Test av Opel Mokka X med Opel OnStar (okt 2016)

Opel har nå lansert OnStar, og jeg fikk teste systemet i nye Mokka X.

Dato 10.10.2016 @ 14:38


Ny Opel Mokka X har premiere hos Opelforhandlerne fra 8/11-16, så da blir den tilgjengelig for prøvekjøring, men jeg fikk ta den med ut på test da den i dag var på en liten førpremiere hos Auto-Car AS på Stoa i Arendal. Bilen ser noen hakk sprekere ut med denne faceliften, og den leveres med mer utstyr enn forrige versjon. Kombinasjonen bensinmotor/automatgir/4×4 er nå også mulig.


Bilen er 4,275 meter lang, og 1,658 meter høy, så vi snakker kompakt SUV, eller mellomstor bil. Det passer bra om du av og til ønsker å bruke bygater og parkeringshus. Jeg testet en 1,4 liters bensinmotor med 152 hk, automatgir og 4×4 med premium utstyrsnivå. En slik bil «starter» på kr 377 900, men listen over ustyr som ikke allerede er inkludert er ganske kort, for Premium har virkelig mye utstyr inkludert! Billigste versjon av bilen starter på 272 900.


Foran har du god plass. Som regel må jeg jekke meg helt ned i forsetet, og ikke sjelden ønsker jeg å kunne jekke setet enda lenger ned, men her måtte jeg litt opp fra nederste nivå. Du setter deg naturlig nok mer inn enn ned i bilen, noe jeg må innrømme at jeg har sansen for i en bruksbil, forstår godt de som liker det best.


Opel har jobbet med å redusere antallet knapper i midtkonsollen, og heller legge flere funksjoner inn i touchskjermen, og det synes jeg fungerer bra.
Det slår meg at materialvalgene til Opel mange steder overgår det Audi har valgt for sin Q2, myk plast og skinn i dørene for eksempel. Så er det andre plasser Audi har mer eksklusive materialer enn Opel, men poenget mitt er at du får ganske mye bil og utstyr for pengene her om du velger «full pakke».


Rattet er meget godt å holde i, og cruisekontrollen styres fra rattet, men jeg stusser litt på hvorfor Opel ikke kjører på med adaptiv cruise enda.
Plassen foran er svært god, nesten litt «lang» avstand til høyre og venstre hjørne av dashbordet, gir veldig romfølelse, nesten litt uvant.
Premium anlegg fra BOSE leverer svært god lyd, Apple Car Play eller Android Auto er jo også kjekt å ha. Full LED adaptivt frontlyssystem gjør sitt til at bilen får en ny identitet foran, i tillegg til å levere bra lys for kjøring på mørke veier. Det er svært mange gode grunner for å velge bilen i Premium, da er alt dette og mye mye mer utstyr inkludert i prisen. Tør ikke tenke på hva andre bilmerker hadde krevd for tilsvarende utstyrsnivå.


Mokka X kommer med Opel OnStar i utstyrsnivå Innovation og Premium, og det er rett og slett en personlig tjener som kan hjelpe deg med mye forskjellig, som for eksempel å lete opp noe for deg som du vil finne, for så å laste ned destinasjonen til din bilnavigasjon. Lyser en lampe i bilen kan de i andre enden finne ut hva som er problemet med bilen og gi deg råd om hva du skal gjøre. Det er også en SOS-knapp som du bruker i nødstilfeller, for eksempel om en i bilen blir akutt syk, eller om du opplever noe som du selv mener er farlig. Skulle du kræsje og utløse kollisjonsputa vil du bli oppringt for å høre om det går bra med deg og om du trenger hjelp. Svarer du ikke da er nødetatene på vei til deg.
Det blir ikke så enkelt å stjele bilen fra deg heller om du har OnStar, selv om den har en Privacy knapp så kan ulykke og tyveri overstyre privatlivets fred og sørge for at du får den hjelpen du trenger.
Du kan lese mer om dette her: www.opel.no/onstar/


OnStar inkluderer også en app, så du kan sjekke bilens tilstand mens du slapper av på en café, eller du kan planlegge hvor du skal kjøre, og overføre ruten fra mobilen til bilens navigasjon fra appen. Skjer litt med biler på den teknologiske fronten for tiden. Dette er systemer som jeg har hørt om hos Lexus/Cadillac i USA, men ikke hørt om i «budsjettklassen» før. Stilig utvikling!
Første år er gratis, så kan du vurdere nytten, og finne ut om du vil abonnere på OnStar.


Du har det greit som passasjer bak også, bare dytt nakkestøtten litt opp før du setter deg inn. Trivselen bak øker nok en del om du er under 180 cm, men jeg kunne klart noen mil bak her, trenger ikke bøye hodet for å si det sånn, men benplassen er ikke enorm når jeg selv sitter foran. Inn og utstigningen er noe trang på grunn av hjulbuen som tar sin plass i dette området.


De mørke rutene bak er med i Premium utstyrsnivå, både stilig og funksjonelt. Takrailsene er pakket inn i solid plast, og gir et røfft utseende.
Designet av bilen fra siden avslører også at forsetepasasjerene er tilgodesett med mest plass.


LED baklykter også, men ser liksom for meg at de kunne vært designet litt røffere på et vis.
Du kan få bilen med avtagbart hengerfeste, koster 8 000. Bilen kan max trekke 1500 kg.


Bagasjerommet skal ha plass til 356 liter. Mange som kan leve greit med det, og eventuelt ha en boks på taket ved større behov.


Jeg må innrømme at jeg har hatt en tidligere versjon av Opel Mokka som lånebil en gang jeg hadde BMW 5-serie som skulle repareres, og den bilen ble jeg ikke fortrolig med i løpet av de to dagene jeg hadde den. Det har skjedd mye med Opel Mokka, og denne bilen trivdes jeg godt i. Automatkassa jobbet fint med bensinmotoren, styring var komfortabel, utstyrsnivået veldig godt, og bilen er mer komfortabel enn sportslig satt opp. Rett og slett høy trivselsfaktor denne gangen! Positivt overrasket!


Fra 8/11 skal det være mulig å prøve nye Opel Mokka X hos din Opelforhandler, men kanskje kommer en på besøk til en forhandler nær deg i nærmeste framtid?
Enten du likte forrige Mokka eller ikke kan jeg anbefale en prøvetur i nye Mokka X, jeg mistenker du også vil trives i den!

Takk til Auto-Car AS og Opel Norge for lånet av Opel Mokka X, og for god informasjon på turen om Opel OnStar, moro å teste!

Andre som har testet nye Opel Mokka X:
Bil og motorbloggen
hmm… Hører gjerne fra deg om du vet om noen flere…

Annonse