Test av nye Nissan Qashqai (aug 2017)

Nissan Qashqai har fått seg en facelift, så da tok jeg den med til Grimstad for en liten test.

Dato 31.08.2017 @ 16:14

Dette er en faceliftet versjon av Nissan Qashqai, ikke en helt ny versjon, noe forhandleren var nøye med at jeg skulle få med meg.
Sist jeg testet Qashqai var august 2015, og forbedringene er merkbare og gode synes jeg.


Noe endret design foran, lyktene går nå lenger inn mot midten og de har blitt bi-led lykter, og emblemet midt på har blitt en slags «klistremerke på plate» sak – personlig likte jeg vel bedre det forrige emblemet, men resten av forandringene synes jeg er stilige.
Jeg testet toppmodellen, som nå heter Tekna+ på utstyr og har en 130 hk dieselmotor, manuelt gir og 4×4. De fleste Qashqai-varianter er tohjulstrekk, og må du ha kombinasjonen automatgir og 4×4 må du opp på storebror X-Trail.
130hk diesel oppleves som frisk og kjøreglad.


Forsetene er oppdradert til el-seter med minnefunksjon, og du får dem i nappa skinn.
Det er en ganske stor oppgradering fra delskinn. De ser jo bare veldig fine ut! De er ikke glatte å sitte på, det satte jeg veldig stor pris på!
Selv savnet jeg muligheten for å kunne vippe opp fronten av forsetet, for å fikse litt mer lårstøtte.


Rattet har fått en skikkelig oppgradering det også, borte er de lysegrå plastknappene og bryterne, og nå har du et godt skinnratt med knapper som er mye bedre og stiligere etter min mening. Også i førerdøren har man fått skinn, og det drar opp eksklusiviteten.
På nyåret skal det komme adaptiv cruise, men foreløpig er det «bare» vanlig cruisecontrol. Veldig bra at man kan styre cruise fra rattet, det setter jeg pris på.
Ellers undrer det meg litt at ikke infotainmentskjermen har fått en oppgradering i denne faceliften, men den holder kanskje greit fram til neste anleding?

Knappene i midtkonsollen er fine, og legg merke til knappen øverst til høyre, den fikk jeg bruk for på morgenkvisten da frontruta var tildugget, varmetråder i frontruta, kjekt å ha, spesielt på vinteren! Rattvarme kan også gjerne komme med på neste oppgradering, for det er også veldig deilig på vinteren.


Når man nylig har testet Mini med sylskarpt bilde fra ryggekameraet, så merker man hvor fort utviklingen går i forhold til kvaliteten på infotainmentskjermer.
Mye nyttig og kjekt er på plass her også, men det føles liksom bare litt gammelt med litt «blurry bilder» på en måte.
I utstyrsversjon Tekna+ får du også med et BOSE premium lydanlegg som gir god lyd i bilen.

Baksetene er nesten litt overraskende romslige, og jeg lurer på om jeg også hadde sluppet å subbe håret i taket dersom det ikke hadde vært panorama glasstak. Er man under 180 cm har man god plass til håret også. Veldig stilig at baksetene har samme fine design som forsetene.


Dette er muligens den vinkelen det er mest vanskelig å se endringene på nye Qashqai, men hva koster bilen nå med alle disse endringer og oppgraderinger?
Vel, toppmodellen som jeg testet, med 4×4 og 130hk disel koster fra kr 435 900, men den er så godt utstyrt at du antagelig bare trenger metallic lakk og kanskje et hengerfeste i tillegg.
Utstyrsnivåene er Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna og Tekna+ – og jeg ville naturlig nok valgt Tekna+.


Du får Qashqai med 2 bensinmotorer på 115hk og 163hk, og 2 dieselmotorer med 110hk og 130hk.
Billigste Qashqai er minste diesel med Visia utstyr til kr 281 900. Tilsvarende bensin koster 284 900.
Automat får du til 115hk bensin eller 130hk diesel, men da med to-hjuls trekk.
Nissan har kommet med ulike designpakker du kan kjøpe, med kromdetaljer eller svarte detaljer, så mulighetene til å påvirke bilens utseende har økt.


Sist jeg testet Qashqai var det en del kvister i bagasjerommet, så denne gangen må jeg jo utforske det litt mer.


Gulvet i bagasjerommet består av 2 plater som man kan ta ut eller omorganisere på ulike vis.


Gjør man slik blir platen en vegg som hindrer handleposer i å ferdes rundt omkring i bagasjerommet, kjekt!


Nissan Qashqai er en stilig bil som kan passe godt for en familie, og som kan tilpasses til mange ønsker i forhold til utstyr og motor.
130hk diesel med automat, 2wd og Tekna+ koster fra 416 900, og 115hk bensin, automat, 2wd og Tekna+ koster fra 389 900.
Kan ikke si annet enn at du kan få mye bra bil og utsyr her for pengene.

Kan anbefale en tur til Gromstad Motor Stoa. Takk for lånet av bilen!

Annonse
Kategori:
Drivstoff: