurs» for å finne fram til sentrale funksjoner.
Eneste jeg stussa litt på var at Cruisekontrollen skiftet 10 km/t når man vippet den opp eller ned… men man kan jo bruke gasspedalen og trykke «set» for å få den til å holde mer spesifikke hastigheter. Har også fått opplyst av en oppmerksom leser at man kan dra spaken mot seg for at den skal gå opp 1 og 1 km/t. Forbilledlig adaptivt system som bremser ned om det kommer bil foran i nedoverbakke. Er en del systemer som fortsatt ikke har med bremsene på laget, og de er jeg ikke så glad i.
Bilen har ulike kjøremodus, og det gir faktisk ulik opplevelse av kjøringen. På svingete veier kan det være mest moro med «Sport», ihvertfall om det ikke er flere som sitter på. På motorveien er «Comfort» nesten sjokkerende komfotabelt! Nesten så man skulle tro man kjørte en dobbelt så dyr bil som man faktisk gjør!
Så kommer en og annen fartshump og forteller deg at det gjør du ikke, for der er det fortsatt potensiale for forbedringer.
Husk at kjøremoduset du velger også påvirker gassresponsen, Comfort er ikke valget for rask akselerasjon, for det er jo ikke komfortabelt. Denne skjønner det jo etterhvert ved kickdown, men er jo greit å være klar over ved valg av kjøremodus, for det er både kjapt og enkelt å bytte.
Panorama soltak trodde jeg var tull og tøys helt til jeg hadde en bil med dette en del år, da fant jeg ut hvor deilig det er på varme sommerdager.
I tillegg blir det ekstra lyst og rommelig, spesielt for de som sitter på rad 2 eller rad 3.
Seriøst bra kvalitet på ryggekamera, også på kveldstid. Om du ikke liker så godt å kjøre med tilhenger, men må det, kan du kjøpe med «trailer assist» der du kan styre hvor hengeren skal fra skjermen, også gjør bilen styringen for deg.
Ellers veldig behagelig å bruke touch-skjermen.
Baksetene er komfortable og det er rommelig bak der og så godt som flatt gulv for den som sitter på midten bak der.
Om noen skal bruke de to bakerste setene kan setene på andre rad skyves fram. De er delt 2/1. De bakerste setene har jeg ikke forsøkt å plassere meg i, jeg sitter uansett helst i førersetet. I denne Style versjonen får du vanlig strømstøpsel og USB ved gulvet i midtkonsollen, noe barn med «ladbare dingser» i baksetet setter pris på.
Klarer ikke finne noen vinkler der bilen ikke er fin, Kodiaq har rett og slett et design jeg liker veldig godt!
Denne bilen var utstyrt med elektrisk bakluke, noe jeg setter stor pris på.
Plassen i bagasjerommet er ganske diger når 5 seter er i bruk, husk å bestille med delingsnett, så ikke du får trøbbel med flyvende bagasje ved et eventuelt uhell. Sliter litt med å forstå at det ikke er påkrevet standard sikkerhetsutstyr. Noen som kjenner noen i Euro NCAP? Får de det med i sin stjernevurdering blir det standard i alle biler.
Går helt fint å handle, eller ta med treningsutstyr til 6 passasjerer når 7 seter er i bruk, men ferietur er jeg mer skeptisk til.
Er egne kroker i god høyde i forhold til handleposer. Sånt liker jeg.
Uansett er det veldig bra sammelignet med de fleste andre med 7 seter, spesielt med tanke på at den faktisk er rett under 4,7 meter lang.
Dette er en bil du blir glad for å finne i parkeringsgarasjen, spesielt når du vet at det er du som skal kjøre avgårde med den.
Skoda Kodiaq er en bil folk som bor i Norge og som har litt behov for romslig bil og god komfort bør se nærmere på.
LES om den, prøv den, prat med en selger eller to om den. Den dekker svært mange behov for bil, noe som gjør at mange kommer til å kjøpe nettopp denne bilen.
Den er kanskje ikke perfekt på alle områder, som materialkvalitet, eller «det siste nye» av fancy elektronikk og utstyr, men den har veldig mye av det som faktisk betyr noe for folk flest.
Skulle gjerne hatt denne i mange mange uker, og år… men som biltester må jo de fleste biler leveres tilbake.
Takk til Gromstad Motor Stoa som lånte bort bil til meg!
Kan anbefale en tur innom dem, bra folk som jobber der!
Noen andre som har testet Skoda Kodiaq:
DinSide
Broom
Motor
VG