Test av nye Subaru XV (des 2017)

Subaru har kommet med en ny versjon av sin kompakte SUV med det korte navnet XV. Ettersom jeg ikke har fått testet den før, benyttet jeg sjansen til å bli litt bedre kjent med den.

Dato 11.12.2017 @ 17:13

Bilens lengde er 4,465 meter.
Startprisen ligger på 329 800 for rimeligste utgave, og 419 800 for den best utstyrte, som var den jeg testet.


Nye Subaru XV kommer med 2 ulike bensinmotorer, en 1,6 liter med 114hk og en 2 liter med 156hk.
Den største motoren bruker 10,4 sekunder fra 0-100, og inviterer sånn sett ikke til spesielt frisk kjøring.
Du får ikke manuelt gir til denne bilen, automat er standard.
Nå skal ikke jeg bli veldig politisk av meg her, men jeg mistenker at enkelte kunne ønske seg en sprek dieselmotor til denne bilen, spesielt de som kjører en del langt og som ikke bor i Oslo eller Bergen.


Noen lurer kanskje litt på hvorfor jeg tar med en bil som er god i terreng til kaia i Grimstad, men det er fordi det er noe mer nytt i bakgrunnen.
Denne testhelgen åpnet nytt bibliotek i Grimstad, så da er det bare å svinge innom neste gang du er på Sørlandet!


22 cm bakkeklaring, og ganske heftige terrengegenskaper er store fordeler med Subaru XV.
Den er ikke helt som andre kompakt-SUV’er, for du får den bare med firehjulstrekk og automat.
Det betyr at startprisen her inkluderer mye mer enn hos mange konkurrenter som knapt nok kan leveres med auomat og 4×4 som alternativ engang.


De relativt godt synlige sensor/kameraer i frontruta er Subaru sitt EyeSight system, som på reelle tester har vist seg å fungere særdeles betryggende bra.
Systemet stanser bilen dersom det kommer en hindring i veien.
At man får med EyeSight fra rimeligste modell her er svært bra!
For de mer teknisk interesserte – les mer om EyeSight her.


Komfortable seter, som kanskje kunne hatt en tanke mer sidestøtte? Fint at fremre del av setet kan heves for å gi ønsket lårstøtte.
Hallo Subaru! Minnefunksjon på el-seter er en fin ting! Spesielt når det er mer enn 1 sjåfør i heimen. Bare nevner det, så kanskje det kommer etterhvert.
Veldig stilig med skinn og kontrastsømmer! Skinnet oppleves mer som solid enn som eksklusivt, og det passer godt til denne bilen synes jeg.


Komfortabelt ratt, ryddige instrumenter, og en infotainmentskjerm som jeg opplever som god og moderne.
Totalt sett ganske mye og bra utstyr for en bil i denne prisklassen.


Rattet har knapper for adaptiv cruisekontroll, volumkontroll, rattvarmeknapp på høyre side nede, og menyknapper for menyen over infotainmentskjermen nede på venstre side. Godt ratt å holde i. Rattvarmen er begrenset til områder man stort sett holder i.


Moderne og god infotainmenskjerm, enkel å bruke trykkfølsom skjerm. Den er nesten «dratt litt ut» designmessig, for å gi god tilgang. Fint at det også er noen «hurtigknapper» under skjermen for en del mye brukte funksjoner.


Over infotainmentskjermen er det et lite info-display, og nei, bilen bruker ikke 1,9 liter på mila, men har stått mye på tomgang da bildet ble tatt fordi jeg har knipset bilder av den, og hadde gått veldig kort da jeg testet den.
Navigasjonen er helt grei å bruke.


Ryggekameraet vil jeg definere som veldig godt, med klare, store og gode bilder.


Jeg var også ute på natten for å teste lys, og da oppdaget jeg at ryggekameraet var svært godt også på natten på bekmørk vei.

Lyset var godt, men det automatiske fjernlyset synes jeg var noe tregt til å få på fjernlys etter at møtende bil hadde passert. Man kan jo velge å kjøre fjernlys på manuelt om man kjører på bekmørk vei.


Bakom girspaken er det to gode koppholdere, og mellom koppholderne og girspak har du elektronisk brekk, setevarme på høyre side og et par nyttige knapper på venstre side. En for start i bratt bakke og en annen X-mode som hjelper deg gjennom det kjipeste av terreng i lav hastighet (slår seg av om du kan kjøre fort).
De som har en tanke kronglete vei bør teste Subaru når det gjelder fremkommelighet.


Til venstre for rattet er det en del funksjoner/systemer man kan få slått av dersom man ønsker det, og man kan få gitt beskjed til dekktrykk-kontroll-systemet at dekktrykk er sjekket og er normalt. Ellers får man opp avlest dekktrykk i informasjonsdisplayet ved siden av speedometeret.


I utgangspunktet er ofte bakseter i kompakt-suv’er litt trange, men her får selv jeg plass bak meg selv, og det hører fortsatt til sjeldenhetene at jeg gjør det.
Ellers er det en solid kloss på gulvet for den som sitter i midtsetet bak, og dessverre lite tilkoblingsmuligheter for USB/12v.
Det er også noe trangt å gå inn/ut av bilen her bak, noe man nesten kan se om man ser på avstanden fra setets fremkant til dørkarmen, må vri litt på føttene her.


På grunn av høy bakkeklaring er det ikke så veldig lang vei fra gulvet i bagasjerommet til toppen av seteryggen, noe som gir 385 liter, men det kan jo lastes opp til taket om du har noe nett eller gitter. Hengerfeste kan du også ha, men du kan maks trekke 1400 kg.


Hvordan er denne bilen å kjøre? Vel, som jeg har nevnt, ikke så sprek motor selv om man velger den største.
Fjæringene tåler sprekere motor, testet dem på ganske svingete vei, og de opplevdes mer sportslige enn motoren gjør.
I 50 glir bilen silkemykt avgårde, nesten uten noe motorlyd. Du har god komfort i seter og ratt, og har adaptiv cruise, noe som sammen med god støydemping borger for komfortable langturer. Bilens trumfkort er likevel fremkommeligheten for de som har litt vanskelig vei, du vet du kommer fram uansett føre og forhold, og den tryggheten tror jeg blir mange sine favorittfølelse med denne bilen.


Siste dagen var jeg så heldig at det kom litt snø, så fikk testa bilen litt på glatt føre, og tryggheten og fremkommeligheten gjør noe med en. Når føret er kjipt er det usedvanlig godt å vite at man kommer trygt og greit fram dit man vil.


Skulle du være på Sørlandet kan du ta turen til Grimstad Bil og teste nye Subaru XV du også.

Takk til Grimstad Bil for lånet av nye XV!