Renault har kommet med en stor SUV, nye Koleos. Hva man mener om designet til en bil vil jo variere med smaken man har, men jeg synes Koleos er fin å se på. Kanskje litt «beskjedne» linjer på sidene i forhold til den mye mer «ivrige» fronten?
Tiden da det var «skummelt» å kjøpe en Renault er forbi, de kommer godt ut i ulike tester av driftssikkerhet.
Dersom du ønsker denne store SUV’en med firehjulstrekk må du velge største dieselmotor på 175 hk, og den får du kun i BOSE Edition, som er største utstyrsnivå.
Dermed starter den på 555 000.
Kan du klare deg med 2-hjuls trekk og 130 hk diesel, starter bilen på 380 000 i Zen utstyrsnivå.
Det Zen mangler i forhold til BOSE er; blindsonevarsling, auto nær/fjærnlys, Pure Vision LED hovedlys, mørke ruter på sidene og bak, Bose sound system, mindre infotainmentskjerm, ryggekamera og parkeringssensorer, og litt annet… men den er ikke dårlig utstyrt som en del konkurrenter er.
Med Bose og 2wd og 130hk diesel starter prisen på 415 000.
Her setter du deg nesten litt opp, i fine myke skinnseter som kan justeres elektrisk om man velger ekstrautstyrspakka til BOSE edition. Normalt koster den 40 000, men det er introduksjonstilbud på den pakka på leveringsklare biler til kr 19 900.
Jeg som er glad i minnefunksjon på el-seter savner fort det i en bil som dette som i utgangspunktet er godt utstyrt.
Førermiljøet er oversiktlig, og trivelig, og gjenkjennelig om man har testet andre nye biler fra Renault.
Her har man 8,7 tommer infotainmentskjerm, og et godt anlegg fra Bose.
Atmosphere light lar deg velge interiørbelysningen i fem ulike farger, så her kan du velge fargen som du liker best.
Mer sentralt er kanskje det at rattet er godt å holde i, for det skal man bruke mye.
Her er ryggekamera og parkeringssensorer i bruk, bra sensorer, men har sett hakket råere kameraer. Det fungerer bra, men sjokkerer ikke med råbra bilde.
Dersom jeg hadde fått audiens hos Renault på fabrikken ville jeg spurt dem hvorfor de har valgt å ha brytere for cruisekontroll bak girspaken.
Jeg vet det er en vanesak, men jeg liker å ha kontroller til cruise nærme rattet.
Adaptiv cruise var det ikke på denne «tidlig-produksjonsmodellen» jeg testet, men ble lovet at bilene som selges skal ha dette. Fikk dermed ikke testet ut akkurat det. Men cruisen var komfortabel den helt til det ble en del biler foran.
Til venstre for rattet var det en del nyttige knapper, for 4WD kontrollen – kjekt å kunne velge 2WD for å spare drivstoff når man egentlig ikke har bruk for 4WD!
Rattvarme, noe jeg mener nye biler bør ha, for det er så utrolig komfortabelt om vinteren i Norge.
Romslig baksete, og klumpen på gulvet på midten er beskjeden i størrelse. Med ekstrautstyrspakken i tillegg til Bose får man varme i de to yttersetene.
Etter min mening er også designet bak veldig stilig. Vet ikke helt hvorfor, men får litt StarWars vibber på en kul måte.
Eneste jeg stusser litt på er den lille bakviskeren… den blir liksom litt knøttliten i forhold til alt annet som er stort.
Rikelig med bagasjeplass i Koleos, og under gulvet er det også praktisk plass som kan brukes.
Synes godt det kunne vært sikkerhetsnett til bagasjen opp fra kassetten som har bagasjeromsskjuleren.
Jeg kan varmt anbefale en tur innom JM Auto om du er en tur på Sørlandet.
Slå av en prat med Bjørn Åke Minde, han kan hjelpe deg med å få deg en god Renault!