Det er ikke akkurat hverdagskost for meg å få kjøre Porsche, så jeg har gledet meg en god stund til å få prøvekjøre nye Porsche 911.
Sist jeg kjørte Porsche 911 var vel for omtrent 10 år siden, og det har skjedd mye med 911 siden den gang!
Det er liten tvil om at 911 er linjelekker, alt er gjennomtenkt, videreforedlet og solid laget.
Ganske stilig med de to stilige pottene fra sportseksos-systemet, som er ekstrautstyr.
Motorlyden er svært vanedannende, og da bilen ble kjørt ut av bilbutikken for at jeg skulle få prøve den en liten tur fulgte jeg andektig med, og gliste nesten like bredt som dobbeltdøra ut fra utstillingslokalet til Porsche Center Sør.
Velkommen inn i et miljø som oser kvalitet i hver eneste veltilpassede millimeter. Her er det kvalitetsskinn, alt som ser ut som aluminium er aluminium. For en som har litt sans for estetikk i en bil så kan man fort bli sittende og bare nyte hvor lekkert det er inne i nye 911.
Forsetet kan naturligvis stilles inn på flere måter enn jeg hadde tid og mulighet til å prøve ut, og når du har funnet din perfekte sittestilling så lagrer du den, og vil alltid sitte perfekt senere. Du setter deg naturlig nok ned i bilen, og det føles nesten som du «kler på deg» bilen uten at det blir trangt eller for lavt selv for meg som er relativt romslig av meg.
I de fleste biler jeg prøver er jeg skikkelig gira på å prøve alle menyer og knapper, men ikke her, her var fokuset et helt annet, på kjørefølelsen!
Hjulet litt nede til høyre på rattet er et magisk hjul, som gir deg 3 biler i 1. I Normalmodus får du en komfortabel hverdagsbil med ganske mye krefter som kommer når du vil at de skal komme. Vrir du over på Sport endrer bilen seg til en mye mer sportslig bil, raskere respons, men fortsatt helt fin komfort. I Sport+ blir bilen til noe jeg aldri før har vært borti, som en litt sinna hund med masse krefter som bare vil løpe – «kom igjen» maser den lett, og trykker du da på gasspedalen skjer det noe svært avhengighetsskapende med lyd og skyv som er direkte heftig! Ikke skummelt, ikke ukontrollert, bare helt magisk! 0-100 på ca 4 sekunder levert av 420 turbomatede glade hester kan HELT klart anbefales å oppleve!
Her er det knapper for det meste, og her er det mye du ikke finner i «vanlige» biler, tanken er at du skal kunne stille inn bilen slik du vil ha den. Den fjerde innstillingen på hjulet i rattet er nettopp «individual» der du selv velger hva slags innstillinger du ønsker at bilen skal ha.
Automatkassen kaller Porsche for PDK, Porsche Doppelkupplung, rask og god, og billigere enn manuell, mest sannsynlig fordi du får lavere CO2-utslipp med automaten enn med manuelt gir.
Når du kjører en bil med startpris på 1 553 900 så er det jo kjekt at det er parkeringssensorer og ryggekamera som hjelper deg til å ta godt vare på bilen.
Jeg burde kanskje vært veldig nervøs da jeg kjørte en så dyr bil, men den var svært lett å få kontroll på og oversikt over, og gleden over å kjøre bilen var nok alt for sterk til at jeg tenkte på å bli nervøs. Hadde sansen for bryteren for å justere temperaturen, vippebryter, jeg er sikkert litt rar som synes det er stilig.
I døra finner du knapper for seteminne, speiljustering og vindushevere, samt svært gode høytallere – som det naturlig nok er mange av rundt i bilen, om du skulle ønske å høre på musikk istedenfor motorens vakre lyd da.
Det er vel noen egenskaper som kanskje ikke akkurat er det man bruker som salgsargumenter for en ny 911, og det ene er baksetene.
Joda, det er da to seter der bak, så man kan få med seg 4 personer i bilen, men her har man det vel aller best om man er 1-2 personer i bilen.
Bagasjerom er nok heller ikke et salgsargument for en 911, men de dagene du trenger masse bagasjeplass kan du heller låne deg en stor og kjedelig bil.
Når du har 420 meget spreke hestekrefter er det også greit å ha bra bremser, denne bilen hadde sportsbremser som er inkludert på biler med S bakpå, men du kan også bestille ekstra gode kjeramiske komposittbremser (litt direkte oversatt). Jeg synes sportsbremsene fungerer meget godt uten å være nervøse i bruk. Ekstrautstyr, det er en del man kan bestille ekstra til en 911. De kjeramiske bremsene koster nesten 90 000, men skal du ha deg en fullutstyrt 911 så er det kanskje ikke så nøye, da er det viktigere med rett utstyr enn at prisen kryper stadig nærmere 2 millioner. Her er det nok strategisk med gode råd fra selger dersom du ikke er bevandret i hvilket ekstrautstyr det er lurt å ha den dagen denne perlen av en bil skal selges igjen.
Kan anbefale å leke litt med Porsche sin bilkonfigurator.
Dersom du vil ha kjøreglede pakket inn i et vakkert karosseri, og du har en over middels god økonomi, så kan jeg virkelig anbefale å teste ut nye 911. Den er ikke «bare en bil», men en opplevelse!
Selv nøkkelen er stilig, men man har ikke så veldig lyst til å gi den tilbake etter en prøvetur.
Tusen takk til Porsche Center Sør som lot meg få prøve nye 911 Carrera S!
Andre som har testet denne bilen:
BilNorge
Finnes flere tester av andre varianter av 911:
Aftenposten – 911 Carrera 4S
Hegnar – 911 Turbo S
E24 – 911 Carrera 4GTS