Test av nye Mazda 6 (nov 2017)

Mazda 6 er en komfortabel utstyrsbombe av en bil, svært mye bil for pengene.

Dato 13.11.2017 @ 16:51

Mazda 6 har hatt en oppfrisket versjon på markedet en stund nå, og det var på tide med en test.
Det er en stund siden jeg testet Mazda 6 sin forrige utgave.
Versjonen jeg testet var en 2,5 liters bensinmotor på 192hk og med automatgir og utstyrsnivå Optimum.


Det er liten tvil om at høsten har kommet, med mange fine farger, og med frost og kulde, da kan det være ekstra godt å ha en god bil.
Mazda 6 kan du få med firehjulstrekk, men da må du velge dieselmotor.
Det var ikke glatt på testdagen, så fikk ikke testet egenskapene til framhjulstrekken på glatta, men bensinmotoren går stille, og gir en silkemyk følelse.
Du skal tråkke en del på gasspedalen før automatkassa girer ned for å skape mer akselerasjon, med mindre du setter bilen i Sport, da skjer nedgiring raskere og oppgiring senere. Bilen leverer kreftene kultivert og dannet, og jeg kan levende se for meg at den er en nydelig langtursbil.


En del lurer på om man kan kjøpe ny bil i dag med dieselmotor, og jeg vil si at du må se på kjøremønsteret ditt og hvor du bor.
Kjører du mye langkjøring, trekker du henger/vogn, ja da er diesel ganske vanskelig å slå på bruksøkonomi og lave utslipp.
Kjører du mest korte avstander, mye i by, trekker sjelden eller aldri noe bak bilen, ja da er kanskje bensin eller ladbar hybrid beste valg.
El-biler er på vei, men personlig synes jeg vel at utvalget i markedet, og rekkevidden er noe begrenset foreløpig. Og restverdien er svært usikker der også. Hva skjer med bruktprisene på el-bil med 300-400 km rekkevidde når det kommer biler med 700 km rekkevidde som lades på 10 minutter?
Mitt råd blir derfor å velge bil ut fra eget behov.


Hva er det som er nytt med nye Mazda 6? For å nevne noe;
Den har fått GVC, som står for G-vectoring Control, som forbedrer allerede veldig gode kjøreegenskaper.
Dieselmotorene kommer med 3 nye systemer for raskere respons og mindre støy.
Støyisoleringen generelt i bilen er ytterligere forbedret fra forrige utgave.
Ny farge, Machine grey.
Ny Traffic Sign Recognition som også identifiserer innkjøring forbudt skilt, som også inkluderer Advanced Smart City Brake Support som tidligere var laserstyrt, noe som gjør at hindringer oppdages raskere av systemet.
For å konkludere er det på innsiden, der det ikke synes så godt utenpå, det har skjedd mest med nye Mazda 6.


Det betyr at nye Mazda 6 fortsatt har meget komfortable framseter, og at man kan få el-sete med minnefunksjon på førersetet.


Førermiljøet er ryddig, og preget av gode materialer. Mye skinn her i forhold til en del av konkurrentene.


Et godt ratt som har rattvarme – knappen er plassert til venstre for setevarmen. En del synes kanskje det er noe uvant med startknappen såpass høyt oppe, men da har du ikke kjørt forrige utgave av Mazda 6 som har den på samme plass.
Personlig stusser jeg litt på hvorfor det er plast i rattet mellom alu-detaljene i bunnen av rattet, men det er kanskje fordi jeg liker å skifte litt grep mens jeg kjører, og liker å ha det åpent for å få mest mulig valgfrihet når det gjelder bruk av rattet.


Ryggekamera med sensorbilde oppe til høyre gir deg god kontroll ved rygging.
Jeg er også veldig glad for valgfriheten Mazda gir meg i forhold til infotainmentsystemet, med joystick og trykkfølsom skjerm kan jeg bruke det jeg liker best til enhver tid.


Gode bakseter der også jeg får plass selv om jeg ikke er helt liten av meg.


Mazda 6 har et stilig design, på linje med Opel Insignia og Volvo V90, så det er en del svært stilige stasjonsvogner å velge mellom for tiden.
Mazda 6 er en av dem som kommer svært gunstig ut med tanke på pris.
Bilen jeg testet starter på 433 000, og Optimum er med stort sett alt utstyret du trenger. Det kommer i tillegg er hengerfeste, metallic lakk og vinterhjul.
Dyreste utgave er 2,2 liters diesel med 175hk, automat og AWD, den starter på 472 000.


Mazda samarbeider for tiden med Toyota. Sammen skal de lage el-bil, og i forhold til neste generasjon ladbar hybrid samarbeider de fordi Mazda kommer med ny SkyActive bensinmotor på nyåret som har mange av de samme gode positive egenskaper som dieselmotorer, med mye NewtonMeter (trekk-kraft) på lavt turtall og lavt forbruk, så det skjer mye spennende med Mazda fremover.

En av grunnene til at vi i Norge er spesielt glad i stasjonsvogner er bagasjeplassen.


Får plass til mye i et bagasjerom på 522 liter som er lett å utnytte. Pluss for plass til spylervæske eller olje på sidene, så det slipper å seile rundt i bagasjerommet under kjøring. Også pluss for integrert bagasjeromsnett i bakluka.


Kikker man under gulvet i bagasjerommet ser det slik ut, masse praktiske små rom til saker som det er greit å ha med i bilen.


En svært stilig og komfortabel stasjonsvogn, mye bil for pengene, ikke lett å finne noe negativt med denne bilen!
Kanskje en du bør vurdere dersom du er på jakt etter stasjonsvogn?

Takk til Sigmund Aasen AS – Mazda Arendal – for lånet av nye Mazda 6!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: