Test av Renault Talisman Sport Tourer (juni 2016)

Talisman Sport tourer er en ny lekker stasjonsvogn fra Renault.

Dato 29.06.2016 @ 13:47


I dag har jeg testet en tur med Renault sin nye Talisman. Sport Tourer vil si stasjonsvogn, som jeg mistenker kommer til å stå for 98% av Talismansalget her i Norge. Renault har kommet med mye bra i det siste, og med et design som skiller seg ut på en positiv måte.


Bilen jeg testet var en 130 hk diesel med automat, og høyeste utstyrsnivå, som heter Intens.
Innstegsmodellen heter Life og har 110 dieselhester og manuelt gir, starter på 305 000 og er i grunnen ganske godt utstyrt til å være en innstegsmodell.
Du får for eksempel med DAB+, skinnratt, to sone klima, cruise Control, 7″ TFT skjerm med mer.
Det koster 39 000 mer for Zen som er neste utstyrsnivå, og ytteligere 25 000 ekstra for Intens som da starter på 369 000.


Forsetene i Intense er gode, og kan justeres lavt nok, men hva er greia med spak for å justere seteryggens vinkel?? Sikkert billig, men jeg liker det ikke!
På ekstrautstyrslista kan du velge elektrisk justerbare seter i skinn, med minne på førersetet. Spør du meg er det verdt 28 000, men burde kanskje vært inkludert i høyeste utstyrsnivå?
4Control, som vil si at bakhjulene er litt med på å styre, kan bestilles som ekstrautstyr til Intens utstyrsnivå, og kommer på kr 26 000, og inkluderer elektronisk justerbare støtdempere, 18″ hjul og mørktonede ruter bak. Ettersom jeg ikke har testet dette blir det litt vanskelig å uttale seg om dette er gunstig/nyttig eller ikke.


Rattet er godt å holde i, og materialene du kommer borti er av god kvalitet. Stemningsbelysningen la jeg merke til i tunell, veldig fint, og gir en god kveldsstemning i bilen! Du kan med Intense velge mellom 5 ulike farger i interiørbelysningen. I Intense får du med et surroundanlegg fra BOSE med 13 høyttalere som har Active Noise Control.


I utstyrsnivå Intense er skjermen på 8,7″ og du har med ryggekamera slik at det blir lett å se hvor langt du kan rygge.


Navigasjon får du med fra utstyrsnivå Zen, og du kan velge om den skal dekke hele skjermen, som her, eller om den skal dekke halve skjermen, og at du får annen informasjon på andre halvdel. Ellers i midtkosollen har du et styringshjul dersom du liker det bedre enn å trykke på touchskjerm. Jeg setter pris på en slik valgfrihet. Du har knapp for å slå på Cruisekontrollen, som i Intens er adaptiv.


Du har bra med tilkoblingsmuligheter i midtkonsollen, med 2x USB, minnekortleser, AUX og 12V strøm.


Bilen er 487 cm lang, og er dermed relativt stor. Klarte ikke å finne noen vinkel der jeg ikke likte bilens design, synes den er fin rett og slett, og den kledde den blå fargen som heter Blå Cosmos. Kan godt forstå at Talisman ble kåret til «Most beautiful car of the year» da den ble presentert i 2015.


Plassen i baksetet er helt grei, selv for meg når jeg setter meg inn bak førersetet som er stilt inn til meg selv, hvilket vil si at førersetet er litt langt bak.
3 barneseter i bredden? Nja, ikke så sikker på det, da er det nok hakket bedre med andre biler som har 3 individuelle bakseter.


Bilen er stilig bak også, og enten slike kule enderør er «ekte potter» eller «potteskjulere» så bryr jeg meg litt mindre om det egentlig. Det er lekkert, ferdig snakka! Jeg er jo litt glad i elektrisk bakluke, men da må du krysse av på listen over ekstrautstyr, koster 6 500.


572 liters bagasjerom gir ikke «topp 10» plassering for stasjonsvogner i Norge, men det må likevel regnes som romslig og plassen er lett å utnytte.
At sikkerhetsnett for bagasje er ekstrautstyr er nesten litt merkelig, den krysser du av for og betaler de 1 100 det koster! Burde vært obligatorisk sikkerhetsutstyr!


Kjørefølelse er ikke noe et bilde kan fange opp, men jeg synes den er en meget god blanding av komfort og sportslighet. Bilen er artig på svingete veier, og meget komfortabel når veien ikke er det, og på motorvei. Denne kan man godt kjøre lange turer med!

Fra ekstrautstyrslisten anbefaler jeg:
Metallic lakk 5 000, sikkerhetsnett bagasjerom 1 100, panorama glasstak som kan åpnes 12 500, el bakluke 6 500, skinninteriør og el seter m minne på førersetet, massasje og ventilasjon 28 000. Sum 53 100 for ekstrautstyr jeg ville hatt. 477 100 blir det da for 130 hk diesel og automat med Intens utstyrsnivå og «mitt» ekstrautstyr. Spør du meg får du en deilig, stilig, komfortabel og morsom bil for den prisen.
Finnes også med en fristende 160 hk diesel og en 200 hk bensin, men da blir jo bilen noe dyrere.


Skal du ha deg en litt stor, komfortabel og kul stasjonsvogn, så kan jeg anbefale en tur innom JM Auto på Stoa i Arendal, rett ved E18.
Prøv Renault Talisman Sport Tourer du også!

Andre som har testet Renault Talisman Sport Tourer:
Hegnar
DinSide

Annonse
Kategori:
Drivstoff: