Test av Renault Clio (juni 2014)

Intro

Dato 05.06.2014 @ 09:17


Renault har ikke akkurat «tatt av» her i Norge i forhold til i Frankrike, men design har de alltid vært gode på.
Clio er veldig stilig, og risikoen blir litt borte når man leaser en Clio kontra å kjøpe en – fordi den store risikoen er jo hva man får solgt den for igjen når man ønsker dette.
Med dieselmotor som er helt heftig nøysom blir denne bilen et usedvanlig rimelig leasingobjekt!
1099 per mnd inkl service i 3 år fremover og termingebyr, denne måtte vi teste litt lenger enn 10 minutter, så lånte den fra en lørdag til en mandag.


Personlig synes jeg det var litt underlig at dieselbilen ikke var tilgjengelig for test, for man vil jo gjerne prøve en motor, støyen den lager, draget den gir (eller ikke gir) og denslags når man prøvekjører.
At de bare kunne stille med max-utstyrsnivå var også litt kjedelig, for det var ikke så lett å finne ut hva som ikke var med i den man skulle lease, og hvor stor forskjell er det for eksempel på et klima-anlegg der du ikke kan be om en temperatur i bilen, og denne der man kunne be om en temperatur??


Du sitter helt fint i forsetet selv om puten er noe kort og man ikke kan justere vinkelen. Andre justeringer er helt fine på setet.
Ble aldri helt klok på om den røde pynten inni bilen var med eller ikke i pakken som var med i leasingen (nest største pakke var med i tilbudet), for det gjør virkelig noe med deg å sitte inni en såpass kult designet bil. Uten denne pynten blir det litt kjedelig der inne.


Bak var det plass til 2 barneseter, men det ble da usedvanlig trangt foran det største barnesetet vårt – og det ble i overkant komplisert å skvise eldstemann mellom de to setene.
Bilen ble rett og slett noe liten for oss dersom alle skal en plass, og da mister den litt mye av verdien for oss, er jo praktisk at bil2 kan brukes dersom bil1 er midlertidig utilgjengelig.


På grunn av mye dybde i baggasjerommet kan du få mye nedi der, men «inngangen» til baggasjerommet kan jo sette noen begrensninger.
Ellers har vi her et bevis på at barn kan synes det er like stas å teste bil som far sjøl.

Ettersom vi lånte denne en helg fortjener den en +/- liste:

+
Kul utenpå og kul inni i max utstyrsnivå (ta deg råd til dette om du skal ha Clio! Gir så mye glede i hverdagen!)
Billig og forutsigbart å lease denne – kan fungere gullfint om du ikke trenger bakovervendte barneseter
LAVT forbruk – rundt 0,4 liter/mil på vår type kjøring og enda lavere på langkjøring, spesielt på dieselmotoren – gir god fornuft økonomisk det også!
Vil tro at svært mange vil oppleve bilen som helt fin – da får du MYE bil for pengene!!!


Kjørefølelsen følger ikke helt opp designet, klarer ikke helt bli venner med gir eller pedalenes følelse
Det «heftige anlegget» er bare middels, litt skuffende når flere høyttalere har så «heftig» design
Navigasjonen forsøkte å sende meg inn gågater i Grimstad… ikke imponert
For oss 5 ble bilen for trang, derfor gjorde vi ikke noe videre arbeid for å finne ut forskjellene på max-utstyr og utstyret som var med i tilbudet.

Clio var tredje finalist, sammen med BMW i3 og VW Golf, men ramlet ut av finalen etter prøvekjøringen.
Mulig du er lei av at jeg sier dette, men det er VIKTIG å prøvekjøre noe som koster såpass mye som en bil faktisk gjør!!