Renault Kangoo kan du få med elektrisk motor, det kunne du før også forsåvidt, men den hadde ikke like god rekkevidde på batteripakka si.
Etter NEDC-normen får du 270km, en sommerdag snakker vi kanskje 200km reell rekkevidde, men kjører du som en tulling om vinteren er vi kanskje nede på 120km rekkevidde.
Bare for å illustrere hvor avhengig dette med rekkevidde er av forhold og kjøremønster har jeg laget et ørlite eksempel.
Jeg hadde altså 179km rekkevidde ved oppstart, og ettersom tripteller var nullstilt var det ikke så lett for «gjettometeret» å anslå min kjørestil og rekkevidde.
Jeg kjørte ut på motorveien, og «gjettometeret» ramlet drastisk ned på rekkevidde. Ikke lange turen til kontoret fra JM Auto, men etter 3,6 km kjøring viste «gjettometeret»:
181 km rekkevidde, selv om jeg hadde vært en sving innom motorveien så hadde min kjørestil gitt meg mer rekkevidde enn da jeg startet opp.
Oppoverbakker, akselerasjon og mye variasjon i hastighet vil gi deg lavere rekkevidde. Nedoverbakker og mye stabil hastighet rundt 60 km/t vil gi deg betydelig lenger rekkevidde.
Når vi snakker om rekkevidde, har de som har kjørt el-bil oppdaget at bilens varmeanlegg kan dra ned rekkevidden. Denne bilen er utstyrt med varmepumpe, og med en dieseldrevet tilleggsvarmer for de ekstra kalde dagene. Når du lader vil jo bilen varmes opp elektrisk, men på en litt lenger tur i minus 20 så er det kjekt med litt varmehjelp så du kommer deg dit du skal.
Designet på en varebil er naturlig nok noe kasseformet, for hensikten her er ikke sportslighet eller superkomfortabel persontransport, men at man skal kunne frakte en ganske god mengde varer i bilen, ofte over relativt korte avstander. Og Europallen må jo kunne gå greit inn.
En del legger sikkert merke til hengerfestet, og det er jo en del el-biler som mangler dette. Du kan trekke inntil 374kg med denne bilen om hengeren har bremser.
Denne bilen kan også leveres som personbil, med seter baki her, og da naturlig nok uten veggen foran førerhuset.
Den har i utgangspunktet to seter foran, så ved behov for flere kan man jo bestille den med andre seterad, som da har seter man kan legge ned ved fraktbehov.
Sidedør av typen skyvedør hører med på en varebil. Det har også denne.
Utseendet må kunne defineres som friskt til å være varebil, trivelig design rett og slett.
Bilen trenger omlag 6 timer på å full-lades ved 7,4kw/32A. Forrige Kangoo trengte 7 selv om den hadde kortere rekkevidde.
Du kan også lade med tilgang til ordinær stikk-kontakt, men det tar naturlig nok noe lenger tid.
Robust, og helt grei komfort i setene. Et solid armlene mellom de to setene.
Hvordan er bilen å kjøre? Som en varebil, helt grei, ikke veldig sprek, og ikke ekstrem komfort, men helt grei transport.
Fordelen med el-bil er jo fraværet av motorstøy!
Ratt i hardplast går igjen i varebilsjangeren. Litt nostalgisk automatgirspak. Infotainmentskjermen er litt langt inni dashbordet, antagelig for at ingen form for utendørs lysvinkel skal kunne forstyrre det du ser på skjermen, men det gjør det jo litt kronglete å bruke skjermens trykkfølsomhet. Da er det mye greiere å bruke joysticken som er over girspaken. Manuell klima – ikke luksus på den fronten med automatikk og klimasoner.
Infotainmentskjermen har svært mye innhold, litt i kontrast til klima-anlegget.
Personlig kunne jeg vel ønske meg den skjermen nærmere meg.
Bakom rattet på høyre side er det en god del knapper som det er lurt å gjøre seg godt kjent med før du kjører avgårde med bilen.
Flere knapper enn du ser ved første øyekast. Mange nyttige funksjoner baki her.
Ellers litt moro å vri om en nøkkel i en el-bil… jeg er nok rar, men sliter litt med å bli vant med den løsningen, har vel rett og slett blitt litt for vant med start/stopp-knapper i el-biler.
I taket er det mulig å lagre ting og tang du trenger å ha tilgang til i førerhuset. Det er delt opp i flere «rom» der oppe med skillevegger som går et lite stykke opp, slik at det som lagres der oppe ikke seiler fram og tilbake på svingete vei.
Veggen bakom setene har gjennomsiktig felt, slik at du kan bruke bakspeilet.
Med el-bil er man ikke ofte innom bensinstasjoner, om du da ikke har brukt opp de 11 literne med diesel i dieselvarmertanken, eller vil ha mat, gå på do eller noe lignende. Et svært uoffisielt regnestykke anslår at du bruker strøm for en del under 1,70 per mil, det er ikke lett å få til tilsvarende regnestykke med diesel. Posten er en svært stor bedrift som i stor grad har tatt ibruk Kangoo Z.E. varebiler, og det er lett å forstå ut fra økonomiske hensyn, og hensynet til folk der de kjører.
243 980 starter bilen jeg testet på, den er 4,28m lang. Du kan få den i en lenger Maxi variant på 4,66m, som koster fra 250 980 med 2 seter, og 258 480 som 5-seter. På 5-seteren får du skyvedører på begge sider av bilen.
Er du på sørlandet kan du svinge innom JM Auto og snakke med Bjørn Åke Minde, eller besøke din nærmeste Renault-forhandler for å teste bilen selv.
Takk til JM Auto for lånet av Renault Kangoo Z.E.