Test av nye Mercedes-Benz E-Klasse (april 2016)

Ny E-klasse må naturligvis testes, og her er det mye godsaker!

Dato 20.04.2016 @ 13:13


Nye E-Klasse har fått mye skryt fra de som tester og vurderer biler for bilblader og nettsider, så den måtte jo prøves når jeg nå fikk muligheten!
Må si jeg skjønner skryten, selv om jeg skulle ønsket meg at noe småtteri var litt anderledes.


Nå ser ikke alle biler i E-Klasse ut som denne, for her er det AMG-Line eksteriør, som jeg synes kler bilen godt, men om det er verdt 34 900 ekstra er jeg litt mer usikker på. Jeg testet en E 200 med 9G-Tronic automat og 184 bensinhester, 300 NM, noe som går greit unna når egenvekten er på 1530 kg. Startpris er på 550 000 ferdig levert i Arendal.
Dersom du ikke bor i Bergen eller Oslo ville jeg nok anbefalt E 220 d, med samme automat, men med 192 dieselhester som har 400 Newtonmeter og som har et mye lavere forbruk (sikkert litt over oppgitt 0,39) for «oss på landet». Startpris 545 000 ferdig levert i Arendal.
Flere motorer, hybrid og 4 matic kommer etterhvert for E-Klasse, og den skal også komme i en «offroadversjon» noe lignende Audi sine Allroadvarianter. Stasjonsvogn kommer naturligvis også, til høsten. Ikke noen problemer med utvalget her! Det utvides etterhvert, og mye av utvalget er på plass i høst og før mars 2017.


Det er trivelig å sette seg inn i en E-Klasse, og de som føler de før har manglet lårstøtte i forsetet på E-Klasse vil glede seg over muligheten til å trekke seteputen utover. Du kan få mange slags seter og trekkvarianter til setene, så her er det lurt å ha tenkt litt på hva man ønsker seg før man skal krysse av på listen over ekstrautstyr, er mye som kan friste der.
Komforten er et kjennetegn for Mercedes-Benz E-Klasse, og den er fortsatt på plass, spesielt om du kjøper deg litt ekstra støydemping med Akustisk komfortpakke til 12 970, da får du tykkere varmedempende vinduer, og mer isolasjon i gulv og «vegger/dører».
Det som er litt bra nå er at du kan velge kjøremodus «Sport +» og få deg en mer inspirerende bil på svingete veier, det her må de som sverger til BMW prøve!


De to store skjermene som nesten henger sammen heter Widescreen Cockpit, og det ville jeg helt klart anbefalt. Uten disse skjermløsningene blir den nye bilen brått veldig mye «eldre» enn de som velger akkurat dette ekstrautstyret. Alene for seg selv koster det 10 020, men kan bli billigere i en utstyrspakke.
Det er ikke noe problem å krysse av ekstrautstyr for 200-250 tusen, men her er det sentralt at du har en god prat med selger om hva du faktisk har behov for og ønsker. Holder det med standard stereoanlegg? Går det  fint å ikke ha soltak? Bruker du aldri ryggekamera? Trenger du hengerfeste?
For meg som er glad i utstyr og koser meg med sånt, blir listen lang over hva man har lyst på hos Mercedes og andre tyske merker.
Førermiljøet er pent, eksklusivt og preget av kvalitet. Rattet har en perfekt kombinasjon av mykhet/hardhet og kvalitet på skinnet til at du gleder deg til å holde i rattet. Her er det lett å trives!
Personlig liker jeg best å ikke styre gir med spak der jeg er mest vant med å finne en spak for vindusviskerne, jeg er nok også mest glad i å kunne styre Cruisekontrollen og ønsket hastighet fra knapper på rattet framfor fra en spak bakom rattet jeg ikke kan se. De som er vant med Mercedes-Benz er jo vant med disse løsningene, så de er sikkert veldig glade i dem.


Speedometeret kan kombineres med ulike visninger der turtelleren vises nå, og i midten kan man også velge hva som skal vises, og det er jo noe av poenget når instrumentene går fra analoge til digitale, muligheten til å velge hva du ønsker å se. styres av brukervennlig touchpad på rattet, en touchpad på rattet til hver skjerm.


I skjerm 2 kan du velge om du vil se 2 ting eller 1… her kombinasjonen av radio og navigasjon.
Stor og god skjerm med kvalitetsgrafikk.


Svært godt ryggekamera/parkeringskamera, der du i svært stor grad kan velge hvilke kameraer du ønsker skal være i bruk.


Her i midtkonsollen er det en del knapper, som gjør at man kan komme fort inn i rett meny, uten å klikke 2-3 ganger før man er der man vil i menyene.
Om jeg skal være skeptisk til noe så er det kanskje plasseringen av av-/på-knappen for skjerm 2 rett bak rulleknappen for volum. Man skal jo helst ikke se på knappene når man trykker på dem, men se på veien. Og da kan du nok tenke deg til hva som skjer dersom du ønsker å justere volumet med det stilige volumhjulet. Lurer litt på om det er en tanke «Volvo-kopi» med rulleknapp i metall?


Jeg klarte å glemme å sette meg bak her, men skal jeg kjøre taxi får jeg tidsnok testa det ut regner jeg med, for E-Klasse er populær som Taxi.
Du får spørre en som kjører E-Klasse som Taxi om hvorfor det er så mange slike Taxier.
Regner uansett med at baksetet har både god plass og komfort. For meg med 3 barn ser jeg at «klumpen» i gulvet for midtsetet er noe høy, kjipt for den som må sitte på midten bak.


Må si jeg liker enderørene, lurer nesten litt på hvorfor Audi fortsatt kjører ubalansert bakende på mange av sine modeller med ett enderør.


Dypt bagasjerom, plass til masse for de som ikke sverger til stasjonsvogn, der blir det naturlig nok plass til mer. Eneste «ulempe» for sedanen er egentlig at innlastingsåpningen er litt liten, for der inne er plassen god for de aller fleste som ikke må frakte diger barnevogn, med sine 540 liter.


Jeg tror det kommer til å selges mange Mercedes-Benz E-Klasse i Norge, en del fler stasjonsvogn enn sedan, og sikkert ganske mange med hybridmotoren.

Jeg kan helt klart anbefale en prøvetur med nye E-Klasse! Det er en svært god bil!
Du får med MYE utstyr som standard, men du kan få MYE mer og bedre utstyr fra ekstrautstyrslista, så ikke kjøp denne bilen på impuls, bruk god tid til å finne ut hva du vil ha med, så blir du nok fornøyd med bilen svært så lenge!

Takk til Agder Bil AS for lån av E-Klasse!

Andre som har testet nye Mercedes-Benz E-Klasse:
Din Side
VG
Hegnar

En leser som eier en Mercedes-Benz CLA har gjort meg oppmerksom på en sak som jeg synes det er greit at fremtidige eiere av merket er klar over!


Noen lister på bilen hadde fått missfarging, noe eieren syntes var noe merkelig – og klaget til forhandleren.
Da ble vedkommende gjort oppmerksom på at han hadde vasket bilen feil – klage avslått…
Så kjøper du deg Mercedes-Benz, og tenker på at du kanskje skal vaske den, så be om å få en liste over godkjente preparater som kan brukes!!!

Nå har Mercedes-Benz Norge, eller Bertel O Steen kommet med følgende liste over godkjente midler:


Så pass på å få bestilt vaskemidler og poleringsmidler som gjør at du beholder det vakre utseendet på din Mercedes!

Annonse