Test av Opel Crossland X (nov 2017)

Små crossovere er i vinden for tiden, og Opel har kommet med Crossland X, den måtte testes.

Dato 06.11.2017 @ 16:45

Opel Crossland X er en av mange nye biler fra Opel, og den skal konkurrere med biler som Renault Kaptur, Peugeot 2008 og Citroën C4 Cactus.
Med sine 4,2 meter i lengde kan den ikke regnes som en stor bil, men plassen innvendig er nesten overraskende god.


Opel Norge har valgt å bare ta inn bilen med bensinmotor, mest sannsynlig påvirket av det som skjer politisk i store norske byer, samt salgsstatistikken for dieselbiler. Når en bil ikke er veldig stor eller tung kan jo bensin fungere ganske godt. Bilen er utstyrt med en 1,2 liters bensinmotor på 110 hk. Dette handler med andre ord ikke om rå krefter eller heftig akselerasjon, men helt ok fremdrift.


Her ser man første klare resultat av at Opel er kjøpt opp av PSA (Peugeot og Citroën), den har fått sammme nøkkel som dem.


Du får bilen i utstyrsnivå Innovation og Premium, og de har startpris på 252 900 og 267 900.
Jeg tror de fleste kommer til å velge bilen som Premium og med automatgir, da med en startpris på kr 277 900.


Stadig flere velger crossover/suv for å kunne sette seg inn i bilen istedenfor å sette seg ned i den.
En sentral grunn for å velge Premium er setene, gode seter som også har ekstra lårstøtte man kan trekke ut.
Manglende lårstøtte var noe av det første jeg merket meg før jeg da trakk ut den ekstra lårstøtten.
Ellers har klimaanlegget 2 soner, du har med en fleksibilitetspakke som betyr mye for bakseter og bagasjerom, regnsensor, automatisk fjernlys, parkeringsassistent foran/bak og mye mye mer som uten tvil er veld verdt 15 000 som Premium koster ekstra, spesielt den dagen bilen skal selges brukt!


Ryddig og pent interiør, med godt ratt med rattvarme, det liker jeg godt! Hvilken konkurrent har rattvarme? Eller Head-up diplay? Eller Automatiske fjernlys?
Den runde bryteren til venstre for rattet er ikke overtydelig merket, og spakene bak rattet har litt mange funksjoner.
Bra at Cruisekontrollen styres fra rattet.
Tok litt tid å bli godvenn med automatgiret, og infotainmentskjermen ble jeg ikke skikkelig godvenn med rett og slett. Dette kan løses mer elegant og intuitivt.


Jeg lurte litt på om det var noe poeng for meg å teste plassen i baksetene, men bestemte meg for å prøve, og ble svært overrasket over plassen til hodet.
Bena hadde sånn ca ok plass, litt avhengig av plassbehovet for den som sitter foran deg, men rett og slett god hodeplass. Her slår Opel Crossland X sine konkurrenter på et ganske sentralt punkt!


Plassen i bagasjerommet, 410 liter, er også klasseledende. Det er jo rett og slett veldig brukbart for de aller fleste.


Opel Crossland X har et trivelig utseende, praktiske ytre mål for dem som ikke liker så stor bil, og klasseledende innvendige mål.
Den er lettkjørt, og kan leveres med mye mer utstyr enn konkurrentene.
Prisen er også veldig hyggelig, så det er igrunnen mange gode grunner for å svinge innom nærmeste Opel-forhandler og sjekke ut Opel Crossland X.


Takk til Auto-Car på Stoa for lånet av Opel Crossland X!

Annonse
Drivstoff: