Endelig har Opel Ampera-e kommet til forhandlerne, og det er mulig å prøve bilen alle bare har hørt om for alle oss som ikke defineres som motorjournalister.
Den er hakket lekrere i virkeligheten enn det jeg har fått inntrykk av gjennom bilder selv. Spesielt i denne spreke fargen, Amber orange!
Jeg har ikke kjørt bilen langt, bare fra Stoa til Tovet i Arendal, og litt på motorveien, for å danne meg et kjapt førsteinntrykk av bilen.
En lenger helgetest av bilen kommer etterhvert, så da blir dette innlegget oppdatert med mer informasjon.
Med alt av tilleggsutstyr og metallic lakk kommer bilen på ca 350 000 etter den nylige prisøkningen som dukket opp. Da får du blant mye annet med skinnseter og BOSE-anlegg. Disse setene har jeg vært veldig nyskjerrig på, for seter er noe som betyr ganske mye for meg. Justeringen er som du ser av de to spakene ganske manuell, og med den fremste spaken kan du jekke deg opp eller ned. Den bakerste spaken er jeg ikke så glad i, det er den som du bruker når seteryggens vinkel skal justeres. Det MÅ du gjøre når bilen står i ro, for drar du i den mens du kjører kan direkte trafikkfarlige situasjoner oppstå! Skal dette gjøres manuelt foretrekker jeg en løsning med hjul, som helt ufarlig kan brukes selv i fart. På den korte turen jeg kjørte kjentes setet helt ok ut, så jeg er spent på hvordan det oppleves på langtur. Vi snakker ikke «luksus-sete» som Volvo V90 eller BMW 5-serie leverer, langt derifra, men ikke umulig at det er helt ok.
Bilder av førermiljøet når alt er slått på kommer når jeg tar med bilen på langtest, men sånn generelt så er det ikke den billigste plasten som dominerer, de har gjort noe som gjør at den virker hakket over det billigste, og for de aller fleste blir dette helt ok.
Førermiljøet oppleves som moderne sett i forhold til alt annet Opel leverer per i dag, selv om en god del modeller fra Opel har en del mer materialkvalitet å skilte med enn Ampera-e.
Jeg er glad i ratt der du kan styre Cruisekontrollen, så selv om denne mangler adaptiv cruise, er det bra at cruisen styres fra rattet. Rattvarmeknappen er også en av knappene på rattet man blir glad i på vinteren! Godt ratt å holde i! På høyre side er det knapper til å styre hvordan de digitale instrumentene foran rattet skal se ut. En god visning av gjenstående rekkevidde i forhold til det kjøremønster du har, med maksimal rekkevidde, rekkevidde ut fra ditt kjøremønster, og minimumsrekkevidde om du skulle kjøre helt villmann.
For å bruke navigasjon bruker du mobilen med USB-ledning, enten med CarPlay fra Apple eller Androidløsningen, så greit med data på mobilabonnementet kan være ok om du bruker navigasjon mye.
Avstanden du har fra haleben til hodet vil avgjøre en del for din trivsel i baksetet, men 3 barn sitter meget godt baki der. ISOFIX på yttersetene. Det geniale er at midtplassen der bak har flatt gulv!
De som sitter bak har et par USB-plasser på deling, og du kan nå også bestille bilen med WiFi som gjør at barna i bilen kan koble opp nettbrett og mobil. Bilens antenne gir god dekning for databruk. Dette vil leveres gjennom Opel On Star for de som ønsker det, og hva dette vil koste har ingen helt oversikt over riktig enda, men den informasjonen kommer nok forhandlerne med så snart det er klarlagt.
Også bak er bilen stilig synes jeg, men kan det være noe bagasjeplass i en bil som ser såpass kompakt ut?
Dersom du er forbi stadiet med barnevogner, reisesenger og denslags, kan du fint pakke i bager og få plass til en god del i denne bilens relativt dype bagasjerom.
Det er ikke størst i antall liter, men de literne du har er lette å utnytte.
Noen litt observante lesere har sikkert lagt merke til for lenge siden at bilen har takrails, og ja, den kan ha takboks, maks 50 kg last der oppe, men vips kan denne bilen fungere som eneste bil for en famlie! Ikke rart det er så mange som har bestilt denne bilen!
Bilen ser ikke bare sprek ut, den er sprek, og den har sportsknapp som nesten blir overflødig på en såpass sprek bil, men for oss som synes bil er moro, så er sportsknappen litt ekstra moro. Jeg har testet bilen over brostein og fartshumper og dårlig byvei, og jeg synes fjæringene er helt fine. Har jo kjørt dyre biler med heftigere fjæringskomfort, men i forhold til bilen synes jeg de er helt fine. Det som er av støy kommer i all hovedsak fra dekk, og det merker du mest på motorvei. Støyen oppleves ikke som plagsom.
Foran i bilen er det bare motor og slikt, ikke bagasjeplass der. Service tar du hvert år eller 30 000 km, og den koster sånn ca 4 000 fordi bremsene demoneters og smøres opp, fordi bremser i en slik bil brukes mindre enn i en «fossil-bil».
Jeg har vel avslørt at jeg liker bilens design, den er hakket kulere enn mye Opel har levert de siste årene, og det liker jeg godt!
Man kan kanskje undre seg litt over at bilen ikke har LED-Matrix lys, men Xenon, det er i hvertfall noe jeg selv synes er litt rart.
Men du får automatisk fjernlysassistent da, det er jo bra.
Kjører du mest i byen?
Kjører du mye gjennom bomstasjoner?
Ønsker du å kjøre el-bil, men har ikke likt at praktisk rekkevidde er rundtomkring 200km?
Da er det kanskje ikke så dumt å teste Opel Ampera-e!?!
Ta deg en tur til din forhandler, og be om å få se og prøve Opel Ampera-e, den er rett og slett et svært så trivelig bekjentskap!
Takk til Auto-Car for lånet av Opel Ampera-e! Gleder meg til langtest!
LES min langtest av Opel Ampera-e
Andre som har testet Opel Ampera-e:
Broom
Hegnar
DinSide